- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Článek je součástí seriálu „33 nejkrásnějších výletů po Česku“. V tomto kontextu je smutné, že nás autorka zve do krajiny, která za pár let již nebude. Za Lukami pod Medníkem se má vynořit z tunelu dálnice, která povede na most, jež překlene řeku Sázavu a všechno, na mnoho kilometrů kolem, se octne rázem řiti. Dálnice nepřivádí jen nepřetržité hučení těžkých vozidel, smog, nedostatek spodní vody, ale jsou na ní napojena i logistická centra, která ještě víc přispějí k dalšímu znečištění životního prostředí a devastaci krajiny.
Aniž bylo kopnuto a dálnice schválena, za Lukami pod Medníkem se pomalu a jistě jedno z takových plechových center líhne. Po silnici 4. cenové skupiny naváželi a zas odváželi nákladní auta suť a zeminu, na upravený pozemek pak nastoupili betonáři. Bylo zde pár dílen, nyní vyroste pořádný plecháč, jistě ne poslední. Ó, jak jsme šťastni, že se do vyhlášené trampské osady vloupává tržní moloch! Pokud to tak bude dál, žádné Posázaví v budoucnu nebude, bude jen Velká Praha.
V tomto ohledu se stačí podívat do Jesenice. Město pár kilometrů od Prahy. Situace v Jesenici je děsivá. Město je součástí pražského okruhu, bude zde končit D3, prostředkem města se dostaneme ráno i odpoledne ucpanou Vídeňskou ku Praze. Právě v ubohé Jesenici se všechny proudy vedoucí od severu k jihu střetnou a přes dopravní trychtýř se budou hlemýždím tempem sunout dál. Zdejší radní se dálnici D3 brání, ale hlavní jsou investice a prosperita. Co na tom, že naše země poslouží jen jako tranzit zboží, že zdejší obyvatelé z toho budou mít zdravotní problémy, a že krajina bude zpustošená? Jde přeci o vyšší zájmy.
Že naše dálnice nejsou dálnice? Při představě dálnic v USA, které mají dohromady třeba dvanáct i více pruhů, jak píše na svém blogu o Americe Denisa Sciortino, mě jímá hrůza. Být něco podobného i u nás, byly by Čechy samý asfalt. Už tak jsou dálnice brutálními zářezy do krajiny. Kvůli rychlosti jakým stavba dálnic postupuje se můžeme domnívat, že možná můj článek bude aktuální až za sto let. Peníze na státem protěžované stavby sice mizí do nenávratna, ale díky astronomickému zadlužení Česka, prý na investice, je možné, že plánovaný začátek stavby v roce 1924 bude přeci jen dodržen.
Loni jsem napsal blog o demonstraci proti dálnici D3. Do Jílového u Prahy tehdy zavítal premiér Babiš, paní Jermanová a starostové. Na chvíli byla přizvána i iniciativa proti stavbě dálnice, která požaduje zvýšení bezpečnosti a průjezdnosti páteřní silnice I/3 včetně obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, které by mohlo dopravě v regionu pomoci mnohem dříve a levněji než problematická středočeská D3. To se zase nelíbí lidem v obcích na trase I/3, nicméně by tato varianta byla levnější a šetrnější k přírodě. Část starostů s iniciativou souhlasilo, bohužel starosta Jílového byl tehdy pro stavbu.
Ve stávajícím plánu se počítá se sedmi tunely. Vzhledem k tomu, že okolí Jílového bylo kvůli těžbě zlata poddolováno, bude jejich realizace náročná, připočteme-li až dvacet mostů, dojdeme k předpokládanému číslu miliarda za jeden kilometr, dálnice má mít kilometrů šedesát. To je jen předpoklad! Jde o hodně peněz, pro podnikatele není lehké přijít o takovou zakázku, tudíž udělají vše, aby byla stavba D3 realizována podle stávajícího plánu.
Letos budou krajské volby, slabá naděje, že se něco změní. Ještě není rozhodnuto.
Joni Mitchell v písničce Big Yellow Taxi zpívá slova s prorockým refrénem: „Vydláždili ráj a postavili na něm parkoviště“. Píseň je stará 51 let! Po ráji je nyní v nebezpečí i dolní Posázaví!
https://sciortino.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=755408
https://lnenicka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=722549
https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
https://www.alternativad3.cz/zakladni-parametry-projektu-sd3/1/132
Další články autora |