Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Znovu ke kauze letu boeingu s jedním motorem z Řecka do Prahy

Po 11 měsících se vrací do médií případ stroje společnosti Smartwings, který letěl od Egejského moře do Prahy na jeden motor. Případ vyvolal tehdy mnoho otázek, na které jsme dostali odpovědi až nyní.

 

Konkrétně 23. července 2020.

 

Toho dne vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod k této záležitosti závěrečnou zprávu. I s přílohami obsahuje 69 stránek odborného textu.

 

Krátké připomenutí: 22. 8. 2019 startoval v 06:23 Boeing 737 z ostrova Samos do Prahy, v 06:46 dosáhl na Egejským mořen letové hladiny FL360 (orientačně: 10,97 km) a vzápětí došlo k vysazení motoru č. 1. Ve zprávě se hovoří o  flame out, což je anglický termín pro poruchu proudového motoru. V 06:49 řízeně klesl stroj do výšky FL240 (7,32 km) a takto pokračoval až do Prahy, kde bezpečně přistál v 09:06 hod.

 

V čase (všechny údaje jsou ve světovém koordinovaném čase UTC) od 06:47 do 09:06 byl tedy provozován na jeden motor.

 

Základní otázka, která tehdy napadla každého, kdo se o tomto případu dozvěděl zněla: Bylo to bezpečné?

 

Jako člověk používající a milující leteckou dopravu a letecký spotter jsem k tomu napsal na svém blogu na iDNES 27. 8. 2019 článek nazvaný „K letu boeingu s jedním motorem … až do Prahy“, který jsem uzavřel otázkou:

 

  • Znovu se tedy ptám a jistý si nejsem: Byl nebo nebyl dvouapůlhodinový let se strojem pouze s jedním motorem nepřiměřeným hazardem?

 

Mluvčí Smartwingsu Vlaďka Dufková nás tehdy poučila:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Mnozí z nás měli ovšem své pochybnosti. U vědomí toho, že kdyby došlo k poruše motoru č. 2, hrozila by další letecká katastrofa. Dodejme že zbytečná, neboť řešení existovalo: přistát na nejbližším vhodném letišti. Nejen proto, že tak hovoří pravidla (ta my, cestující, většinou neznáme), ale proto, že tak velí zdravý rozum.

 

Kapitán vyhodnotil ovšem situaci jinak, doletěl bezpečně až do Prahy – a měl štěstí, že neohrozil 170 cestujících, 4 palubní průvodčí, prvního důstojníka a v posledku sám sebe.

 

Hrdina, nebo hazardér?

 

Kdyby to celé skončilo bezpečným přistáním na Ruzyni, mohl by snad být považován za hrdinu. Jenomže mimořádné situace pokračují obvykle vyšetřováním – a lidé, špičkoví odborníci z daného oboru, stejně obvykle pro podobné hrdinství velké pochopení nemají.

 

Po prostudování zprávy, která kapitánovi klade za vinu 21 provinění (dlužno ovšem dodat, že ne všechna jsou stejně závažná), jsem nebyl dojmu, že mé obavy byly oprávněné. Letadlo nemělo za dané situace pokračovat do Prahy, ale přistát na nejbližším vhodném letišti. Vyšetřovací komise určila tři: vzhledem k tomu, že druhý neúspěšný pokus o aktivaci motoru č. 1 proběhl v 07:07 hod., jsou jmenována letiště LGKV, LBSF a LYBE. Tedy Kavala na severu Řecka, Sofie a Bělehrad.

 

(Zmíněné zkratky, kterými se to ve zprávě vyšetřovací komise jen hemží) jsou kódy letišť podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Sestávají ze 4 písmen, přičemž první dvě znamenají kód země a zbývající dvě kód letiště. ČR má přidělenou dvojici LK, a tak Praha-Letiště VH má kód LKPR, Brno-Tuřany LKTB a Ostrava-Mošnov LKMT.)

 

Jak tedy komise počin kapitána hodnotila?

 

V odstavci „3.2 Příčina“ je uvedeno:

 

  • Příčinou vážného incidentu byl vadný rozhodovací proces velitele letounu po ztrátě pohonné jednotky, který nebyl v souladu s postupy QRH (Příručka s rychle přístupnými instrukcemi) a FCTM (Příručka pro výcvik letových posádek).

 

Dále se v témže odstavci hovoří o  zjevném ignorování a porušení letových provozních postupů, příslušných předpisů, ustanovení a bezpečnostních doporučení  a nikoli v poslední řadě o  vadném stanovení vhodného letiště pro provedení bezpečnostního přistání s jednou nepracující pohonnou jednotkou.

 

To tedy říká vyšetřovací komise.

 

Připomeňme ještě jednou, čím nám (jménem letecké společnosti Smartwings) krmila tehdy uši její tisková mluvčí Vlaďka Dufková:

 

  • Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila.

 

Porovnejme – a závěry si udělejme každý sám.

ODKAZ: Závěrečná zpráva ÚZPLN je  ZDE

 

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 24.7.2020 13:25 | karma článku: 28,61 | přečteno: 1307x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Drží OSN nad Hamasem ochrannou ruku?

Přesněji: drží ji nad teroristickými vládci Pásma Gazy sám generální tajemník Guterres? Dělá všechno proto, abychom si mysleli, že ano.

24.4.2024 v 22:39 | Karma: 0 | Přečteno: 20x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

K odchodu R. Kielbergerové (z blogu)

Z četby článků a diskusí na blogu iDNES jsem před pár dny pochopil, že stránka autorky Radky Kielbergerové bude 23. dubna 2024 zrušena. Se vším všudy.

23.4.2024 v 23:18 | Karma: 6,71 | Přečteno: 149x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Řešení pro Íránce

Existuje vůbec? Někteří z nich jsou přesvědčeni, že ano. A také na tom řešení aktivně pracují. Samozřejmě v zahraničí.

23.4.2024 v 17:24 | Karma: 0 | Přečteno: 20x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Teror v Jeruzalémě. Zajímá to vůbec někoho?

Představte si, že stojíte na chodníku a se třemi přáteli o něčem diskutujete. Pak se přiřítí bílé osobní auto, vaše přátele nabere na kapotu, vymrští je do vzduchu a pokračuje do prudké pravotočivé zatáčky.

22.4.2024 v 13:13 | Karma: 0 | Přečteno: 26x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Proč jsem měl rád Josefa Laufera

Mám rád každého umělce, který tak či onak participoval na fenoménu známém jako Křesťanské songy Luboše Svobody, potažmo manželů Svobodových.

21.4.2024 v 18:26 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

KOMENTÁŘ: Po dvaceti letech v EU je načase skončit naši hru s Evropou

30. dubna 2024

Premium Evropskou unii dodnes tak trochu vnímáme, že jsou to „oni“. Přitom v ní sedíme a držíme ústa a...

V Londýně útočil muž s mečem. Zabil třináctiletého chlapce, napadl i policisty

30. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  14:43

Třináctiletý chlapec zemřel a další čtyři lidé byli zraněni po útoku muže ozbrojeného mečem v...

Kolumbijská univerzita zavřela kampus, podmínečně vylučuje protestující

30. dubna 2024  8:35,  aktualizováno  14:39

Newyorská Kolumbijská univerzita v úterý oznámila omezení přístupu na svůj kampus na severu...

Vůz technických služeb rozmetal autobusovou zastávku, řidič byl opilý

30. dubna 2024  14:14

Na okraji Mostu dnes dopoledne menší nákladní vůz zcela zdemoloval autobusovou zastávku, na které v...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 4813
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal