Já jsem se narodil a žiji v Čechách. Tak ke mne domů odmalička chodí Ježíšek, tedy malé děťátko. Obtloustlé staříky jako nositele vánočních dárků neuznávám.
Abych řekl pravdu invaze nejrůznějších reklamních Santů mne docela štve. Pokud bych žil v Americe, tak by mi to asi nevadilo, když je to tamní národní tradice (viz „Jak to bylo ze Santa Clausem?“). Ale tady v Česku přeci nosí dárky Ježíšek. Tedy malé děťátko, které se přeci tu noc narodilo v jeslích. Proč bych si tedy měl myslet, že dárky nosí nějaký Santa Claus, jenž s vánoci původně přeci nemá nic společného? Vždyť je to jen obdoba Mikuláše, jenž u nás chodí už 5. prosince (viz Kdo byl svatý Mikuláš?). Tak proč by měl chodit hned dvakrát? Jednou v předvečer svého svátku a podruhé ještě na Štědrý den? Osobně by mi to připadalo dost nelogické.
Jenomže v invazi oněch obtloustlých vánočních dědečků není Santa Claus jediný. V době minulého režimu a možná i dnes mezi některými rusomily mu sekunduje i ruský Děda mráz. Co si o tom myslím? Jakožto Čech a tedy příslušník západní civilizace, je mi ruský Děda mráz ještě více cizejší než ten americký Santa Claus. Děda mráz ať si pěkně zůstane někde od Užhorodu na východ. Tam mu bude nejlíp, a to na Nový rok. Ale tady na západě ho na Štědrý den nechci.
A tak říkám, že není nad malého Ježíška. Vždyť ten se na vánoce narodil, je tak s nimi neoddělitelně spojený. A tak má tedy i plné právo, aby nám mohl na Štědrý den nosit dárky.
Psal jsem právě před rokem v adventním kalendáři 2013, věnovanému mým předvánočním dárkům:
Psal jsem právě před dvěma roky v adventním kalendáři 2012, věnovanému vánočním a adventním tradicím:
Rád bych také chtěl připomenout některé ne úplně všeobecně známé vánoční koledy. Dnešní odkaz na takovouto vánoční koledu je:
12. prosince: Příběh horolezectví
17. prosince: Štědrovečerní večeře, aneb devatero jídel