Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Téma dne: Pozastavení letů do Káhiry (Aktualizováno)

Zrušení spoje těsně před nástupem do letadla je bezpochyby noční můrou každého z nás. Když už se těšíme, že po všech těch vstupních a bezpečnostních procedurach a čekání na odlet konečně spočineme na sedadle, přijde „jobovka“.

 

Dozvíme se, že se žádný let nekoná a místo plánu A nastupuje nejistý a často komplikovaný plán B.

 

Přesně to v sobotu 20/7 potkalo cestující British Airways na letech do Káhiry i opačným směrem; později se připojila i Lufthansa. Patrné je to z odletového displeje káhirského letiště:

 

... v neděli 21/7 zrušen spoj Lufthansy  z Káhiry do Mnichova, let stejným směrem operovaný dopravcem EgyptAir zůstává. (Zdroj: Web Káhirského mezinárodního letiště)

 

... ze tří spojů z Káhiry do Londýna, jež měly být dle letového rozvrhu uskutečněny v neděli 21/7, byl spoj operovaný BA zrušen. Zůstávají dva, které provozuje EgyptAir. (Zdroj: Web Káhirského mezinárodního letiště)

 

Jako důvod je uvedena bezpečnost – jedná se prý o preventivní opatření. Obecně platí, že když se něco takového dozví Češi (a samozřejmě kdokoli jiný, ale držme se domácího prostředí), kteří se do Egypta v příštích dnech chystají (patří k nim i autor těchto řádků), příliš klidu na duši jim to nepřidá. Zejména, když nevíme, o jakou potenciální bezpečnostní hrozbu by se mohlo jednat.

 

Aniž bych chtěl situaci zlehčovat a nebezpečí podceňovat, nemohu se nezmínit o svých zvláštních pocitech, které náhlá pozastavení letů tam či onam z bezpečnostních důvodů provázejí. Vysvětlím, co mám na mysli.

 

Kdyby lety do Káhiry přerušily všechny společnosti, působilo to na cestující veřejnost docela jinak, než když tak učiní zlomek dopravců (zatím jen dva). Vždy se v takové situaci ptám: to ti ostatní trestuhodně hazardují, když do Káhiry dál létají a pouze BA a Lufthansa se chovají s příkladnou odpovědností? Je ale obě zmíněné společnosti opravdu tak odpovědné, nebo je v tom jistá míra alibismu?

 

Proč to takto stavím? Zde je citát z webu Zdopravy.cz k tomuto tématu ze sobotního (20/7) pozdního večera:

 

  • British Airways zrušily lety do Káhiry na týden. Firma v prohlášení uvedla, že jde o preventivní opatření, které má umožnit posouzení bezpečnosti letů na káhirském letišti. Cestující ze zrušených letů firma přesměrovala nejčastěji na lety EgyptAir. K pozastavení letů došlo těsně před nástupem cestujících do letadla mířícího do Káhiry.

 

Čili, BA neříká „Nelétejte do Káhiry, je to nebezpečné“, nýbrž „Létejte do Káhiry dál, ale ne s námi“. Jak to rozklíčovat? Hrozí na káhirském aeroportu nějaké obecné nebezpečí, nebo pouze letadlům BA a Lufthansy? Pravdu se samozřejmě nedozvíme, proto o těchto věcech se v detailech veřejně nemluví a mluvit nemá. Když se ale na celou věc podíváme z toho úhlu pohledu, máme naději, že se naše obavy poněkud zmírní. A o to jde: neletět do Egypta se strachem, ve stresu, s obavami.

 

Uvedu ještě jeden příklad. Po pádu ruského airbusu na Sinaji 31. října 2015 zastavilo Rusko všechny lety do Egypta a zpět. Tento stav trval do dubna 2018, kdy bylo obnoveno obousměrné spojení Moskva – Káhira. Do rudomořských destinací (Šarm aš Šajch, Hurghada, Marsa Alam) se z Ruské federace nelétá dosud. Znamená to, že zmíněná tři letiště jsou extrémně nebezpečná? Nikoli. Denně na nich přistávají a odlétají stroje s turisty, mnozí jsme toho rok co rok celou dobu ruského stop stavu svědky – a vše je v pořádku. Tím chci říci, že na probíranou záležitost je nutné dívat se širším uhlem pohledu.

 

Napadnout nás také může poněkud jízlivá myšlenka, co budou dělat Rusové nyní, když kvůli tomu, co se stalo na Sinaji, přestali létat nejen tam, ale i do Káhiry. Lety pak obnovili, jak uvedeno  výše – a nyní Britové naznačují, že by mohl být bezpečnostní problém: ne na stovky kilometrů vzdáleném Sinaji, ale na letišti přímo v egyptské metropoli. Prekérní situace. Z logiky věci a s ohledem na to, jak důsledně se chovali po 31. říjnu 2015, by se měli Rusové k Britům a Němcům připojit. Udělají to? 

 

Závěrem: Egypťané přistoupili k nově nastalé situaci ryze pragmaticky. Jak v sobotu 20/7 napsal server Ahramonline, jejich národní dopravce EgyptAir přidělí větší stroje pro lety provozované na trase Káhira - Londýn, aby vyhověl rostoucí poptávce po letenkách poté, co společnost British Airways na týden pozastavila lety do Káhiry.

 

Do Káhiry se tedy bude létat dál, tak jako se po 31. říjnu 2015 létalo dál do Egypta z nejrůznějších zemí kromě Ruska. Ono to jinak ani nejde – a každý z nás se bude muset vždy znovu rozhodnout, zda let absolvuje či nikoli. Tak jako se musíme dnes a denně rozhodovat, zda usedneme za volant automobilu či vstoupíme do vozidel hromadné dopravy, i když také zde na nás číhají rozmanitá nebezpečí. Možná větší a reálnější než při cestování letadlem.

 

Tak – šťastnou cestu a bezpečný let všem!

AKTUALIZACE/21. 7. 2019

V neděli 21/7 před polednem přišla zpráva, že Lufthansa zákaz letů do Káhiry a opačným směrem zrušila.

••

... ilustrační snímek 1: před odletem z Marsy Alam do Evropy, nájezd na dráhu 33/15. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 2: čekání na odlet na pojezdové dráze letiště v Hurghadě. Před námi startuje Jumbo Jet později zaniklé ruské společnosti Transaero. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 3:  Češi při nástupu do Boeingu 737 v destinaci, kam jich dnes mnoho nelétá. Na letišti v sinajské Tabě. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 4: pohled z Boeingu 737 na sinajské hory po odletu z Taby. Do takovéhoto prostředí se zřítil ruský airbus na konci října 2015 po teroristickém útoku. (Foto: Autor článku)

... ilustrační snímek 5: autor blogu na letišti v Šarm aš Šajchu před odletem do Evropy.(Foto: Archiv autora/Soňa Stejskalová)

 

Autor: Lubomír Stejskal | neděle 21.7.2019 8:00 | karma článku: 15,17 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Gaza: Jiný pohled na genocidu

Valí se to na nás ze všech stran: Izrael páchá v Pásmu Gazy genocidu. Jen málo prostoru ale dostávají odborníci schopní tento nesmysl kvalifikovaně vyvrátit.

18.5.2024 v 16:33 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Politika

Lubomír Stejskal

Člověk se učí celý život

Máme milou povinnost. Vyzvedávat vnučku ze školy a později ji předat rodičům, až se vrátí z práce. Téměř každý všední den.

16.5.2024 v 21:34 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Poprvé od agrese Hamasu: Zahraniční sportovci v Izraeli

Po loňském 7. říjnu se v Izraeli nekonají z pochopitelných důvodů žádné sportovní podniky se zahraniční účastí. A izraelské klubové týmy, stejně jako národní reprezentace, musí hrát domácí zápasy v cizině.

16.5.2024 v 20:43 | Karma: 0 | Přečteno: 11x | Diskuse| Sport

Lubomír Stejskal

Atentát na slovenského premiéra: Srovnání

Úvodem z mé strany jednoznačné odsouzení tohoto hanebného zločinu a přání Robertu Ficovi hodně síly, aby tuto nejtěžší životní zkoušku zvládl.

15.5.2024 v 22:41 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Politika

Lubomír Stejskal

BBC: Objektivita vs pravda

Pro nás starší bývala BBC v době komunismu příkladem zpravodajské objektivity, důvěryhodnosti a korektnosti. V porovnání s jinými západními stanicemi se někdy jevila až přehnaně korektní.

15.5.2024 v 11:42 | Karma: 0 | Přečteno: 19x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života

19. května 2024,  aktualizováno  17:54

Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...

Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí

19. května 2024  16:33,  aktualizováno  17:21

Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...

Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy. Přívalové srážky nehrozí

19. května 2024  11:04,  aktualizováno  16:54

Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...

Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty

19. května 2024  16:19

Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 4831
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 834x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal