Víte kde je ZDE?

Máte vytištěný článek z webu, kde je "najdete ZDE", případně "píšeme o tom v tomto článku". Poznáte z papíru, kde hledat ono "ZDE", nebo "tento článek"?

Někteří autoři odkazů na internetu jsou pravděpodobně fascinováni možností hypertextových odkazů natolik, že vůbec nepřemýšlí nad tím, jak je matoucí, nepřirozené a bez jakékoli logiky textu používání "ZDE".

Určitě je lepší místo "najdete ZDE" například "najdete na www.slunecnice.cz", přičemž pokud je to na papíru, čtenář ví, kde má program/etc., o kterém čte hledat. Odkaz samozřejmě vede na néco konkrétního, ale jednak je z textu jasné, na jaký web, druhak jistě nevypadá blbě text: "Program najdete na www.slunecnice.cz, třeťak je na první pohled v prohlížeči vidět, kam odkaz vede. Jasně, zobrazuje se to ve stavovém řádku prohlížeče, ale ne každý má stavový řádek zapnutý, nebo to ani neví.

S "v tomto článku" je to úplně stejné. Stačí si článek vytisknout do *.PDF (šetříme tiskárnu, barvy, papír) a úplně to bije do očí.

Text: "psali jsme o tom v tomto článku" nejen působí blbě, ale pokud  si čtete z mobilního zařízení, nemáte žádný stavový řádek, takže se nedá poznat, kam odkaz vede, jestli na článek, jenž jste četli před několika minutami, nebo na nějaký úplně jiný, který stojí za přečtení. Místo nepřirozeného "v tomto článku" by jistě bylo lepší: "najdete ve článku Google Chrome byl chvíli podle Microsoftu vir

 

A ještě příklady:

špatně - počítačová poradna zdarma je ZDE.
dobře - počítačová poradna zdarma je na http://pc.poradna.net

špatně - stahujte na této adrese
dobře - program stahujte z www.slunecnice.cz

špatně - je to v tomto článku dobře - je v článku John Castroll - vynález nízkých hrnců

špatně - jak psát odkazy najdete ZDE dobře - jak psát odkazy najdete na www.jakpsatweb.cz

špatně - na ukázky se podívejte ZDE dobře - podívejte se na ukázky Kráťovy tvorby webů

 

Odkazy by měly sloužit jako "něco navíc" těm, kdo čtou článek na internetu ze stolního počítače/notebooku/atd., kde mají kurzor a ne jako "součást textu". Navíc se domnívám, že čtenáři  na webech jsou natolik inteligentní, že odkaz poznají. Třeba podle podtržení a jiné barvy textu. Samozřejmě čtenáře může mást to, že podtržené a jinou barvou jsou i reklamy. To je však se "ZDE" zcela stejné.

 

Autor: Ladislav Kratochvíl | úterý 4.10.2011 0:59 | karma článku: 11,78 | přečteno: 1140x