Buď maturitu tvrdou a pořádnou, nebo žádnou
Má maturita vůbec v dnešní době význam?
To „zjednodušení“ matematiky je skutečně na stole a zabývat se tím bude parlament.
Jenže. Maturita má být potvrzením, že student zvládnul střední školu na úrovni, která ho opravňuje k úspěšnému studiu na škole vysoké. Alespoň ke studiu bakalářskému.
Pak je ale jednoduchá maturitní matematika absurdní. Když maturitu zvládne 95 procent středoškoláků na maturitních oborech, tak to znamená, že 95 procent středoškoláků je zralých pro vysokoškolská studia? To by bylo první popření Gaussovy křivky v plošném případě. Jako vysokoškolský profesor ekonomie vám soukromě prozradím, že Gaussovu křivku v jejím oboru nic neporazí.
Jiný příklad.
Existuje vcelku silné hnutí, aby ze škol zmizelo testování, tedy státem určené testy pro přijetí na střední školy, státem definovaná maturita a tak dále. Z hlediska pedagogiky to mohu do jisté míry chápat. Testování je stresující, pro řadu dětí, studentů a konec konců i dospělých, neboť jde o těžkou zkoušku odolnosti, ve které někteří pravidelně selhávají – jakkoliv jsou jejich výsledky jinak a při jiných příležitostech excelentní. Tedy platí, že testování musí mít dostatečný opravný prostor. A skutečně rozumím i dalšímu důvodu, totiž že testování je typizované, tedy nutně dochází k tomu, že výuka a celý vzdělávací proces se zaměřují na přípravu na úspěch v typizovaném testu. Což je ale dle mého více problém přípravy a koncepce těch testů, než čehokoliv jiného.
Testování pod dohledem státu má být podle těch hlasů nahrazeno úsudkem školy. Škola rozhodne o tom, kteří studenti splní kritéria pro studium na základě svých postupů. Škola rozhodne o tom, kteří studenti složí maturitu a s jakým výsledkem. Znovu na základě svých postupů a kritérií.
Nemám proti tomu ani slovo, pokud se bavíme o školách soukromých, které by byly PLNĚ hrazeny studentem, tedy pravděpodobně rodinou. Ale ve chvíli, kdy financování jde z veřejných peněz, musím silně kroutit hlavou. Ne, ne, ne, je mi líto. Veřejné prostředky vyžadují veřejnou kontrolu. Tu nelze uskutečnit tak, že někdy po XY letech fungování zjistíme, že z nějaké školy vycházejí studenti absolutně nepřipravení na působení v pozicích vyžadující středoškolské vzdělání, natož aby byli schopni absolvovat bakalářské či snad dokonce magisterské studium. Je mi líto – pokud je školství hrazené z veřejných peněz, potřebujeme mít nějaké konkrétní a jasné body testování znalostí. Jistě – s opravnými prostředky a vstřícností pro zvláštní případy.
A teď ten smysl maturity jako takové. On je problematický z principu. Vysokoškolské obory mají rozpětí jako albatros stěhovavý. (Proč ne kondor, když se v češtině používá? Albatros má rozpětí kolem 3,2 až 3,3 metru, kondor asi tři metry.) Samozřejmě lékař či herec studuje naprosto něco jiného, než ekonom, chemik nebo biolog. Někteří potřebují matematiku na vysoké úrovni, jiným stačí procenta a trojčlenka, další ji nepotřebují vůbec a v životě se jim hodí spíše účetnictví, které (pro mnohé asi překvapivě) nemá s matematikou v podstatě nic společného. Takže ani čeština plus cizí jazyk versus matematika jako volba plus tak zvané volitelné doplňky skutečně nepokrývají plochu, o které je řeč.
Jinými slovy z hlediska vysokých škol nemá maturita příliš velký obsah ani v dnešní podobě, kdy alespoň z nemalé části můžeme hovořit o dosti sofistikovaných postupech.
Pojďme se na věc podívat jinak. Čeština je jasná. Národní jazyk. Není o čem. Cizí jazyk by dle mne měl být povinný bez pardonu. A matematika, promiňte mi to, je jazyk vědy. Maturita z ní by měla být povinná pro školy od ekonomických po technicky zaměřené. Ale pro zájemce o filosofické obory či pro studia cizích jazyků?
Tím chci říci, že pokud má mít maturita pro budoucnost nějaký smysl, tak musí být státní a v co největší míře podle státních jednotných not (kvalitních, to je pochopitelně nutný předpoklad). Dále by měla být rozdělena na několik typů. S povinnou či raději řekněme s „profilovou“ chemií a třeba s „profilovým“ dějepisem. A pokud by se nakonec student rozmyslel a s maturitou s „profilovým“ dějepisem se rozhodl jít na ekonomický obor, tak nechť je při přijímacích testech nucen podstoupit navíc zkoušku na úrovni maturity z matematiky.
Každopádně platí, že maturita má smysl v nějaké tvrdé podobě. Jako „měkký testík“, který jen potvrdí, že student chodil čtyři roky do školy, nemá cenu.
Ale především. Nenechme se zatáhnout do představy, že matematika „ano – ne“ je klíčová otázka českého školství. Není.
Klíčovými otázkami je stále to stejné. A to od mateřských škol až úplně nahoru v žebříčku vzdělanosti: CO učíme a JAK to učíme. To jsou hlavní témata.
Luboš Smrčka
Skutečný problém tří těles
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/13011/w230/Bf370697.jpeg)
Každý, kdo trochu sleduje čínskou ekonomiku, musí ta tři období naprosto jasně vidět. První začíná roku 1978, druhé je zjevné mezi lety 2005 až 2012. A to třetí trvá dosud.
Luboš Smrčka
Státní finance nezachrání zázrak, ekonomické zázraky totiž neexistují
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/13011/w230/Bf370697.jpeg)
Tisíce nových dětí díky prudce zvýšené porodnosti, znovu zavedená elektronická evidence tržeb, mimořádná daň z mimořádných výnosů, sektorová daň, lithium... Velmi dílčí seznam zázraků, které měly nebo mají zachránit státní finance.
Luboš Smrčka
U Pekingu se bojuje o Pensylvánii
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/13011/w230/Bf370697.jpeg)
Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.
Luboš Smrčka
Zemřel demýtizátor racionality
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/13011/w230/Bf370697.jpeg)
Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.
Luboš Smrčka
Jak se to má s tou naší hlubokou krizí
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/13011/w230/Bf370697.jpeg)
Obecně panuje přesvědčení, že procházíme ekonomickou krizí. Dokonce i mnozí studenti na VŠE o tom často hovoří. Na to musím říct jediné: Krize vypadá skutečně jinak. Nemáme dobré časy. Ano. Ale krizi?
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
![Prodej bytu 3+1, 72m2, ul. Tovární, Bohumín - Záblatí](//1gr.cz/u/free.gif)
Prodej bytu 3+1, 72m2, ul. Tovární, Bohumín - Záblatí
Tovární, Bohumín - Záblatí, okres Karviná
2 600 000 Kč
- Počet článků 364
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1383x