- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bylo mi tenkrát asi čtrnáct let a byl jsem v kostele u svaté zpovědi. Řekl jsem si, že se přitom zkusím pana faráře zeptat i na to, zda náhodou není něco hříšného na tom, že mne zajímají mimozemšťané a mimozemské civilizace. Jeho odpověď byla velice zajímavá. Vyzněla tak, abych se tím netrápil, neboť Ježíš Kristus nikdy nic neřekl o tom, zda by to mělo být něco špatného nebo ne. Tím pro mne tak zájem o mimozemšťany přestal být důvodem k hřešení. To, že věřící křesťan nemusí být nutně i osamocenionistou, bylo tehdy pro mne velké povzbuzení.
Ž e b y i s a m o t n á B i b l e ?
Nedávno jsem na ČT2 sledoval zajímavý dokument o hledání mimozemských civilizacích. Jmenoval se „Pátrání po mimozemských civilizacích“ a šel tam těsně před vánoci. Byl to nesmírně zajímavý a poučný pořad, který se zabýval právě těmito věcmi na vědecké úrovni. Vystupovali zde vědci, kteří například pracují na projektech typu SETI a jemu podobných. Z naší problematiky je důležité, že mnozí z nich se tu netajili i svým křesťanským přesvědčením, což je další důkaz, že obě věci (jak víra v Boha, tak mimozemšťané) se navzájem nevylučují. A tak zde mimo jiné padla i poznámka, že odkaz na případnou existenci mimozemských civilizací se možná skrývá i ve Starém Zákoně. Ve 38 kapitole knihy Job se totiž praví:
1 Na to odpověděl Jóbovi ze smrště Hospodin slovy: 2 "Kdo to zatemňuje úradek Boží neuváženými slovy? 3 Nuže, opásej si bedra jako muž, budu se tě ptát a poučíš mě. 4 Kde jsi byl, když jsem zakládal zemi? Pověz, víš-li něco rozumného o tom. 5 Víš, kdo stanovil její rozměry, kdo nad ní natáhl měřící šňůru? 6 Do čeho jsou zapuštěny její podstavce, kdo kladl její úhelný kámen, 7 zatímco jitřní hvězdy společně plesaly a všichni synové Boží propukli v hlahol?
Dle názoru vědců vystupujících v tomto pořadu jde v sedmém odstavci o přímou spojitost tzv. „jitřních hvězd“ a „synů Božích“. Tedy na možný odkaz o existenci mimozemských civilizací mezi hvězdami a že i tam se uznává boží velikost.
Kromě toho se objevil názor, že nepřímo o mimozemských civilizacích mluví přeci jen i samotný Kristus. Samozřejmě nemluví o žádných mimozemských civilizací, ale jak je to u něj obvyklé, tak mluví v podobenstvích. V 10. kapitole Janova evangelia se píše:
14 Já jsem dobrý pastýř; znám své ovce a ony znají mne, 15 tak jako mě zná Otec a já znám Otce. A svůj život dávám za ovce. 16 Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince. I ty musím přivést. Uslyší můj hlas a bude jedno stádo a jeden pastýř.
I s t ř e d o v ě c í u č e n c i
Ač to na první pohled vůbec nevypadá, tak s nejrůznějšími hypotézami o cizích obydlených světech nijak nešetřili ani středověcí církevní učenci. Určitě všichni znáte jméno Giordano Bruno. To byl italský dominikánský mnich a renesanční filozof matematik a astronom. Ten přišel z celou řadu revolučních pohledů na svět a vesmír, mimo jiné i s teorií, že vesmír obsahuje nekonečné množství obydlených světů a to včetně mimozemskými bytostmi. Jeho myšlenky se však staly trnem v oku tehdejší církevní inkvizice, a tak byl prohlášen za kacíře a 17. února roku 1600 byl v Římě upálen na hranici a jeho popel vhozen do řeky Tibery. Byla to jistě smutná epizoda v dějinách církve, ale pro nás je podstatné to, že jako dominikánský mnich to byl křesťanský myslitel, jenž uvažoval o možnosti života na jiných planetách. A kupodivu nebyl sám.
Jedním z jeho předchůdců z řad církevních představitelů, jenž z našeho pohledu mohl uvažovat o možnosti existence života ve vesmíru byl pařížský biskup Etienne Temper, jenž žil už ve 13. století. Ten také mimo jiné říkal, že Bůh mohl stvořit více než jeden svět a učení o jednom – pozemském světě považoval za kacířské.
A v roce 1440 to byl další církevní představitel, německý kardinál Mikuláš Kuzánský. To byl jednak církevní hodnostář, ale také renesanční filozof a všestranný učenec, který například ovlivnil i Jana Amose Komenského či Johannesa Keplera. Podle jeho myšlenek není vesmír absolutně nekonečný a nemůže mít tedy žádné okraje a střed. A ani naše planeta Země nemá v jeho systému žádné privilegované postavení. Je až s podivem, jak filozofie tohoto učence z 15. století souhlasí se současným pohledem na svět. A podle něj by i na jiných vesmírných tělesech mohli žít i nějací lidé.
Další francouzský teolog, jenž otevřeně uvažoval o tom, že Bůh mohl stvořit jiné obydlené světy byl v 15. století William Vorilong, avšak tvrdil, že Kristus mohl přinést vykoupení jen obyvatelům Země. A zmiňme se ještě o sv. Albertu Velikém, který žil ve 12. století, jenž napsal: “Jednou z nejpodivuhodnějších a nejvznešenějších otázek o přírodě je, zda existuje více světů (což touží vědět i lidská duše sama od sobe).”
A c o m o d e r n í t e o l o g o v é ?
Zdroje: wikipedie, odkazy uvedené v článku
Bible – Starý zákon (Projekt Gutenberg)
Bible – Nový zákon (Projekt Gutenberg)
http://www.paignion.info/?m=201110
http://jamsedlacek.blog.idnes.cz/c/169987/Nejstarsi-uvahy-o-mimozemskem-zivote.html
Potvrdí sondy život na Marsu?, Magazín 2000, č. 11, roč. 1996, Etna, Praha
Däniken E: Poselství věčnosti, Ikar/KK, Praha, 1998
Katolická církev vítá mimozemšťany, Magazín 2000 záhad č. 26m roč. 201, Etna, Praha
Použité foto: http://vaticanobservatory.org, wikipedie
Související články
V rubrice Vesmír a život v něm
V rubrice myšlenky
Další články autora |
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...