Morálka a potraty

Tento článek je o morálce. Není o zákonech. A myslím, že bude hodně kontroverzní. Proto se pokusím být dostatečně věcný, a pokud možno velmi málo konfrontační.

Máme-li se zamyslet nad tím, zda interrupce je morálně ospravedlnitelná, musíme se především zamyslet nad statutem lidského embrya. Obtížná je totiž otázka, co je embryo - další morální souvislosti jsou již snadné. Přiznáme-li totiž lidskému embryu statut člověka, pak mu přiznáme i lidská práva, včetně práva nebýt zabit. Základní otázkou tedy je - čím je lidské embryo v řádu bytí.

Na tuto otázku máme k dispozici dvě principiálně odlišné odpovědi.

1. Embro je člověkem

2. Embryo je lidským bytím, ze kterého se člověk stává.

1. odpověď dávají ti, kteří tvrdí, že člověk je člověkem od počátku koncepce

2. odpověď hájí ti, kteří tvrdí, že toto bytí se stává člověkem v okamžiku, kdy nabude nějaké zvlášť důlžité vlastnosti - tedy takové, která je pro člověka konstitutivně dlůležitá.

Příklad: Seznam těchto vlastností je samozřejmě odlišný. Někteří tvrdí, že embryo musí být individuálním jedincem (do 7 dne se totiž může embryo rozdělit na dva jedince), jiní tvrdí,  že touto vlastností je schopnost vnímat nociceptivní podněty - zhruba od třetího měsíce. Jiní tvrdí, že musí být zachytitelný záznam na EEG, jiní hlasují pro viabilitu - tedy schopnost žít mimo tělo matky. Jiní zdůrazňují důležitost okamžiku porodu. Jsou i tací, kteří tvrdí, že narozené dítě nemá ještě psychické vlastnosti člověka víc, než třeba šimpanz nebo prase a  pokud je tak tělesně postižené, že je nemá a mít nebude, může být usmrceno, nebo využito na výzkum (Singer, Kuhseová)

To je názor tzv. empirických funkcionalistů, kteří tvrdí, že embryo musí mít některé detekovatelné funkce, aby bylo považováno za člověka. V tom, jaké tyto funkce jsou, se pochopitelně liší.

Podobným případem je např. také morální gradualismus, který tvrdí, že tak, jak se embryo vyvíjí, roste i jeho morální význam. Pěti měsíční embryo má tedy morální význam větší, než tříměsíční. Ale ani ten neříká, kde se nachází onen milník, kdy se z víceceného embrya stane ještě cenější člověk.

Můj názor je, že pokud se neshodneme na tom, kdy se z embrya stává člověk, vybízí nás tato nejistota k opatrnosti, pokud jde o zabíjení. Analogicky myslivec nesmí střílet tam, kde se něco šustne, když si není jist, po čem pálí.

Pozn. pro čtenáře: Píšu o embryiích a ne o Mašínech.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Tomáš Lajkep | čtvrtek 2.9.2010 13:46 | karma článku: 14,19 | přečteno: 1213x
  • Další články autora

Tomáš Lajkep

Utřel ho

25.1.2018 v 11:05 | Karma: 16,20

Tomáš Lajkep

Porušení lékařského tajemství

11.11.2017 v 14:14 | Karma: 10,97

Tomáš Lajkep

Zeman zhnovu kandiduje

6.11.2017 v 13:56 | Karma: 18,61

Tomáš Lajkep

ANO a vláda

27.10.2017 v 15:03 | Karma: 10,01