- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Postaveno je na ploše 25 tisíc metrů čtverečních, zahrnuje padesát obchodů a několik restaurací včetně „palestinských“ (rozuměj: arabských) řetězců a sloužit má spádové oblasti, v níž žije většina Arabů (na 120 tisíc), zatímco Židů o čtvrtinu méně (kolem 90 tisíc).
Odlišné vnímání tohoto centra ilustruje beznadějnou situaci, pokud jde o arabsko-izraelské narovnání.
Rami Levy říká, že centrum je cosi jako oáza míru vybudovaná jak pro arabské, tak izraelské spotřebitele. „Tato centra mohou dokázat, že lze žít společně vedle sebe a dobře navzájem vycházet. (…) Zván je každý,“ pokračuje, „myslím, že můžeme všem ukázat, že dokážeme koexistovat.“ Dodává, že se nestará o to, jaké národnosti jsou ti, kdo tam nakupují a pracují.
„Pojďme se méně bavit o tom, kdo je kdo. Pojďme společně nakupovat, sloužit jeden druhému a navzájem se respektujme.“ (Let’s talk less about who’s who. Let’s just shop together, serve each other and respect one another.)
Druhá strana, představitelé arabské autonomie, to ovšem vidí jinak. Oni a jejich média vyzývají k bojkotu nového obchodního centra: nakupování v něm se rovná vlastizradě, neboť zákazníci se stávají partnery okupantů a podporují judaizaci Jeruzaléma. Arabové staví svůj postoj na iluzi, že tato část izraelského hlavního města je jejich - a jednou bude hlavním městem „Státu Palestina“; proto hovoří o judaizaci města, což je stejný nesmysl, jako kdyby např. Němci nebo Rakušané hovořili o nepřijatelné „bohemizaci“ Prahy. Představitelé Arabů říkají, že „ekonomická normalizace je vlastizrada“ (Economic normalization is treason.)
A aby to Arabové v autonomii i mimo ni lépe pochopili, odvysílala Palestinská TV obrázek ukazující, co znamená nakupovat v novém supermarketu. Žena s nákupním vozíkem plným zboží projíždí kolem (kouzelného) zrcadla a když se v něm uvidí, spatří něco úděsného: místo nákupu má vozík plný lebek. FOTOODKAZ ZDE (Zdroj: Times of Israel/Palestinian Media Watch).
Závěr vyplývající z obou přístupů si jistě udělá každý sám.
FOTOODKAZ: NOVÉ OBCHODNÍ CENTRUM ATAROT MALL V JERUZALÉMĚ. KLIKNĚTE ZDE (Zdroj: Web společnosti Margolin Bros. EC Ltd)
Další články autora |