Cestoval bych raději vlakem než letadlem, když tolik neznečišťuje, ale je mnohem dražší
Šestnáctiletá aktivistka Greta Thunbergová totiž dokázala ve svých spoluobčanech probudit pocit viny z toho, že cestováním letadly přispívá ke globálnímu oteplování, sama ostatně například v prosinci vyrazila vlakem na Světové ekonomické fórum do švýcarského Davosu.
Autor článku v českém deníku se odvolává na reportáž BBC, která popsala, jak se jiná Švédka rozhodla vyrazit i s rodinou na dovolenou do francouzské Bretaně po železnici, a zjistila, že cesta vlastně byla zábavná, i když dlouhá. „Mohli jsme si číst, odpočívat, poslouchat audioknihy, hrát stolní hry,“ citovala ji britská stanice (vše zmíněné až na ty hry se ovšem dá provozovat i na palubě letadel).
Já jsem vždy co nejvíc všude jezdil vlakem, protože se v něm na rozdíl od letadla nebojím a navíc mi připadá takové cestování romantické. Když teď navíc čtu, že „podle evropských statistik vznikne průměrným letem jednoho pasažéra 448 gramů škodlivých emisí,“ zatímco když se zvolí železnice, tak „pouze 14 gramů“, zvyšuje to jakousi mou ekologickou zodpovědnost.
Vlakem ovšem cestuji jen po vlastech českých a do sousedních států, dál už ne, a to z jednoho prostého důvodu – jízdenka vyjde podstatně dráž než letenka. Počet Švédů, kteří za poslední rok a půl zvolili dopravu po kolejích místo vzduchem, vzrostl podle čerstvých údajů společnosti Sifo citovaných v článku zhruba dvojnásobně, ale to bude nejspíš tím, že pro obyvatele této bohaté země není problém zaplatit za cestu dejme tomu ze Stockholmu do Paříže třeba i třikrát tolik, než kolik by je stálo letadlo.
Přemýšlím, proč je vlak z České republiky do jen trochu vzdálenějších částí Evropy, například Francie nebo Itálie, tak nákladná záležitost, a jediné, co mne napadá, je malá konkurence mezi jednotlivými železničními společnostmi, protože jsou z valné většiny v rukou státu (výjimkou potvrzující pravidlo je snad jen Velká Británie). Mohly by vlády jízdenky zlevnit třeba nějakým daňovým zvýhodněním, ptám se sám sebe možná zcela naivně, když lokomotivy plodí o tolik méně emisí než letadla a boj proti globálnímu oteplování způsobenému mimo jiné těmito škodlivinami přitom stojí čím dál víc peněz? Jako zcela absurdní v této souvislosti zavrhuji představu, že by i na železnici vznikly nějaké „nízkonákladovky“, které by tak jako v letecké dopravě srazily ceny výrazně dolů.
Kromě ceny je tu ovšem ještě jeden problém, a sice skutečnost, že jet někam vlakem je sice ekologičtější (a možná nejen pro mne i mnohem romantičtější), ale přeci jen také podstatně pomalejší než letět. S British Airways jste z Prahy v Londýně za nějaké dvě hodiny, zatímco když jsem se před časem rozhodl pro železnici, abych se projel tunelem pod kanálem La Manche (ne že by to mimochodem byl nějaký zážitek, všude prostě „tma jak v pytli“), trvalo mi to zhruba dvacet hodin – vyjel jsem večer, ráno dorazil do Kolína nad Rýnem, tam přestoupil na rychlovlak Thalys do Bruselu, a v „hlavním městě Evropy“ pak ještě jednou, tentokrát na Eurostar.
Lubomír Sedlák
Portugalsko to za války hrálo na obě strany – a vyplatilo se mu to
Česká veřejnoprávní televize uvedla v pondělí velice zajímavý francouzský dokument nazvaný „Portugalsko za druhé světové války“, jehož hlavní postavou byl tamní diktátor (oficiálně jen premiér) Antonio Salazar.
Lubomír Sedlák
Nakolik za svou smrt mohl sám prezident Kennedy?
Před časem jsem na těchto stránkách psal, jak jsem trochu s nedůvěrou přistupoval k jednomu z dalších českých dokumentárních filmů o Miloši Formanovi uváděnému v televizi.
Lubomír Sedlák
Dá se tajně převézt letadlem půl miliarda v bankovkách vážících čtyři sta kilogramů?
Díval jsem se onehdy na seriál televize Prima zvaný Hlasy zločinu, tentokrát věnovaný největší krádeži peněz v českých dějinách.
Lubomír Sedlák
Nadržuje zákon nevěrným manželkám a jejich milencům?
S tématem tzv. kukaččích dětí je asi většina čtenářů blogů na www.idnes.cz dobře obeznámena, já jsem jej ale dosud sledoval jen velmi povrchně.
Lubomír Sedlák
Z letadel opravdu mohou padat lidé
Musím se omluvit Mladé frontě Dnes. Před zhruba třemi lety jsem totiž na tomto místě psal, že se prezentuje coby seriózní list, a přitom uveřejňuje zprávy, které vypadají trochu jako novinářské kachny.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Ukrajina zničila ruskou minolovku, drony poškodila rafinerii ve Slavjansku
Sledujeme online Zničili jsme minolovku ruské černomořské flotily, ohlásili v sobotu večer ukrajinští námořníci. V...
Malostranský zápisník: Chcimír, nebo mírotvorce? Kdo spolkl ropuchu?
Premium Nechceme slevu zadarmo – a při hlasování o skvělém migračním paktu se statečně zdržíme! ODS už...
Babiš s ruskou vlajkou byl trefný, míní Lipavský. Jitří to společnost, řekl Bžoch
Ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) považuje kampaň, ve které byl zparodován vizuál hnutí ANO,...
Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše
Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...
- Počet článků 35
- Celková karma 14,55
- Průměrná čtenost 1012x