Proč Izrael bombardoval damašské letiště?

Obecná osobní poznámka úvodem. Jsem víc a víc překvapen, co všechno se v dnešní době „vyžvaní“, pokud jde o vojenské informace. Ať už jde o ruskou agresi proti Ukrajině nebo širší konflikt na Blízkém východě.

 

Izrael se v této oblasti chová rozumně, funguje tam vojenská cenzura (což je z hlediska bezpečnosti nástroj pozitivní, abychom si rozuměli), a přesto jsme se během nedávného obřího měsíčního cvičení Izraelských obranných sil – údajně největšího v jejich historii - nazvaného „Chariots of Fire“ (začalo 12. května) -, jehož část se konala v řecké části Kypru v součinnosti s tamní Národní gardou (řeckokyperské ozbrojené síly), dozvěděli, že „letadla simulovala let na velkou vzdálenost, doplňování paliva ve vzduchu a zásahy vzdálených cílů“.

 

To nelze interpretovat jinak než jako nácvik leteckých operací s cílem zasáhnout vojenská zařízení na území nejúhlavnějšího nepřítele židovského státu - Íránské islámské republiky. Režimu, který usiluje o dvojí: 1) o vymazání Státu Izrael z politické mapy regionu; 2) o získání jaderné zbraně.

 

Z tohoto úhlu pohledu by takový zásah byl oprávněný, stejně jako byl oprávněný zásah Izraelských vzdušných sil (IAF) v Iráku 7. června 1981, během něhož byl zničen jaderný reaktor Osirak. Rozdíl je snad jen v tom, že – pokud mě paměť neklame – tehdy se před akcí o tom, že by ji IAF nacvičovaly, v novinách nepsalo.

 

Rozumím tomu, že uvolnění zprávy o nácviku letů na velkou vzdálenost může vůči Teheránu a jeho agresivním choutkám plnit odstrašující roli, nicméně osobně preferuji praxi „čím méně, tím lépe“.

 

Právě tímto pravidlem se Izraelci řídí (a opět: je to tak správně), pokud jde o jejich operace v Sýrii. Týká se to také pátečního (10. 6.) zásahu izraelských stíhaček v oblasti damašského mezinárodního letiště.

 

Chceme-li se dozvědět víc, nestačí jít „místo kovaříčka ke kováři“, ale musíme se spolehnout na zdroj „od sousedů“. Tím je SOHR – exilové (v Británii působící) Syrské monitorovací středisko pro lidská práva. Jeho název se někdy překládá jako Syrská observatoř pro lidská práva.

 

Na webu této nevládní organizace, která stojí v opozici vůči režimu prezidenta Asada, byl v sobotu 11. června publikován článek „Recent Israeli attack | Old Damascus international airport lounges are completely out of service“ (viz obr. 1), který přináší zajímavé podrobnosti související s páteční akcí IAF.

 

... obr. 1/

 

Podle zdrojů organizace SOHR byla poškozena severní ranvej (05L/23R – pozn. LS), navigační světla, komunikační věž, staré odletové a příletové terminály a sklady. Zatímco dříve tyto terminály sloužily těm, kdo odtud odlétali na muslimskou pouť do Mekky (hadždž), jejich účel se změnil. Jsou používány pro přijímání tajných návštěv, ať už jde o íránské vojenské velitele nebo představitele libanonského Hizballáhu.

 

SOHR mimoto uvádí, že ve starých terminálech jsou také sekce, v nichž jsou dočasně ukládány íránské zbraně před jejich transportem na velitelství íránských jednotek dislokovaných jižně od Damašku.

 

SOHR rovněž informuje, že podle spolehlivých zdrojů byla severní ranvej poškozena poté, co se izraelské údery zaměřily na tři skladiště zbraní, které mají v oblasti letiště proíránské milice. Tím bylo celé letiště vyřazeno z provozu, protože podle stejné zprávy je kvůli izraelským zásahům jižní dráha (055/23L – pozn. LS) údajně mimo provoz už od loňska. Organizace SOHR ani v tomto případě neopomněla zdůraznit, že akce Izraele byly zaměřeny na zásilky a skladiště patřící milicím podporovaným Íránem. Kromě toho, píše SOHR, technici na letišti varovali před poškozením severním dráhy – za situace, kdy je jižní ranvej mimo provoz -, pakliže bude plně využívána jako dosud íránskými vojenskými nákladními letouny přivážejícími tuny zbraní a munice.

 

I kdyby informace SOHR nebyly v detailech zcela přesné, mnohé ozřejmují. Další podrobnosti poskytla na svém Twitteru izraelská společnost ImageSat International (ISI) zabývající se družicovým monitoringem zemského povrchu. Publikovala snímek (fotoodkaz  ZDE), který doprovodila popiskem, v němž uvádí, že zobrazuje „rozsáhlé poškození obou ranvejí, civilní i vojenské“, což bylo způsobeno pátečními (10. 6.) ranními údery.

 

Server The Times of Israel ještě doplnil (v článku „Watchdog photos show Damascus airport terminal damage after alleged Israeli strike“/11. 6. 2022), že při předchozích raketových útocích z dubna a května připisovaných Izraeli byla značně poškozena jedna z ranvejí (při porovnání satelitního snímku ISI s běžně dostupnými internetovými mapami damašského letiště zjistíme, že se jedná o severní dráhu 05L/23R – pozn. LS), což způsobilo zkrácení její délky a zabránilo přistávání velkých letadel. To koresponduje s výše uvedenou informací SOHR týkající se nákladních vojenských letadel Íránu přivážejících do Damašku zbraně a munici.

 

Tolik doplnění původně strohé agenturní zprávy o izraelských vzdušných zásazích v oblasti damašského letiště. Doplnění, které nabízí nezbytné souvislosti pro plastičtější pochopení toho, co se v oblasti děje.

 

Autor: Lubomír Stejskal | sobota 11.6.2022 22:53 | karma článku: 19,53 | přečteno: 475x