Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Příběh jízdního kola

Možná i vy máte doma ten obdivuhodný stroj z trubek, řetězů, kol a koleček, který vám umožní za pomocí vlastní síly se dopravit na co největší vzdálenost. Marně byste asi hledali nějakou jeho obdobu. Řeč je samozřejmě o bicyklu.

Vám se to zdá samozřejmé. Vyndáte svého kovového souputníka ze skladu, pokud je potřeba, tak ho napumpujete či namažete. Pak nasednete, šlápnete do pedálů a jedete, kam si zamanete. Ale víte vůbec, že k dnešnímu jízdnímu kolu byla docela dlouhá cesta?  

Dosud není úplně jasné, kdy tento jednostopý fenomén dvou rámem spojených kol vlastně začal. Prapočátek všeho je zřejmě kolem r. 3500 př. n. letopočtem v Sumeru na území dnešního Iráku, v první doložené vyspělé civilizaci, která kdy na naší planetě žila. Tam bylo poprvé vymyšleno kolo, tedy jako součástka. Ale bylo používáno především, jako díl klasického dvoustopého vozu. To v Egyptě, tam už něco, co dnešní bicykl hodně vzdáleně připomínalo, možná už měli. Bylo to však poháněno pouze odrazem lidských nohou. Svědčí o tom kresby a hieroglyfy, které  byly nalezeny v hrobce faraóna Tutanchamona ze 14. století před naším letopočtem a na sloupu Ramsese II. z Luxoru, který byl zhotoven v roce 638 před naším letopočtem.

    Později se o objev jízdního kola pokoušel prý i legendární Leonardo da Vinci,ale neúspěšně. Až v roce 1

818 se vynálezci Ludwigu von Draisovi z Bádenska povedla jakási kolařská prvotina. Ta však pořád ještě nebyla poháněná šlapáním, ale stále jen odrážením nohou od země. Podle jeho vynálezce se tomuto stroji začalo říkat draisna a sám její tvůrce na něm v červenci 1817 urazil 15 km. Jednalo se nejdříve o dřevěný stroj, kterému v roce 1861 pařížský mechanik Ernest Michaux namontoval na přední kolo kliky s pedály a šlapací kolo bylo na světě. Když později namísto dřeva použil kov, vynález získal daleko lepší odolnost.  

V sedmdesátých letech předminulého století se také objevila známá vysoká kola, ale kvůli nízké bezpečnosti bylo v Anglii vyvinuto již nižší kolo, už velice podobné našemu, poháněné šlapkami a řetězem. 

   S rozvojem jízdního kola se také v 19. století začali objevovat  první závody, například v roce 1891 závod  Bordeaux – Paříš, ale k tomu nejslavnějšímu zlomu došlo 20. května 1903, kdy dva francouzští novináři Lefévre a Desrange vypsali ve svém časopise etapový závod dlouhý 2 400 km známý jako Tour de France. A v dalších letech ho ještě ztížili.

  Kola se uchytila i u nás, například v sedmdesátých letech 19. stol. byl založen Český klub velocipedistů. Ve 20. století se jízdní kola pořád zdokonalovala a stávala dostupnými pro širokou veřejnost, která na nich začala jezdit jak do zaměstnání, tak na výlety. Z jízdního kola se stal fenomén. Stále bylo zdokonalováno. Například se neustále vyvíjí rám kola. Design musí jít ruku v ruce s kvalitou jízdy. Vznikly také odpružené vidlice (i když já stále dávám přednost těm pevným). Svým vývojem prošlo i řazení a přehazovačky, a tak dnes není problém vyjet i sebenáročnější kopec. A co třeba takové pedály? Z obyčejných pedálů, které kolo pohání pouze šlapáním ve směru dolů vznikly postupně pedály nášlapné, na kterých jde za pomoci speciálních bot šlapat i pohybem směrem nahoru.

Ruku v ruce s tím jdou i druhy jízdních kol, které byly vyvinuty pro ten či který účel. Takže kromě kol silničních, tu máme i kola horská, trackingová, terénní, sálová, na freestyle nebo tandemová, lehocipedy či jednokolou a další. A jsem přesvědčen, že v budoucnu budou vznikat i další typy, protože lidé mají tendenci ke stále více zážitkovějšímu trávení volného času.

Chtěl bych se však zmínit i o tom, že nahoru šla i vlastní kvalita kol. A to uvedu příklad z vlastní zkušenosti. Když jsem byl kluk (80. léta, byl jsem tak ve čtvrté nebo páté třídě), dostal jsem od rodičů pánské kolo Liberta. Za nějakou ne moc dlouhou dobu se začalo téměř doslova rozpadat. A tak jsem ho dal do kůlničky a tam zůstalo po celou dobu. Už nikdo z rodiny ani nevěřil, že se na něm bude dát ještě jezdit. Předloni jsem ale na internetu nalezl firmu, která kromě běžného cyklistického servisu provádí i repase takových to starších jízdních kol. Řekl jsem si, že to zkusím, třeba se to povede dát dohromady. Možná se budete divit, ono se to povedlo, samozřejmě za použití novějších součástek. Jezdí se na něm dobře, a tak jsem nyní na tomto kole z 80. let už určitě něm najel víc, než tehdy jako kluk (viz přiložený obr). Kromě toho navíc téměř deset let používám horské kolo Autor – Mystic, se kterým jsem za tu dobu neměl zatím jediné závažnější problémy.

A tak si občas i rád vyjedu, ať už do okolí svého bydliště nebo na nějaký výlet. Člověk se protáhne a při tom ze sebe vydá nějaký ten sportovní výkon, který se nedá nijak ošidit. A tak jako přílohu přikládám pár fotografií ze svých cyklovýjižděk. Například tvrz Tuchoraz u Českého Brodu. Pokud jste náhodou sledovali pořad ČT Toulavá kamera z 8. 8. 2010 , mohli jste se dozvědět, že v okolí této středověké památky byla vytvořena naučná stezka, která se z části dá projet i na kole. Nebo Prokopské údolí, kam jsem se vloni vydal společně s pražskou pobočkou Sdružení přátel Jaroslava Foglara. Více viz v článku: Na kole Prokopským údolím po stopách Jaroslava Foglara“. Přitom bych rád připomněl, že tento spisovatel vytvořil fenomén hlavolamu ježka v kleci, v jehož dutině se měl ukrývat plánek na pověstné létající kolo zámečnického učně Jana Tleskače.  Nedávno jsem se vydal též podél Berounky na Karlštejn a pak zpět po cyklotrase č. 13, spojující Karlštejna Prahu. A nesmím ani zapomenout na cyklotrasu č. 1, která vede v okolí mého bydliště a vlastně by měla spojovat Prahu a Brno (více viz Krajinou jihovýchodní Prahy).

 

A co říci závěrem? Že jsem přesvědčen, že cyklistika půjde dopředu, a to nejen proto, že v současné době probíhá renesance zdravého pohybu v přírodě, ale i proto, že lidé chtějí zažívat stále více dobrodružství a právě kolo je k tomu ideálním prostředkem. Nezbývá, než si přát aby tam, kde se pohybují cyklisté, bylo méně automobilové dopravy, a to nejen kvůli hrozícímu střetu s nějakým „sebevědomým automobilovým magorem“, ale i proto, aby nemuseli inhalovat ze vzduchu ty škodliviny, které motorová vozidla vypouštějí. Zdravý pohyb v přírodě totiž vyžaduje i zdravý vzduch.

 

Šťastnou cestu na Vašich vyjížďkách.

 

Zdroj a použitá literatura

 

http://is.muni.cz/th/102165/fsps_b/cd/studijni_materia/links2/page2atext.htm

http://igorpechanec.aspone.cz/page/Historie-cyklistiky.aspx

Šafránek  J: Kolo pro děti a jejich rodiče, Portál, Praha, 2000

Soulek I., Martinek K.: Cyklistika, Grada Publishing, Praha, 2000

Foto: autor

 

 

Související články

Příběh in-line bruslí

Příběh lyží

Znáte svoje kolo? Aneb jednoduchý cyklistický speciál

Češi, podpořme inline bruslení jako olympijský sport!

 

 

Rubrika: tábornictví a turistika

Rubrika: výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | středa 11.8.2010 13:25 | karma článku: 17,50 | přečteno: 3866x
  • Další články autora

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,33 | Přečteno: 607x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 156x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,53 | Přečteno: 397x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,75 | Přečteno: 1205x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,57 | Přečteno: 1197x | Politika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1895x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám