K článku blogera Karla Trčálka „Příběh opravdové disidentky“ ze dne 16. 1. 2024

Ačkoliv jsem se zařekl, že na články K. Trčálka nebudu reagovat, ukazuje se nutnost tuto zásadu porušit. To v případě, kdy autor brutálně zkresluje biblické poselství.

 

Ve zmíněném textu se K. Trčálek věnuje způsobem sobě vlastním soudobému disidentství. Upřímně: jeho vývody tohoto druhu mě nezajímají, neoslovují. Jen snad dodám: to se to filozofuje na tak závažné téma v éře svobody. Bude mi sedmdesát a živě si pamatuji atmosféru, která panovala v letech posrpnové totality, kdy být autentickým disidentem vyžadovalo nezměrnou dávku odvahy a znamenalo riziko, že se disident automaticky stane nepřítelem státu (výstižněji nepřítelem režimu) se všemi z toho vyplývajícími důsledky (dle libovůle vládnoucích komunistů). Proto žertování na téma disidenství považuji za nepatřičné, ale to je čistě můj soukromý názor a nejspíš i můj problém. Máme svobodu a autoři včetně satiriků typu K. Trčálka mají široké pole působnosti.

 

Jen by se ve svých dílech neměli dopouštět urážek a lží.

 

K. Trčálek si opět neodpustil, ačkoli to podle mého soudu nebylo z pohledu konstrukce článku nezbytné, takříkajíc kopnout si do duchovních hodnot a navíc požít lživé formulace.

 

Napsal (pravda, v závorce): „Vzpomeňme na Ježíše, disidenta, který se vzepřel starozákonního (zřejmě chtěl napsat starozákonnímu) Bohu, stejně jako kdysi jeho předchůdce Satan, jenž byl rovněž disidentem.“

 

Satana řešit nehodlám, to by bylo mimo rámce této reakce, ale musím se zásadně ohradit proti tvrzení, že se Ježíš vzepřel starozákonnímu Bohu. Je to lež. Starozákonním Bohem je Bůh Otec, Bůh Izraele, Stvořitel světa, dárce života – tak jak to známe z biblického poselství. Ježíš je Jeho Syn. A ten nejenže se svému Otci nevzepřel, ale byl poslušen až do krutého konce na kříži (po němž následovalo vzkříšení, bez kterého by to celé nemělo smysl).

 

Nevím, na základě čeho dospěl K. Trčálek k závěru, že se Ježíš vzepřel Otci, ale Bible hovoří o něčem jiném. Uvedu dvojí Ježíšovo vyjádření, které Trčálkův závěr vyvracejí.

 

Obě zaznamenal evangelista Jan, první je v 10. kapitole:  Já a Otec jsme jedno.

 

Druhé je z téhož evangelia, ze 14. kapitoly:  Filip mu řekl: „Pane, ukaž nám Otce, a víc nepotřebujeme!“ Ježíš mu odpověděl: „Tak dlouho jsem s vámi, Filipe, a ty mě neznáš? Kdo vidí mne, vidí Otce. Jak tedy můžeš říkat: Ukaž nám Otce? Nevěříš, že já jsem v Otci a Otec je ve mně? Slova, která vám mluvím, nemluvím sám od sebe; Otec, který ve mně přebývá, činí své skutky. Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně…“

 

Lze na základě těchto slov dojít k závěru, že se Ježíš vzepřel Bohu Otci? Nikoli. Tak proč to K. Trčálek tvrdí? Zneužívá svobody. Bezohledně provokuje, protože se to smí. Pravda v jeho úvahách nehraje žádnou roli.

 

Autor: Lubomír Stejskal | středa 17.1.2024 13:24 | karma článku: 0 | přečteno: 23x