- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Předseda ODS pan Fiala prohlásil, že vzhledem k tomu, jak prezident nerespektuje Ústavu a překračuje svoje pravomoci, je na místě uvažovat o zrušení jeho přímé volby a návratu k volbě parlamentem (zde). Hlavě státu přitom vyčítá, že svoje „neústavní postupy“ neoprávněně opírá o „jakýsi silný mandát“ odvozený právě od toho, že byl zvolen občany přímo. Osobně bych postup Miloše Zemana hodnotila bez emocí a střízlivěji nikoliv jako „překračování ústavních pravomocí“, ale spíše jako účelové a extrémní využívání pravidla „co není zakázáno, je povoleno“. A slovo „nerespektování“ bych vztáhla jen k zacházení s ústavními zvyklostmi. I když ono je v podstatě jedno, jak tomu budeme říkat. Podstatné je, že na výkonu prezidentské funkce je leccos špatně.
Na rozdíl od pana Fialy však nevidím problém jen v osobě prezidenta. Ten totiž svým ultimativním přístupem slabiny a nedomyšlenosti systému přímé volby a záležitostí s tím souvisejících vlastně odhalil. Je to totiž celé úplně špatně. Vůbec není třeba respektováno, že prezident zvolený přímo má skutečně silnější mandát, než kdyby jej zvolil parlament. A když tím Miloš Zeman argumentuje, tak má nepochybně pravdu. Pokud ovšem není takto silný mandát definován i de iure, tak to zkrátka prezident musí respektovat a nedělat si úplně co chce odvolávaje se přitom na „tvůrčí“ výklad Ústavy. Kam bychom došli, kdyby se takto choval každý a oháněl se přitom nedomyšlenými zákony? Jinak řečeno, pravdu mají i jeho kritici.
Jenže co v situaci, kdy na jedné straně logicky generuje přímá volba prezidenta se silným mandátem a na druhé straně tomu neodpovídají jeho pravomoci? Pan předseda Fiala navrhuje přímou volbu hlavy státu zrušit a vrátit se k její volbě parlamentem. Myslím, že by to byla chyba. Měnit pravidla hry jen na základě jednání a chování jednoho svéhlavy je totiž hodně nešťastné řešení. Zákony by se totiž neměly upravovat v reakci na jednání jednoho člověka, byť prezidenta. Jako by nestačil lex Babiš.
Navíc by šlo v podstatě o stejný kiks jako při zavedení přímé volby. Jen si vzpomeňme, proč k tomu došlo. Pokud si někdo myslí, že důvodem bylo uvědomění si užitečnosti mít v čele státu prezidenta se silným mandátem, který působí jako uznávaná a nezávislá politická autorita, tak se secsakra mýlí. Důvod byl mnohem prozaičtější. To, že se bude prezident volit přímo, se totiž rozhodlo na základě smutných zkušeností s nedůstojnými a odpornými politickými handly, které doprovázely jeho volbu parlamentem. Hlavně ta poslední byla hodně „výživná“. A tak máme, místo jednodenní přehlídky nechutností doprovázející prezidentskou volbu v parlamentu, volbu přímou, jejíž nedílnou součástí je několikaměsíční a ještě nechutnější předvolební kampaň. To je vážně kauf...
Ono zkrátka platí: „práce kvapná, málo platná“. Takže by to chtělo poučit se a jednat trochu s rozmyslem. Pro začátek by nezaškodilo uvědomit si, co vlastně chceme v osobě prezidenta mít. Jestli kladeče věnců a automat na podpisy, nebo někoho, kdo bude nejen sofistikovaným a nestranným moderátorem politických debat, ale i jejich usměrňovatelem, aktivním reprezentantem a prosazovatelem našich národních zájmů a v neposlední řadě také osobností dbající svojí autoritou na respektování demokratických pravidel. Do chvíle, než budeme mít v této otázce jasno, nedává smysl žádné rozhodnutí přijímat. Tedy pokud nechceme zase po pár letech řešit, co si počít s funkcí hlavy státu.
Je totiž zřejmé, že pokud má být prezident jen ceremoniální figurkou, tak je nějaká přímá volba jen zbytečným vyhazováním peněz a jitřením vášní. Ale pokud na něj mají být kladeny náročnější požadavky a odpovědnosti, tak je naopak přímá volba na místě. Přičemž musí být samozřejmě doprovázena úpravou jeho pravomocí. Současný stav, kdy je sice volen přímo, ale může tak maximálně někde položit věnec a podepsat musí všechno, co mu kdo strčí pod nos, totiž nepovede k ničemu jinému než k opakovanému potácení se na hraně ústavnosti i u budoucích prezidentů.
Nicméně se obávám, že u nás není síla, která by měla dostatek trpělivosti, politické vůle a především státnické moudrosti dosáhnou v této otázce smysluplné změny. A tak nám nezbývá než doufat, že příští hlava státu bude o něco méně vrtošivá než ta současná.
Další články autora |
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....