Vstupujeme do astronomicky zajímavého roku

Vítám vás v novém roce 2013. Pokud jste pověrčiví, možná jste se tohoto čísla zalekli. Ale pokud se zajímáte o vesmír, máte se vskutku na co těšit. A tak bych se chtěl zmínit o tom nejzajímavějším.

Především musíme říci, že vstupujeme do roku, kdy se ve svém cca jedenáctiletém cyklu dostává sluneční činnost do svého maxima. Z tohoto hlediska se můžeme těšit například na polární záře, které můžou zkrášlit severní část oblohy.

Zajímavá situace nastane 15. února 2013. To kolem Země proletí jedna z blízkozemních planetek, jenž nese označení 2012 DA 14 . Tento asteroid byl objeven 23. února 2012 na OAM Observatory v La Sagra ve Španělsku. Jeho odhadovaný průměr je sice nějakých 45 metrů, ale v inkriminovaný den 15. února 2013 proletí kolem Země ve vzdálenosti pouhých 35000 kilometrů, což je pouhá necelá desetina vzdálenosti Země-Měsíc. Srážky se Zemí bychom se však naštěstí bát neměli. Ale i tak to bude mimořádná událost.

Viz: http://en.wikipedia.org/wiki/2012_DA14

Další úžasnou podívanou slibuje letošní březen. To by se měla na naší obloze objevit první z letošních komet. Kometa C/2011 L4 PanSTARRS byla objevena v červnu 2011 na observatoři na Havajských ostrovech. Byla spočítána její trajektorie, jež astronomy velice překvapila, protože to vypadá, že bychom se mohli u nás na severní polokouli konečně dočkat jasnější komety, která bude viditelná pouhým okem. Zemi bude nejblíže 5. března a v přísluní o pět dní později 10. března. V té době by měla mít jasnost obdobnou jako Venuše a podle všeho by měla mít velice výrazný chvost. Pouhým okem by měla být viditelná od konce února do začátku dubna. Dokonce by u nás měla být i tzv. cirkumpolární, to znamená, že nikdy nezapadne za obzor.

Viz http://en.wikipedia.org/wiki/C/2011_L4 a http://www.rozhlas.cz/leonardo/vesmir/_zprava/astronomicky-rok-2013--1154613

Ovšem na konci roku nás podle všeho čeká ještě úžasnější kometární představení. Už jsem o něm psal v článku „Adventní kalendář: za rok se těšme na vánoční kometu“, a tak shrnu: 21. září 2012 byla na observatoři poblíž ruského Kislovodsku objevena velice zajímavá kometa. Jejími objeviteli se stali Vitali Nevski a Artyom Novichonok. A to díky snímkům pořízeným 0,4-m reflektorem tzv. „International Scientific Optical Network“. Podle tohoto přístroje má tato kometa označení C/2012 S1 (ISON). V současné době je sice ještě mezi Jupiterem a Saturnem, ale pokud se stane podle dosavadních propočtů, tak by svým přísluním měla projít koncem listopadu 2013. A navíc bude vůči naší planetě v takové pozici, že od počátku listopadu 2013 do polovičky ledna 2014 by měla být vidět prostým okem. A to u nás, na severní polokouli. Podle některých propočtů by dokonce měla být její jasnost větší než Měsíc v úplňku, což bude mít za následek to, že by mohla být vidět i ve dne!  Pokud astronomům tento předpoklad vyjde můžeme se podle nich těšit na kometu století.  Akorát si myslím, že pokud by se mělo jednat  skutečně o kometu století, měla by dostat nějaký zajímavější název.

Dalším zajímavým jevem na naší obloze budou zatmění. Zatímco zatmění Slunce tentokrát nebudeme moci v našich zeměpisných šířkách a délkách pozorovat, tak zatmění Měsíce budeme moci spatřit hned dvakrát. Nejprve to bude částečné zatmění Měsíce dne 25. dubna 2013. Pozorovatelné u nás bude ve večerních hodinách zhruba od 20:00 do půlnoci. A pak to bude polostínové zatmění měsíce, které započne krátce před půlnocí 18. října 2013 a skončí zhruba čtyři hodiny po půlnoci 19. října. Pro úplnost ještě dodojme, že nastanou i dvě sluneční zatmění, ale ani jedno u nás tentokrát bohužel vidět nebude. Jednak to bude prstencové zatmění Slunce, jenž nastane 9. května 2013 a viditelné bude v Austrálii a v Tichém oceánu. A pak to bude hybridní zatmění Slunce. To je zvláštní zatmění Slunce, kdy z jednoho místa na Zeměkouli je vidět jako úplné, avšak z jiného jako prstencové. Tak takovéto zatmění nastane letos 3. listopadu a viditelné bude hlavně ve střední Africe a Atlantském oceánu. Jako částečné pak bude pozorovatelné ve východní části Severní Ameriky, na severu Jižní Ameriky a v Jižní Evropě.

Zdroj: http://astro.sci.muni.cz/zatmeni , http://www.astro.cz/rady/ukazy/zatmeni/slunce

Já si myslím, že nás čeká velice zajímavý rok, na který astronomové milovníci hvězdné oblohy budou hodně dlouho vzpomínat. A tak Vám přeji Vám vše nejlepší do nového roku s magickým dvojčíslím na konci, tedy do roku 2013.