„Zelený pokrok“ pokulhává
S dosažitelností těchto cílů byla konfrontována kupříkladu města, která se zavázala, že do roku 2030 dosáhnout tzv. „uhlíkové neutrality“ (zde). Nějak se to však celé zadrhlo, a tak metropole jako Paříž, Berlín, Kodaň začaly bez fanfár přiznávat, že stanovené cíle jsou příliš ambiciózní a není jednoduché je splnit. Tito „klimatičtí stachanovci“ se zkrátka střetli s realitou a bublina „uhlíkové neutrality“ splaskla. A nezabránily tomu ani penězovody natažené z Bruselu. Jak by to asi dopadlo, až by se podobné projekty rozjely v masovém meřítku a pochopitelně už bez podpory eurorotaček?
Další bubliny splaskávají v autoprůmyslu. V posledních týdnech „zavřely krám“ hned dva „zelené start-upy“, které plánovaly vyrábět vůz schopný dobíjet své baterie ze solárních panelů. Šlo o německý Sono Motors (zde) a nizozemský Lightyear (zde). Ten druhý se sice pokouší o restart, ale podle mne jde nejspíš o typický případ tzv. „upířího start-upu“. Co to je? Vedle celé řady úspěšných firem napříč odvětvími, které přišly se zajímavými projekty, existuje bohužel také nemálo takových, které jenom hledají nějakého „kaštana“ ochotného do nich cpát peníze. Což funguje do doby, než mu buď dojde trpělivost, nebo prachy. A tak si najdou „kaštana“ jiného a sají peníze z něj…
Velkým automobilkám se zase moc nechce do elektromobility. Některé, jako třeba Fiat, Peugeot, Opel a další (zde) zatím našlapují opatrně, jiné, jako třeba BMW (zde) nebo Toyota (zde), se s tím moc nemažou. A v ohrožení je i již Europarlamentem schválený plánovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 (zde). Několik států v čele s Německem totiž pohrozilo, že to celé zablokují, pokud nebude možné lít do nich alespoň paliva syntetická. Což vypadá na první pohled jako dobrá zpráva a závan rozumu.
Jenomže ten druhý odhaluje, že tolik důvodů k radosti zase není. Ono se totiž na výrobu syntetických paliv spotřebuje poměrně dost elektrické energie, která se do nich navíc přenáší s nízkou efektivitou (zde). Tedy s výrazně menší, než když se tato energie použije na pohon vozidla přímo. Z čehož plyne, že pro dosažení „zelené mobility“ za pomoci tohoto druhu paliva by bylo nejspíš potřeba ještě více „obnovitelných“ zdrojů energie než v případě zavedení elektromobility. Přitom nejsou ani pro jedno ani pro druhé.
A své „zelené vize“ se nedaří naplňovat ani celým státům. Jako třeba Rakousku, které plánovalo, že do roku 2030 bude plně soběstačné ve výrobě elektrické energie výhradně z „obnovitelných“ zdrojů. Ovšem místo, aby se jejich podíl zvyšoval, tak roste nutnost „nezelenou“ energii dovážet (zde). Zanedlouho nebude odkud, protože se i z naší země, která až dosud Rakousko energiemi zásobovala, stane země importní (zde). Odkud ji ale budeme dovážet my?
Celý ten „zelený pokrok“ se prostě nějak zadrhává. On je zkrátka rozdíl vyhlašovat nedomyšlené „velkoústé“ plány, a pak je realizovat. Najednou se ukáže, že nejsou k dispozici potřebné technologie, zdroje, suroviny nebo něco úplně jiného. „Zelení“ propagandisté sice námitky podobného druhu odmítají s tím, že prý jde technický pokrok rychle dopředu a že se tedy všechno včas vyřeší. Což však až příliš připomíná otřepanou historku o padajícím chlápkovi z mrakodrapu, kterého slyší v každém patře říkat: „Zatím je to dobrý“.
On totiž sice pokrok doprovází lidstvo od okamžiku, kdy se náš prapraprapra…předek přestěhoval ze stromu do jeskyně, ale po celou dobu platilo, že se prosadily pouze ty novinky, které dokázaly lidi o své užitečnosti přesvědčit. A je úplně jedno, jestli šlo o kolo, knihtisk, parní stroj, žárovku nebo třeba spalovací motor.
Pokrok zkrátka nelze naplánovat. Ani ten „zelený“ ne. Někteří si však evidentně myslí opak. A tak plánují, do kdy a o kolik se v EU sníží emise CO2, kdy se přejde na elektromobilitu, v kterém roce se vypnou poslední stabilní zdroje elektrické energie a přejde se na ty „občasné“, a kdy tedy EU dosáhne „uhlíkové neutrality“. Tyto lidi přitom netrápí, že nejsou zvládnuté technologie, že je třeba „občasné“ zdroje zálohovat těmi na počasí nezávislými, že není k dispozici dostatečně robustní přenosová soustava, že bateriová úložiště jsou fikce, že potřebné suroviny ovládá Čína a tedy, že na ni bude EU ještě více závislá a že to bude celé stát balík peněz, který si člověk ani neumí představit. Prostě zapřahají vůz před koně a nepřipadá jim to divné.
Obávám se však, že se jim nerozsvítí ani po srážce s realitou, která je dle mého soudu neodvratná. Ony zkrátka pořád ještě platí fyzikální zákony a z nich mimo jiné plyne, že když nefouká a nesvítí, tak se energie sama od sebe nevyrobí a ta co se vyrobí, když fouká a svítí, a není zrovna potřeba, se zase secsakra špatně skladuje. Ale možná se pletu.
Třeba si Europarlament odhlasuje, že fyzikální zákony neplatí a problém bude vyřešen…
Kateřina Lhotská
Ekonomický přínos stejnopohlavních „manželství“? Ale kdeže…
Před nedávnem se zastánci uzákonění stejnopohlavních „manželství“ vytasili s novým argumentem – prý to má i ekonomické přínosy. Analýza, která to má doložit, je však především ukázkou kreativní práce s daty.
Kateřina Lhotská
Feministky nesnáší úspěšné ženy
Víte, co mají společného Miroslava Němcová a Daniela Kovářová? Jednak jsou obě senátorkami a jednak byly obě označeny za „strážkyně patriarchátu“. Za to první vděčí voličům, za to druhé feministkám.
Kateřina Lhotská
Klimatická hysterie a klimatická rozvážnost
Všimli jste si, kolik v souvislosti se změnami klimatu přibývá poslední dobou radikalismu a hysterie? A racionální a klidná argumentace se naopak vytrácí? Přitom jde o tak závažné téma, že zachování si chladné hlavy je nezbytnost.
Kateřina Lhotská
Zaostalí lidé odmítají pokrok
Kolikrát jen jsme podobnou větu slyšeli? Často doplněnou posměškem, že je to stejně naivní a hloupé, jako když kdysi dělníci rozbíjeli stroje, protože jim „braly“ práci. Odmítají však lidé opravdu pokrok? Nebo spíše „pokrok“?
Kateřina Lhotská
Fremr příštím prezidentem?
Aktuální kauza kolem (ne)jmenování Roberta Fremra soudcem Ústavního soudu opětovně otevřela zásadní otázku: „Mají být ti, kteří si příliš zadali s minulým režimem, v doživotní klatbě, nebo mohou být vzati na milost“?
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 280
- Celková karma 38,94
- Průměrná čtenost 4952x