Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Biden sklízí Trumpa protože za rohem je Čína

Průlom po sedmnácti letech! Na dohled je ukončení nejdelšího obchodního sporu mezi USA a EU. Ten se sice týká státní podpory v od běžného spotřebitele odtažité oblasti výroby letadel, ale soužil milovníky vína i motorek.

Boeing versus Airbus. Souboj o pozici lídra trhu v leteckém průmyslu se už před dlouhými lety stal kolbištěm ani ne tak inženýrů a designérů, ale úředníků, právníků a především politiků. Obě strany Atlantického oceánu toužily po vítězství. Letecký průmysl je tahounem v oblasti technologií, kdo vyrábí více lepších letadel, ten si pozvedá svoji produkci v širokém spektru navazujících odvětví. Takže samozřejmě na konci jde o to, kdo prodá více, ale je to podobné, jako když jeden tým z průměrné fotbalové soutěže postoupí do Ligy mistrů. Přijdou velké peníze a ty se postupně rozlijí do systému díky lépe zaplaceným přestupům a podobně.

Jelikož jsme (snad) na konci tohoto dlouhého antisubvenčního sporu, nemá už asi cenu snažit se zjistit, „kdo si začal“. Oč šlo je ale podstatné – obě strany se navzájem obviňovaly, že americká vláda a Evropská komise pomáhají tomu svému „koni“ formou subvencí a pomocí vybočujících z pravidel volného obchodu. Takže obě firmy mohly pronikat na konkurentův domácí trh snadněji tlačeny daňovými výhodami či podporou výzkumu.

Následovala cla. Nejdříve na letouny jako takové, později i na řadu jiných a často naprosto nesouvisejících produktů, mezi kterými se ocitly i takové specialitky jako zmíněné víno či motorky.

Předchozí americký prezident Donald Trump vzájemný spor převedl do stavu studené a pak i horké obchodní války. Eskalace byla značná a objemy clem postihovaného zboží rostly.

A s tím se také obě strany postupně unavovaly až mohlo dojít k průlomu. Ironií osudu nastal v době, kdy na obou stranách oceánu v klíčových pozicích působí politici spíše málo výrazní, ale možná právě takových bylo potřeba, aby se předchozí vyhrocení mohlo rychle zlomit do společného zvolání „Co blázníme? Máme to zapotřebí?“

Donaldu Trumpovi je třeba připočítat k dobru, že on celou dobu pojmenovával spor s Evropou jednoznačně a otevřeně. Samozřejmě bez toho, že by připouštěl nesporný fakt, že i jeho předchůdci lili do leteckého průmyslu prostředky na podporu konkurenční schopnosti s cílem zadupat Airbus do země.

Ale odchod Donalda Trumpa z funkce byl jenom jedním z důvodů, proč Evropa a Amerika tak najednou našli společnou řeč. Tím dalším je Čína, kde státem podporovaný letecký průmysl velmi rychle vstřebává nejen bohatou vládní podporu, ale také technologické dovednosti získávané díky masivním investicím země do obranného průmyslu. Tedy do zbrojení, chcete-li. Což je prostě totéž.

Pokud se nic nezhatí, dohoda bude na stole velmi brzy. A kdo pečlivě poslouchá kusé informace z Washingtonu i z Bruselu, nemůže jinak, než to vidět jako první etapu společného káravého pohledu do Pekingu.

Jak v Evropě, tak i v USA sílí pocit, že čínský růst (ekonomický) a emancipace (růst vlivu) již dávno překročily hranici, kdy na ně šlo reagovat chápavým úsměvem a blahosklonně. Čínský raketový ekonomický vzestup dosud těží z asymetrie, kdy světové trhy jsou Číně velmi otevřené, čínský trh je ale nepoměrně uzavřenější a plný překážek administrativních i vysloveně regulatorních. V posledních letech na to reagovala spousta zemí například zákazem prodejů některých (technologických) firem do čínských rukou. Ale už i vrabci na střeše si šeptají, že v příští obchodní válce půjde o daleko více a proti Číně bude stát evropsko-americká koalice odhodlaná přivřít východní velmoci (to již skutečně není přehnané) vlastní trhy. Ostatně – systémově nikoliv ne nepodobně, jak to udělal před několika lety Donald Trump (a získal od Pekingu řadu ústupků).

Uzavření případu Boeing – Airbus není z globálního hlediska koncem obchodních sporů. Berme ho spíše jako doklad uzavření nově koncipované koalice, která svou pozornost a sílu prostě jenom obrátí jinam. A to ke sporu, jehož význam a hloubka budou daleko větší. A který dost možná v nedaleké době rozdělí svět na zcela nově postavené sféry vlivu.

Autor: Luboš Smrčka | pátek 18.6.2021 7:51 | karma článku: 12,86 | přečteno: 355x
  • Další články autora

Luboš Smrčka

Skutečný problém tří těles

Každý, kdo trochu sleduje čínskou ekonomiku, musí ta tři období naprosto jasně vidět. První začíná roku 1978, druhé je zjevné mezi lety 2005 až 2012. A to třetí trvá dosud.

1.7.2024 v 7:45 | Karma: 19,96 | Přečteno: 507x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Státní finance nezachrání zázrak, ekonomické zázraky totiž neexistují

Tisíce nových dětí díky prudce zvýšené porodnosti, znovu zavedená elektronická evidence tržeb, mimořádná daň z mimořádných výnosů, sektorová daň, lithium... Velmi dílčí seznam zázraků, které měly nebo mají zachránit státní finance.

24.5.2024 v 9:37 | Karma: 22,43 | Přečteno: 431x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

23.4.2024 v 8:00 | Karma: 14,59 | Přečteno: 372x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Zemřel demýtizátor racionality

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

29.3.2024 v 14:05 | Karma: 17,21 | Přečteno: 474x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Jak se to má s tou naší hlubokou krizí

Obecně panuje přesvědčení, že procházíme ekonomickou krizí. Dokonce i mnozí studenti na VŠE o tom často hovoří. Na to musím říct jediné: Krize vypadá skutečně jinak. Nemáme dobré časy. Ano. Ale krizi?

28.2.2024 v 7:36 | Karma: 31,18 | Přečteno: 3324x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 364
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1383x
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou, především podnikovou. Specializuji se na problematiku sanací a restrukturalizací. Profesor podnikové ekonomiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky