Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vliv unijní legislativy na vnitrostátní legislativu (Komentář)

Často kolem sebe slýchám, že současná podoba EU je vlastně fajn a za většinu problémů si můžeme sami, protože máme neschopné a korumpovatelné politiky. To, že máme takové politiky, jaké jsme si zvolili, je smutný fakt a o jejich morálním kreditu se s autory takovéhoto tvrzení přít nehodlám. Co však mohu zpochybnit, je část výše uvedeného tvrzení, které odráží nezájem české veřejnosti o fungování implementace unijních předpisů a nařízení do národní legislativy. Je velmi zjednodušující a obávám se, že dost pohodlné tvrdit, že za všechno, co se v nynější Unii (potažmo v jednotlivých členských státech) děje, si můžeme vlastně sami a že je současné nastavení Unie de facto v pořádku. Často takováto tvrzení vlastně banalizují sílící vliv evropské legislativy na právní systém jednotlivých členských států. Pozn. Téma není úmyslně vyčerpáno a zasloužilo by si mnohem delší prostor, než formu jednoho (byť poněkud delšího) článku.

Na vliv EU na vnitrostátní legislativu se před časem ve svém analytickém článku pro časopis Právník zaměřil Robert Zbíral.[1] V úvodu své práce, k níž se budu v průběhu tohoto článku stále vracet, si Zbíral pokládá (podle mého soudu centrální) otázku: „Nakolik členský stát EU zůstává ještě státem v tradičním slova smyslu a nakolik je již pouhým vykonavatelem unijní vůle?[2] V odpovědi na tuto otázku Zbíral sahá k části projevu, který dne 6. července 1988 pronesl na půdě Evropského parlamentu předseda Evropské komise Jacques Delors. Český autor akcentuje tu část projevu předsedy EK, ve které hovoří o tom, že za deset let bude 80 % legislativy (výslovně zmiňuje oblasti hospodářství, daní a sociálních věcí) odvozeno z Evropského společenství. Jakkoli můžeme procentuální vyjádření brát jako ukázku klasického velikášství, které často slýcháme v projevech unijních představitelů i nyní, všímá si Zbíral toho, jak je ona pomyslná osmdesátiprocentní hranice v Delorsem stanovených oblastech překračována. Na konci svého článku však dochází k tomu, že ona osmdesátiprocentní hranice je pouhým mýtem, i když nevylučuje fakt, že zákonodárci jsou některými unijními (jak sám Zbíral uvádí) „impulsy“ omezováni. My se naopak domníváme, že Zbíralův poznatek spíše dokládá nepřehlednost evropské legislativy, protože ve skutečnosti nelze na jedné straně zjistit přesné procentní vyjádření[3] vlivu unijní legislativy (totiž některé prvky unijní legislativy je formulováno jako doporučení[4]) a na straně druhé je evidentní, že je tento vliv nezanedbatelný. Co je však neoddiskutovatelné, je počet rozšiřujících se oblastí, do kterých unijní legislativa proniká a kde vyvíjí tlaky na centralizační rozhodnutí, které zcela bojkotují specifičnost těchto oblastí s ohledem na charakter domácí legislativy. Tady někde hledejme kořeny nesmyslných rozhodnutí, které se bez debat dotýkají každého z nás. Právě onen rozšiřující se okruh oblastí, v nichž si EU nárokuje řízení formou legislativních nařízení, někdy i vyhláškami majícími přednostní právo vůči domácí legislativě, je alarmující.[5] Toto prorůstání do různých oblastí fungování nelze přijímat s otevřenou náručí a s příliš optimistickými (až možná naivními) představami o pospolité evropské (lépe však řečeno unijní) jednotě.  Právě motiv pospolitosti často slouží k obhajobě centralizace, k níž teď v EU dochází a jejímž důsledkem je zpožděné působení evropské legislativy, neschopnost (nebo snad nevůle) informovat veřejnost o důležitých legislativníc krocích. Většina euroidealistů, která si ztěžuje na malý zájem o EU ze stran evropské veřejnosti, si neuvědomuje, že právě tento nezájem není ničím jiným než důsledkem a nikoli příčinou (na jedné straně nekomunikace unijních úřadů, na straně druhé zatěžující byrokracie). Nedivme se, že potom současní Evropané upadají do pasivity, protože být aktivní, znamená v Unii utkávat se s fanatickou obhajobou unijního byrokratismu, který už dávno nemá racionální jádro.

V EU jsme se zatím zmohli jen na tvrzení, že stále probíhá krize. Co je tedy současná (už dávno ne jen ekonomická) krize? Je to krize jedné ideji, která stojí na tom, že budoucí mír a prosperitu kontinentu (potažmo celého světa) lze zajistit skrze nadnárodní celky s hustou institucionální sítí. Realita je trochu odlišná, velké státy už dávno nechrání ty malé[6] a současná Unie se stává tím, čím byly i předcházející historické nadnárodní celky. Je nefalšovaným „žalářem národů“, který umožňuje prosadit se jen těm silným na úkor těch slabých. Být v dnešní Unii ve středu (což je podle prounijních politiků jediná cesta budoucí existence Unie), se podobá kosmonautovi, který se svou lodí míří do jádra Slunce a stále se ještě utvrzuje v tom, že není tak horko.

Ze Zbíralova zkoumání vyplývá, že největší nepoměr mezi počtem předpisů vydaných v EU a v ČR ve prospěch EU byl mezi léty 2006 – 2009 a činil právě oněch Delorsem předpovídaných 80 %. [7] Jak ale sám k tomuto přístupu tvrdí: „Metody uvedeného pojetí nejsou příliš vhodné k vyvozování objektivních závěrů, neboť prosté porovnávání legislativní produkce na úrovni EU a členských států je přeci jen příliš hrubým nástrojem a i s ohledem na charakter jednotlivých aktů připomíná míchání hrušek s jablky.“[8] Myslíme si proto, že bychom se měli soustředit na výsledky takovéto implementace unijní legislativy a na dopad, který na jednotlivé oblasti má. I zde se ovšem musíme mít na pozoru před banalizující rétorikou pro-unijních institucí. Nelze si představit instituci, která přizná, že implementovaná pravidla jsou neúspěšná a nedosahují kýžených cílů, místo toho, se Unie naučila užívat rétoriku, kterou jsme byli zvyklí slýchávat za minulého režimu a kterou bychom mohli karikovat větou: „Věci sice nejdou podle našich představ, ale plníme plán na 105 %. Suma sumárum, i eurooptimisté (tak nazývám ty, kteří i přes krizi, která v EU panuje, brání její současnou podobu) přiznávají, že stát pozvolna přichází o poslední zbytky možnosti rozhodovat sám o sobě, dokonce to někteří z nich vítají (snad právě neschopni si připustit dnes už mrtvou myšlenku o všelidském sbratření a síti nadnárodních organizací, které budou garanty světového míry a prosperity). Téma implementace unijních pravidel do právních řádů bude vždycky spíše bojem emocionálního rázu, fakticky její negativní vliv lze ilustrovat na hodnocení jejích dopadů, které ovšem budou pro možnou podobu budoucího evropského společenství muset být viděny realisticky a nikoli idealisticky, jak jsme často dnes svědky. EU by se v současné době měla zaměřit především sama na sebe, tj. měla by začít reflektovat už dále neúnosnou míru legislativních dokumentů, které na její půdě vznikají[9] a měla by zvážit jejich efektivitu, případně hledat optimální přístup legislativního procesu, který bude v sobě odrážet i moment měření efektivních dopadů jednotlivých legislativních dokumentů, pokud možno ještě před jejich schválením. Bohužel se však obávám, že současná EU není těchto kroků už nadále schopna. 



[1] Zbíral, R.: Analýza míry vlivu EU na vnitrostátní legislativu: Srovnání situace v ČR s jinými členskými státy, in Právník roč. 11,  č. 150/ 2011, str. 1049 – 1076.  Článek je dostupný i online http://www.pf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PF-katedry/politologie/Analyza_unijnich_impulsu_na_vnitrostatni_legislativu_final.pdf


[2] Cit. Zbíral, R.: Analýza míry vlivu EU na vnitrostátní legislativu: Srovnání situace v ČR s jinými členskými státy, in Právník roč. 11, č. 150/ 2011, str. 1049. (autor v textu hovoří o datu projevu 4. července a v poznámce projev datuje do 6. července.


[3] I čísla, která uvádí ve své práci Zbíral (z roku 2010), je třeba brát s rezervou. Je také otázkou, zda vůbec nebýt k nějakému číselnému vyjádření skeptický. Nakonec i sama EU si dokáže dost úspěšně zahrávat s čísly, stejně tak jako si objednat studii, která by potvrzovala, že je vliv nařízení EU na legislativu jednotlivých členských států zanedbatelný (jak to dělá i v jiných oblastech), a která by byla velmi optimistická do budoucna. To ovšem nezmenšuje krizi, kterou současná podoba EU zažívá a jejíž příčiny lze mimo jiné hledat i v této sebe-iluzivní banalizaci vážné situace.  Zjednodušeně to lze vyjádřit heslem: „Tvařme se, že problémy neexistují“ (anebo formou různých proevropských fondů si zaplatit to přesvědčení, že problémy existují a že se na jejich řešení vynakládá nějaká (co na tom, že zdánlivá) energie. Navíc záleží na zvoleném přístupu k výpočtu. Velmi obezřetný bych byl u studií, které se už v úvodu hlásí k tomu, že jsou podpořeny z unijních finančních prostředků.


[4] To však nevylučuje jisté formy tlaku na právní systémy členských států. Sám Zbíral přiznává, že „dosavadní diskuse by neměla zastřít fakt, že hodnocení míry dopadu unijní legislativy na členské státy nikdy nebude schopno popsat obraz vlivu EU v jeho úplnosti. Jen do jisté míry  (….)“ Cit. dle Zbíral, R.: Analýza míry vlivu EU na vnitrostátní legislativu: Srovnání situace v ČR s jinými členskými státy, in Právník roč. 11, č. 150/ 2011, str. 1074.


[5] I proto nesdílíme optimistický postoj autora článku Pozitivní vliv práva Evropské unie na český právní řád (viz http://www.epravo.cz/top/clanky/pozitivni-vliv-prava-evropske-unie-na-cesky-pravni-rad-56659.html) O spíše emotivním než racionálním charakteru článku budiž důkazem poslední jeho věta, ve které se objevuje Monnetovo tvrzení, že „není jiná budoucnost pro Evropu, než Evropská unie“ (cit z http://www.epravo.cz/top/clanky/pozitivni-vliv-prava-evropske-unie-na-cesky-pravni-rad-56659.html). Vývoj však ukazuje, že tato (sama o sobě) optimistická Monnetova teze dostává bizardní nádech – tedy není horší budoucnosti pro Evropu, než Evropská unie. V budoucnosti se totiž jeví, jako nejúčinnější spíše volné svazky společenství, které nejsou řízeny centrálně a které své členy neomezují byrokratickými nařízeními. Nelze také souhlasit s autorovým příliš naivním tvrzením, že právě z důvodu (nezastavitelné) globalizace spatřuji členství malých nevýznamných států v nadnárodním celku jako nevyhnutelný prostředek k jejich přežití a schopnosti vzdorovat rozmachu světových vůdčích mocností. Ať se již tato cesta zdá jakkoliv neschůdná pro překážky nacionalistického cítění jednotlivce a strachu ze změny (obzvláště tyto přirozené obavy z odklonu od zažitých konvencí jsou vlastní každému člověku a pramení z vrozené pohodlnosti a nechuti opustit zaběhlou rutinu všedních dnů), považuji ji za nevyhnutelnou.“ (viz http://www.epravo.cz/top/clanky/pozitivni-vliv-prava-evropske-unie-na-cesky-pravni-rad-56659.html) Právě v dnešních dnech se totiž ukazuje opak, totiž, že právě ony malé bezvýznamné státy EU jsou jejím působením nejohroženějšími. Tedy, že jsou jenom pěšáky v šachové partii, která se hraje uvnitř nadnárodních celků.


[6] Spíše jsou pro ně lukrativním trhem a mají tendence k nim přistupovat s kolonialistickou rétorikou, kterou si v historii osvojily.


[7] V roce 2007 se jednalo o 80,6 % (bez zemědělství).


[8] Zbíral, R.: Analýza míry vlivu EU na vnitrostátní legislativu: Srovnání situace v ČR s jinými členskými státy, in Právník roč. 11, č. 150/ 2011, str. 1070.  Podtrženo autorem tohoto článku.


[9] Mnohdy jen proto, aby byly tyto dokumenty napsány, nebo aby byla (navenek) vykázána nějaká činnost.  

Autor: Pavel Lopušník | pondělí 31.3.2014 15:54 | karma článku: 8,58 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Pavel Lopušník

Dnes se straší komunisty, zítra třeba pravicí (Glosa)

„Komunisté vás budou strašit nezaměstnaností, není to pravda, ničeho se nebojte. Dvacet let tvrdila oficiální propaganda, že jsem nepřítelem socialismu, že chci v naší zemi obnovit kapitalismus, že jsem ve službách imperialismu, od něhož přijímám tučné výslužky, že chci být majitelem různých podniků... Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte, protože tu brzy začnou vycházet knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co si myslím.“(úryvek z projevu V. Havla z prosince r. 1989)

18.10.2013 v 12:25 | Karma: 16,23 | Přečteno: 1056x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Figurky (Glosa)

Ospalá severočeská Roudnice nad Labem se probouzí do nového dne. V mlžném oparu, který se pomalu zvedá z ulic, objevuje se plakát nejmenovaného velkouzenáře, který se chvástá tím, jak umí dát lidem práci. V jiných městech to jistě působí jako nenápadný slogan, ale tady, pro zdejší obyvatele je to nefalšovaná pěst do oka. Není to tak dávno, co zde velkouzenář přesunul výrobu několik let fungujícího masokombinátu. Více než sto lidí zde přišlo o práci a celý region se potýkal s nárůstem nezaměstnanosti.

17.10.2013 v 10:23 | Karma: 7,90 | Přečteno: 321x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Zbavme se Krhounků a Mazánků! (Glosa)

Každý rok, přesně v době zahájení školního roku, si velice rád připomínám „filmy pro pamětníky“ podle knih Jaroslava Žáka,Škola základ života!(1938) a Cesta do hlubin študákovy duše(1939). Ačkoli jsou oba filmy tematicky zaměřeny na školní prostředí, mnohé z příhod, které Žák zpracoval, toto prostředí přesahují. Určitě si z filmu Škola základ života!vzpomenete na tenisový "match", kde se jednotliví kantoři předhánějí v servilitě vůči panu řediteli a jeho choti, a pak vám je docela jasné, proč titíž učitelé, kteří se snaží vlichotit do přízně pana ředitele tak okatě favorizují šplhouna Krhnounka, který v podstatě dělá totéž vůči nim. Ve druhém filmu pak tuto roli třídního „lichotníka“ hraje šplhoun Mazánek.

14.8.2013 v 11:09 | Karma: 7,89 | Přečteno: 509x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Udržovací vláda úředníků bude možná oblíbená, ale bude efektivní?

Úřednické vlády jsou všeobecně hodně oblíbené, ale tahle charakteristika platí především pro dvě úřednické vlády po roce 1989 a to vládu Josefa Tošovského (od 2. ledna do 17. července 1998) a Jana Fischera (od 8. května 2009 – 25. června 2010). Buďme ovšem k tvrzení o oblíbenosti obezřetní. Připomeňme si, v jakém kontextu tyto vlády vznikaly. Tošovského vláda vznikla po demisi druhé Klausovy vlády, Fischerova vláda po vyjádření nedůvěry vládě Topolánkově. Obě tyto vlády tedy lze chápat jako překlenovací a sami si zkuste vzpomenout, zda nějaká z těchto vlád učinila skutečně závažný krok. Nabízí se tedy otázka, zda si v současné kritické době můžeme dovolit ten "přepych" mít úřednickou vládu?

25.6.2013 v 21:29 | Karma: 10,72 | Přečteno: 513x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Evropa se v mezinárodním prostoru pohybuje jako slon v porcelánu

Není to tak dávno, přibližně měsíc či dva měsíce zpátky, co různí představitelé EU začali vyjednávat obchodní dohody s Čínou. Nedávné zavedení antidumpingových poplatků na čínské solární panely a nejistota kolem možného příchodu čínského operátora na evropský trh ukazují, na jedné straně nejednotu EU v oblasti mezinárodního obchodu, na straně druhé nadvládu evropské byrokracie nad aktuálními potřebami evropské ekonomiky a evropského hospodářství. V následujícím Komentáři se budu zamýšlet nad důsledky tohoto přístupu.

8.6.2013 v 12:02 | Karma: 9,58 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  15:56

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

Hrál na počítači a nechodil ven. Policisté u něj doma našli varnu pervitinu

1. května 2024  15:51

V bytě na okraji Brna našla policie varnu pervitinu, podezřelý muž skončil ve vazbě. Stíhaná je i...

Na synagogu ve Varšavě kdosi hodil Molotov, čin odsoudil Duda i ambasáda USA

1. května 2024  14:10,  aktualizováno  15:48

Neznámý útočník v noci na středu hodil tři zápalné lahve na synagogu v centru Varšavy. Případ...

Zatýkáme migranty pro první vlnu deportací do Rwandy, oznámil Londýn

1. května 2024  15:45

Britská policie ve středu začala se zadržováním migrantů, kteří do Británie přišli nelegálně a byli...

  • Počet článků 85
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 905x
Jsem zatím student a začínající žurnalista

Seznam rubrik