Mezi keltskou a křesťanskou mytologií je hodně podobného

Chtěl bych upozornit na zvláštní zajímavost, že mezi křesťanskou (resp. židovskou) a keltskou tradicí a symbolikou se dá najít hodně společného. Jak je to možné? Jsou to jen náhody?

tzv. keltský kříž wikipedie

Zkusme se tedy nad tím zamyslet. Zakladatelem křesťanství není nikdo jiný, než Ježíš (Jezus) Kristus. Je to Bůh-syn, člen svaté trojice „Otec, Syn a Duch svatý“. Je jen náhoda, že keltská mytologie zná postavu, která se jmenuje hodně podobně? Keltský bůh stromoví Esus, je považován za jednoho z nejvýznamnějších keltských bohů. A je jen náhoda, že i tento bůh je součástí jakési keltské božské trojice, kterou společně s ním tvoří ještě bohové „Toutatis“, což je v překladu „otec kmene“ a „Taranis“, hromový bůh, jehož symbolem bylo paprskové kolo. Z tohoto symbolu vzešel i další velice známý symbol, a to tzv. „keltský kříž“ (kříž v kruhu). Že kříž je i symbolem křesťanství připomínající Kristovo ukřižování, o tom se snad nemusím ani zmiňovat. Ale, že by další symbolika, která by obě filozofie spojovala?

Pojďme se podívat ještě na jeden případ souvislosti křesťanské (či židovské) mytologie a té keltské. V Bibli nalézáme více případů. Kdy něco trvalo právě čtyřicet dní.

-          Čtyřicet dní trval déšť, který Hospodin seslal na Zemi, když vyvolal celosvětovou povodeň, při které se zachránil Noe a jeho rodina.

-          Čtyřicet dní strávil Mojžíš na hoře Sinaj, kde od Hospodina obdržel desatero přikázání.

-          Čtyřicet dní byl Ježíš na poušti, kde byl pokoušen od ďábla

-          Čtyřicet dní po Kristově vzkříšení se konalo tzv. Nanebevstoupení Páně

-          V Bibli nalezneme ještě několik dalších příkladů

A u Keltů? Víte, že čtyři nejznámější keltské svátky „Samain“ (1. listopadu), „Imbolc“ (1. února), „Betline“ (1. května) a Lugnasad (1. srpna) (viz Dnes máme svátek Lugnasad) spadají na čtyřicátý den po slunovratu nebo rovnodennosti? A je také náhoda, že právě tomuto období v roce odpovídají i významnější křesťanské svátky (např. svátek Všech svatých, Dušičky, Hromnice, atp.). Podle mého názoru jsou to opět všechno zvláštní souvislosti.    

Keltská a křesťanská mytologie vznikaly v úplně jiných částech světa. Ale jak se tak podobné věci dostaly do těchto náboženských soustav jejichž vznik dělí od sebe tisíce kilometrů? A tak se ptám, zda nám náhodou tyto souvislosti neříkají, že za oběma mytologickými soustavami nemůžou být jedni a ti samí bohové a nebo takové bytosti, které tito pradávní lidé za bohy považovali? 

 

Použité zdroje: 

http://cs.wikipedia.org/wiki/Esus

http://cs.wikipedia.org/wiki/Taranis

http://cs.wikipedia.org/wiki/Toutatis

Bible

 

Související články:

Jsou v keltské mytologii odkazy na únosy do UFO?

Oppidum Závist (fotomatiné)

Dnes máme svátek Lugnasad

Keltská oppida, aneb kde to v českém starověku nejvíc žilo

O nálezech keltských pokladů

archeoastronautika

Autor: Libor Čermák | pátek 24.5.2013 6:13 | karma článku: 18,49 | přečteno: 1829x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,54

Libor Čermák

Indián v Roswellu

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88