Peší výlet na Šerlich a Velkou Deštnou

Svůj druhý výlet v Orlických horách jsem podnikl do nejvyšších míst těchto našich pohraničních hor. Navštívil jsem Masarykovu chatu na Šerlichu a Velkou Deštnou, nejvyšší vrchol Orlických hor a jejich okolí.

Ráno jsem se z kempu nejprve vydal jen pár metrů do lesa, a to kolem této vyřezávané sochy "Kapličáka"

Tam se totiž nalézá pramen vody. Prý i léčivý. Bohužel po letošním suchu je vyschlý.

A u ní mariánská kaplička.

Došel jsem až na rozcestí "Zákoutí", naproti soše svatého Jana Nepomuckého, odkud jsem se dal po zelené turistické značce.

Značka nejdříve vede krátce po silnici, kde je i tato kaple Nejsvětější trojice.

Pak jsem konečně odbočil na málo frekventovanou asfaltku, kde se nalézají klasické podhorské chaloupky.

Vodopádky na Bělé.

Další roubenka.

Nejprve jsem dorazil ke sjezdovce u chaty Kačenka.

A od té je to jen kousek k Šerlišskýmu mlýnu.

Šerlišský mlýn byl původně skutčně mlýn. Na začátku 20. století byl ale přebudován na zájezdní hostinec a později na hotel. Také tady kdysi byla pila, kde se připravovalo dřevo na stavbu Masarykovy chaty na Šerlichu. Ale o té za chvíli.

A tak jsem odtud po modré turistické značce začal stoupat na Šerlich.

A konečně jsem u Masarykovy chaty.

Chata byla postavena v letech 1924-25 Klubem Českých turistů podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse. Za druhé světové války zde byla ubytovna pro rodiny fašistických pohlavárů a pro Hitlerjugend. Po válce se nejprve vrátila ke svému původnímu jménu, ale v 50. letech se jmenovala Chata ČSTV Na Šerlichu. A od roku 1990 se opět jmenuje Masarykova chata.

Jen pár metrů za chatou vede státní hranice s Polskem.

No vida, na co se dá také použít i hraniční patník. Na položení fotoaparátu pro selfíčko.

Poláci tu mají lanovku.

Já jsem se pak vydal ještě kousek na sever po česko-polské hranici.

Tady mají Poláci další dvě lanovky. Které se však vzájemně křížejí. Jedna výš, druhá níž.

Přírodní rezervace Bukačka. Je nazývaná botanickou zahradou Orlických hor.

Vrátil jsem se zpět k Masarykově chatě na Šerlichu a nejprve navštívil vyhlídku na hory v Kladském výběžku. Tady jsou například Soví Hory (vzadu) a polská strana Orlických hor (vpředu).

Vartské hory (vzadu)

Černá hora a Králický Sněžník. Poté jsem si došel do Masarykovy chaty na oběd a pokračoval ve směru na Velkou Deštnou.

Vyrazil jsem tam po červené turistické značce od chaty Hájenky. Této hlavní cestě Orlickými horami se říká "Jiráskova cesta".

Jak jsem se blížil k vrcholu, stále více se objevovala i kleč, typický borovicový porost vyšších nadmořských výšek.

Bylo pondělí 13. srpna, a to zhruba 13 hodin a 13 minut, když jsem dorazil ke srubu na Velké Deštné.

Samotný vrchol 1115 metrů nad mořem Velké Deštné je ještě asi o půl kilometrů dál. Potkal jsem tu jednoho pána, který mi sdělil, že tu byl naposledy přesně před čtyřiceti lety. To znamená v době, kdy i já jsem byl novorozeně.

Já jsem se z Velké Deštné vydal opět po Jiráskově cestě, odkud je opět nádherný výhled na hory v Kladsku.

Tady je i zajímavě rostlý strom. Ani nechci psát, co mi připomíná.

Modrá turistická stezka mne přivedla do vísky Luisino Údolí.

A pak jsem se ocitl na té samé cestě, kterou jsem scházel dolu do Deštného včera při "Pěším výletu po Kačenčině stezce kolem Deštného v Orlických horách".

Dorazil jsem na rozcestí k hotelu Orlice, kde jsem si dal malinovku. To protože jsem fakt byl dost dehydratován.

A pak už se těšil, jak si po této pěší túře vykoupu v bazénku v kempu Zátiší. A v tomto počasí to bylo velice příjemné.

Mapa mojí cesty

Zdroje: wikipedia, místní informační tabule

Další výlety: 149: Pěší výlet po Kačenčině stezce kolem Deštného v Orlických horách, 148:Pěší výlet lánskými lesy, 147: Foglarovský pěší výlet do středu České republiky, 146: Beltainový výlet ze Sedlčan na keltské oppidum, 145: Pěší výlet ze Ctěnic do Měšic, 144: Pěší výlet z Prokopského údolí na Vidouli, 143: Předvánočně foglarovská procházka Prahou, 142: Pěší výlet po Slavkovském lese, 141: Peší výlet z Chebu do Františkových Lázní, 140: Výlet po Mariánských Lázních a jeho okolí , 139: Pěší výlet kolem Františkových Lázní, 138: Výlet po hrázděných domečkách Chebska, 137: Na třicet let starém kole podél Vltavy, 136 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 23.8.2018 5:54 | karma článku: 21,27 | přečteno: 1588x