Co nám vlastně zbylo z oné mikulášské tradice?

Dnes chodí Mikuláš s čertem a andělem. Proč s ním chodí zrovna tito? Zřejmě proto, že jsou poslední dvě postavy, které nám zbyly z miklulášských průvodů v minulosti. Ale neohrožuje ho vůbec také současné multikulturní běsnění?

Nastalo chladné období roku a to zima klepe na dveře. K tomu všemu dlouhé noci. Jaro je tu až za dlouho, tak už aby tu byly alespoň ty vánoce, nekrásnější svátky v roce. Proto naši předkové si tuto dobu zkracovali nejrůznějšími zvyky a maskovacími obyčeji. A tak snad i díky tomuto vznikla tradice obchůzky svatého Mikuláše. Podrobně jsem se jím zabýval v článku „Adventní kalendář: Kdo byl svatý Mikuláš?!

Jenomže, to, co se z mikulášských tradic dodnes dochovalo, je jen ubohý pahýl z toho, jak ho slavili naši předkové. Nejen, že mikulášský svátek doprovázela i bohatá výzdoba, výroba cukroví, třesolek, figurek a dalších ozdob (viz můj článek Mikulášské hrátky s ovocem) nebo třeba i mikulášské trhy a další věci. Ale i ona samotná mikuláškská obchůzka po celý středověk až do 18 století byla na postavy a masky daleko bohatší. A tak zvyky, které se dodržovaly na svátek svatého Mikuláše, spíš připomínaly masopust. V průvodu jsme tak mohli vidět třeba i víc Mikulášů než dnes. A kromě i dnes tradičních čertů a andělů, v něm mohli být i husaři s šavlemi, myslivci s puškami, Turci, smrtka, jezdec na koni, ras, Žid, a další. A navíc je doprovázela i kapela. A tak, když celý tento průvod vešel do stavení, měli všichni dělat co, aby se tam vůbec vešli. Nejprve Mikuláš dal pár rad, jak vychovávat děti. A od něj děti dostaly dárky. A to už přeci znáte i ze současného Mikuláše.

A když už jsem u těchto nejrůznějších masek doprovázejících Mikuláše, měl bych se zmínit ještě o tom, jak tento zvyk vypadá v jiných zemích. Například v Holandsku chodí se svatým Mikulášem i postava zvaná Černý Petr. Jenomže v současné době je tam kvůli tamnímu multikulturnímu běsnění dost ohrožená. Musíme doufat, že ani toto zmíněné tzv. "sluníčkaření", které se v současné bohužel době vyskytuje po celé Evropě, nijak zásadně neovlivní žádné naše tradice, jež se nám dochovaly až od našich předků. A že i my je budeme moci předávat našim dětem tak, jak je známe, či dokonce obohacené, a to nikoliv o vlivy kultur s tou naší neslučitelných, ale o to, co už z těchto obyčejů v průběhu věků vymizelo. A právě to by podle mého názoru měla být správná reakce na to jejich pochybné kulturní obohacování. (viz můj včerejší článek "Jak by se daly kulturně obohatit český advent a vánoce?"

Zdroje: Vondrušková A.: České zvyky a obyčeje, Albatros, Praha, 2004

Vavřincová V.: Malá encyklopedie vánoc, Libri, Praha, 2002

http://zpravy.idnes.cz/cerny-petr-v-haagskych-skolach-konci-d7x-/zahranicni.aspx?c=A150917_192212_zahranicni_mlb

https://www.youtube.com/watch?v=RGYp7Q7E5G8

Adventní kalendář: Kdo byl svatý Mikuláš?

adventní kalendář 2013“: Jde Mikuláš ulicí

adventní kalendář 2014“: Mikulášské hrátky s ovocem

„Vánoční doba 2015“Vánoční doba: Jak Matěj dělal čerta“:

Kdy, že začíná ta předvánoční doba?Jak vyrobit malý adventní věneček

3. prosince: Dnes by chodily nejen Barborky, ale také Perchty

4. prosince: Jak by se daly kulturně obohatit český advent a vánoce?

 

Autor: Libor Čermák | pondělí 5.12.2016 4:50 | karma článku: 16,44 | přečteno: 1086x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53

Libor Čermák

Indián v Roswellu

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88