Příběh jízdního kola
Vám se to zdá samozřejmé. Vyndáte svého kovového souputníka ze skladu, pokud je potřeba, tak ho napumpujete či namažete. Pak nasednete, šlápnete do pedálů a jedete, kam si zamanete. Ale víte vůbec, že k dnešnímu jízdnímu kolu byla docela dlouhá cesta?
Dosud není úplně jasné, kdy tento jednostopý fenomén dvou rámem spojených kol vlastně začal. Prapočátek všeho je zřejmě kolem r. 3500 př. n. letopočtem v Sumeru na území dnešního Iráku, v první doložené vyspělé civilizaci, která kdy na naší planetě žila. Tam bylo poprvé vymyšleno kolo, tedy jako součástka. Ale bylo používáno především, jako díl klasického dvoustopého vozu. To v Egyptě, tam už něco, co dnešní bicykl hodně vzdáleně připomínalo, možná už měli. Bylo to však poháněno pouze odrazem lidských nohou. Svědčí o tom kresby a hieroglyfy, které byly nalezeny v hrobce faraóna Tutanchamona ze 14. století před naším letopočtem a na sloupu Ramsese II. z Luxoru, který byl zhotoven v roce 638 před naším letopočtem.
Později se o objev jízdního kola pokoušel prý i legendární Leonardo da Vinci,ale neúspěšně. Až v roce 1
818 se vynálezci Ludwigu von Draisovi z Bádenska povedla jakási kolařská prvotina. Ta však pořád ještě nebyla poháněná šlapáním, ale stále jen odrážením nohou od země. Podle jeho vynálezce se tomuto stroji začalo říkat draisna a sám její tvůrce na něm v červenci 1817 urazil 15 km. Jednalo se nejdříve o dřevěný stroj, kterému v roce 1861 pařížský mechanik Ernest Michaux namontoval na přední kolo kliky s pedály a šlapací kolo bylo na světě. Když později namísto dřeva použil kov, vynález získal daleko lepší odolnost.
V sedmdesátých letech předminulého století se také objevila známá vysoká kola, ale kvůli nízké bezpečnosti bylo v Anglii vyvinuto již nižší kolo, už velice podobné našemu, poháněné šlapkami a řetězem.
S rozvojem jízdního kola se také v 19. století začali objevovat první závody, například v roce 1891 závod Bordeaux – Paříš, ale k tomu nejslavnějšímu zlomu došlo 20. května 1903, kdy dva francouzští novináři Lefévre a Desrange vypsali ve svém časopise etapový závod dlouhý 2 400 km známý jako Tour de France. A v dalších letech ho ještě ztížili.
Kola se uchytila i u nás, například v sedmdesátých letech 19. stol. byl založen Český klub velocipedistů. Ve 20. století se jízdní kola pořád zdokonalovala a stávala dostupnými pro širokou veřejnost, která na nich začala jezdit jak do zaměstnání, tak na výlety. Z jízdního kola se stal fenomén. Stále bylo zdokonalováno. Například se neustále vyvíjí rám kola. Design musí jít ruku v ruce s kvalitou jízdy. Vznikly také odpružené vidlice (i když já stále dávám přednost těm pevným). Svým vývojem prošlo i řazení a přehazovačky, a tak dnes není problém vyjet i sebenáročnější kopec. A co třeba takové pedály? Z obyčejných pedálů, které kolo pohání pouze šlapáním ve směru dolů vznikly postupně pedály nášlapné, na kterých jde za pomoci speciálních bot šlapat i pohybem směrem nahoru.
Ruku v ruce s tím jdou i druhy jízdních kol, které byly vyvinuty pro ten či který účel. Takže kromě kol silničních, tu máme i kola horská, trackingová, terénní, sálová, na freestyle nebo tandemová, lehocipedy či jednokolou a další. A jsem přesvědčen, že v budoucnu budou vznikat i další typy, protože lidé mají tendenci ke stále více zážitkovějšímu trávení volného času.
Chtěl bych se však zmínit i o tom, že nahoru šla i vlastní kvalita kol. A to uvedu příklad z vlastní zkušenosti. Když jsem byl kluk (80. léta, byl jsem tak ve čtvrté nebo páté třídě), dostal jsem od rodičů pánské kolo Liberta. Za nějakou ne moc dlouhou dobu se začalo téměř doslova rozpadat. A tak jsem ho dal do kůlničky a tam zůstalo po celou dobu. Už nikdo z rodiny ani nevěřil, že se na něm bude dát ještě jezdit. Předloni jsem ale na internetu nalezl firmu, která kromě běžného cyklistického servisu provádí i repase takových to starších jízdních kol. Řekl jsem si, že to zkusím, třeba se to povede dát dohromady. Možná se budete divit, ono se to povedlo, samozřejmě za použití novějších součástek. Jezdí se na něm dobře, a tak jsem nyní na tomto kole z 80. let už určitě něm najel víc, než tehdy jako kluk (viz přiložený obr). Kromě toho navíc téměř deset let používám horské kolo Autor – Mystic, se kterým jsem za tu dobu neměl zatím jediné závažnější problémy.
A tak si občas i rád vyjedu, ať už do okolí svého bydliště nebo na nějaký výlet. Člověk se protáhne a při tom ze sebe vydá nějaký ten sportovní výkon, který se nedá nijak ošidit. A tak jako přílohu přikládám pár fotografií ze svých cyklovýjižděk. Například tvrz Tuchoraz u Českého Brodu. Pokud jste náhodou sledovali pořad ČT Toulavá kamera z 8. 8. 2010 , mohli jste se dozvědět, že v okolí této středověké památky byla vytvořena naučná stezka, která se z části dá projet i na kole. Nebo Prokopské údolí, kam jsem se vloni vydal společně s pražskou pobočkou Sdružení přátel Jaroslava Foglara. Více viz v článku: Na kole Prokopským údolím po stopách Jaroslava Foglara“. Přitom bych rád připomněl, že tento spisovatel vytvořil fenomén hlavolamu ježka v kleci, v jehož dutině se měl ukrývat plánek na pověstné létající kolo zámečnického učně Jana Tleskače. Nedávno jsem se vydal též podél Berounky na Karlštejn a pak zpět po cyklotrase č. 13, spojující Karlštejna Prahu. A nesmím ani zapomenout na cyklotrasu č. 1, která vede v okolí mého bydliště a vlastně by měla spojovat Prahu a Brno (více viz Krajinou jihovýchodní Prahy).
A co říci závěrem? Že jsem přesvědčen, že cyklistika půjde dopředu, a to nejen proto, že v současné době probíhá renesance zdravého pohybu v přírodě, ale i proto, že lidé chtějí zažívat stále více dobrodružství a právě kolo je k tomu ideálním prostředkem. Nezbývá, než si přát aby tam, kde se pohybují cyklisté, bylo méně automobilové dopravy, a to nejen kvůli hrozícímu střetu s nějakým „sebevědomým automobilovým magorem“, ale i proto, aby nemuseli inhalovat ze vzduchu ty škodliviny, které motorová vozidla vypouštějí. Zdravý pohyb v přírodě totiž vyžaduje i zdravý vzduch.
Šťastnou cestu na Vašich vyjížďkách.
Zdroj a použitá literatura
http://is.muni.cz/th/102165/fsps_b/cd/studijni_materia/links2/page2atext.htm
http://igorpechanec.aspone.cz/page/Historie-cyklistiky.aspx
Šafránek J: Kolo pro děti a jejich rodiče, Portál, Praha, 2000
Soulek I., Martinek K.: Cyklistika, Grada Publishing, Praha, 2000
Foto: autor
Související články
Příběh in-line bruslí
Příběh lyží
Znáte svoje kolo? Aneb jednoduchý cyklistický speciál
Češi, podpořme inline bruslení jako olympijský sport!
Rubrika: tábornictví a turistika
Rubrika: výlety a tramping
Libor Čermák
Prezidentský kandidát: "Chci spojovat lidi." Já: "Děkuji od vás nechci"
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/11/3438/w230/Bf164338.jpeg)
S blížící se prezidentskou volbou se objevují kandidáti, kteří o sobě tvrdí, že chtějí lidi spojovat. Je to sice hezké, ale v současném politickém systému nereálné. V systému založeném na politických ideologiích tohle nejde.
Libor Čermák
Propagace LGBT do pohádek nepatří
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/11/3438/w230/Bf164338.jpeg)
To snad není pravda. Norský remake slavné české pohádky "Tři oříšky pro Popelku" obsahuje scénu s líbáním dvou mužů. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale něco takového do pohádek v žádném případě nepatří.
Libor Čermák
Pravda? Ta je jen někde tam venku
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/11/3438/w230/Bf164338.jpeg)
Určitě jste si všimli, jak mnoho rádoby tzv. "uvědomělých" aktivistů šermuje s pojmem pravda. Jenže já tvrdím, že žádná univerzální pravda neexistuje a že každý máme jen tu pravdu svou.
Libor Čermák
Pěší výlet po válečných památkách Benešovska
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/10/3438/w230/Bf459609.jpeg)
V sobotu 12. září 2021 jsem podnikl jeden z dalších svých pěších výletů. Moje cesta tentokrát vedla z Olbramovic do Bystřice u Benešova a na této cestě jsem potkal mnoho zajímavých míst.
Libor Čermák
LGBT aktivisti do škol v žádném případě nepatří
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/11/3438/w230/Bf164338.jpeg)
S blížící se návštěvou Viktora Orbána v Praze se oživují i některá nařízení jeho vlády, která se nelíbí tzv. aktivistům. S jeho zákazem předvádění se LGBT aktivistů na školách však naprosto souhlasím.
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
![Pronájem bytu 2+kk, M. Vydrové, České Budějovice](//1gr.cz/u/free.gif)
Pronájem bytu 2+kk, M. Vydrové, České Budějovice
M. Vydrové, České Budějovice - České Budějovice 6
13 600 Kč/měsíc
- Počet článků 2384
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1895x
Seznam rubrik
- 2. světová válka
- Adventní kalendář 2016
- Adventní kalendář 2018
- Cesta za tajemnou čelenkou
- Dělostřelecká tvrz Libor
- Dovolená 2015 - Broumovsko
- Dovolená 2017 - Chebsko
- Dovolená 2018 - Orlické hory
- Dovolená 2019 Králický Sněžník
- Dovolená Český ráj 2016
- Drážďany 2016
- Hrdinové Čeksasu (seriál)
- Chiranikenovy záhady (seriál)
- Jaroslav Foglar na mém blogu
- Kruhy v obilí - rok 2015
- Kruhy v obilí - rok 2018
- Kruhy v obilí 2017
- Kruhy v obilí rok 2016
- Kruhy v obilí rok 2019
- Páťa a kolo Zláťa (seriál)
- Plitvická jezera 2018
- Vánoční doba 2015 (seriál)
- Velikokoční Jeruzalém 2017
- Velikonoce 2015
- Výročí havárie UFO (seriál)
- Záhady států USA
- Křesťanské záhady a zázraky
- tábornictví a turistika
- záhady
- myšlenky
- výlety a tramping
- Politika a společnost
- stavitelství a architektura
- křížovky, luštěnky, kvízy, log
- Kruhy v obilí - rok 2008
- UFO - případy 2009
- ekologie
- Kruhy v obilí - rok 2009
- Tajemná místa dávné Anglie
- příběhy
- multidimenzionální prostor
- Po stopách trampské historie
- archeoastronautika
- Vesmír a život v něm
- Galerie
- Keltové
- Záhadologické zprávičky 2010
- Kruhy v obilí - rok 2010
- agrosymbolová ohlédnutí
- Kruhy v obilí - rok 2011
- Havárie UFO
- Obrázky z cest
- Kruhy v obilí - rok 2012
- dovolená 2012 Sloupsko
- inline bruslení
- adventní kalendář 2012
- Kruhy v obilí - rok 2013
- 7 divů světa archeoastronautic
- cyklistika
- dovolená 2013 - Jeseníky
- Velikonoce 2014
- Zima a lyžování
- adventní kalendář 2013
- děti, výchova a vzdělávání
- Záhady sluneční soustavy
- Kruhy v obilí - rok 2014
- dovolená 2014 - Chorvatsko
- adventní kalendář 2014
- Inlajnový duch (seriál)
- NE islamizaci Evropy
- NE juvenilní justici
- Záhady starověkého Egypta
- Osobní
- Nezařazené