Jak zpolitizovat víčko na láhvi

Stala se hrozná věc. Americká firma PepsiCo změnila před několika měsíci logo svého nejvýznamnějšího produktu – Pepsi Coly. A bylo zle.

Pravda, z hlediska normálního konzumenta Pepsi jde o změnu ne příliš významnou, mnozí z těch, kdo si tento sladký nápoj občas rádi vychutnají, ji možná ani nezaznamenali. A pokud ano, praktického člověka víc zajímá, jestli už mají láhve s tímto pitím jinou novinku – neodnímatelná víčka (tethered caps), která ne každý z nás hodnotí pozitivně. Méně už, pokud vůbec, se zabýváme politickou symbolikou nového loga. Ovšem ne tak konzumenti v Libanonu.

V Libanonu zajišťuje výrobu Pepsi a dalších produktů (7up, Mirinda aj.) stáčírna SMLC – Societe Moderne Libanaise pour le Commerce. Nedávno se na jejích víčkách (nikoli na láhvích) objevilo nové logo, přesněji jeho upravená modrobílá varianta. FOTOODKAZ ZDE (na obrázku vlevo):

https://ynet-pic1.yit.co.il/picserver5/crop_images/2024/06/20/BJVjllGLR/BJVjllGLR_12_46_885_498_0_large.jpg

Libanonci usoudili, že toto logo připomíná izraelskou vlajku a zvedla se vlna hysterie. Lidé volali po bojkotu, bránili kamionům přivážet Pepsi do jejich měst a na účtu Nioh Bergové, britsko-íránské Židovky a sionistické aktivistky, je ke zhlédnutí video, na němž šestice mužů na mořské pláži jako výraz protestu a zhnusení vylévá na zem malé PET lahve Pepsi a také Mirindy a nápoje 7up. Jeden uživatel sociálních sítí napsal: „Pepsi změnila uzávěry láhví na izraelskou vlajku. Nikdy jsem neviděl nic ohavnějšího. Ale nejhorší na tom je, že nadále kupujeme jejich produkty.“ Těžko pochopitelný fanatismus.

Libanonská národní tisková agentura navíc uvedla, že právník Mohammed Ziad Jaafil se obrátil na státní zastupitelství v Bejrútu s žádostí o zastavení distribuce lahví s komerčním logem kvůli jeho (údajné) podobnosti s izraelskou vlajkou.

Ovšem výzvami k bojkotu to nekončí, nesmyslné protiizraelské šílenství pokračuje. Právník Jaafil také vyzval, aby společnost všechny své výroby stáhla z libanonského trhu a aby bylo zahájeno vyšetřování jejích zástupců a byly trestně stíhány (!) osoby odpovědné za „podněcování a porušování bojkotu izraelského nepřítele“.

K tomu lze uvést několik poznámek. Libanon se dlouhodobě potácí jak v politické (od listopadu 2022 není obsazen úřad prezidenta), tak ekonomické krizi. Už proto se jeví jakýkoliv návrh na bojkot prosperující firmy a jakékoli úsilí o stažení všech jejích produktů z trhu jako čirá pošetilost. Jinak řečeno: možná právě tento styl uvažování dává odpověď na otázku, proč je Libanon na tom tak, jak na tom je.

Nehledě k tomu nejpodstatnějšímu v této kauze. Modrobílé logo na uzávěrech Pepsi je z vlajek světa, které mají podobné zbarvení (vodorovný modrý, bílý a modrý pruh), podobné vlajce Izraele ze všech nejméně. Stylově více připomíná vlajky Argentiny, Hondurasu, Nikaraguy nebo Salvadoru. Inu, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

Nemohu si odpustit povzdechnutí. Opravdu si někdo myslí, že s takto smýšlející entitou je možné uzavřít mír?

ODKAZY

https://www.ynetnews.com/article/hkz3fmgl0

https://news.israelinfo.co.il/122169

https://www.israelhayom.com/2024/06/18/pepsi-israeli-flag-logo-has-lebanese-social-media-frothing/

FOTOODKAZY

Logo Pepsi platné do roku 2023

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Pepsi_logo_2014.svg/800px-Pepsi_logo_2014.svg.png

Současné logo Pepsi

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Pepsi_2023.svg/1024px-Pepsi_2023.svg.png

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 21.6.2024 21:35 | karma článku: 0 | přečteno: 20x