Nedělejte prosím "klikněte zde"

Pro více informací klikněte ZDE, píšeme o tom "ZDE"... Tento nešvár, který se šíří internetem jako "mor v odkazech", musel vymyslet ten, co vymyslel jezdící text a nedovedu si to vysvětlit. Obzvláště komicky to pak vypadá, když si návštěvník stránku vytiskne (což bývá často).

Protože sám vyrábím a spravuji webové prezentace už tak 13 let, nemohu pochopit, proč autoři šetří několik úhozů do klávesnice a ztrapňují tak celý obsah. Kromě toho, že na papíru to vypadá blbě,

nejde poznat (na papíru) u odkazů na jiný článek, jaký článek to vlastně je (působí to jako "v tomto článku, který právě čtete") a nelze jej tedy ani vyhledat a přečíst si ho. Lepší by to bylo podle mě třeba takto

Většina takových odkazů vede na vlastní weby, "ZDE" rozhodně nedělá jakousi "samoreklamu" a vyhledávače (ze kterých chodí na weby nejvíc návštěv) to možná dokonce částečně ignorují (nevím - nezkoumal jsem). Pokud si někde něco čtu (na monitoru/displeji) a v textu je odkaz jinam na související, líbí se mi, když vidím kam odkaz vede. Jasně, je to vidět i ve stavové řádku prohlížeče. Ale některé prohlížeče mají stavový řádek defaultně vypnutý a neznalí uživatelé ani netuší, že něco takového existuje, případně jak si jej zapnout. Na displeji mobilního zařízení zase nejde najet myší na odkaz. Samozřejmě, problém je u dlouhých adres, jelikož to nevypadá esteticky a je tedy dobré zvolit kompromis. Krátké adresy uvádět klidně celé a dlouhé psát třeba název souboru, nebo článku.

Několik příkladů:
mor:
...více informací o tomto volání ZDE...
přívětivě:
...více informací o tomto telefonování neslyšícím je v článku "Tak nám zavolej"...
mor:
... Kompletní přepis besedy "ZDE"...
přívětivě
... Kompletní přepis besedy ohluchlého se školáky je v souboru beseda-ohluchleho-se-skolaky.pdf
mor:
... Psal jsem o tom ZDE...
přívětivě :
... Psal jsem o tom v článku Upoutávky na televizní pořady...

 

A k tomu všemu navíc dělat u odkazů "title" (najeďte si na "přívětivý odkaz" myší), což se vyhledávačům strašně líbí, nehledě na to, že je to pak přístupné osobám s postižením zraku, protože jim čtečka title přečte. U odkazů typu "mor" nepoznají nic.

Chápu však, že se někomu "ZDE" líbí. Kámoška mi dnes zase napsala:

Co se týče "Klikněte zde", tak to má jednu obrovskou nevýhodu přímo pro autora toho článku. Například já osobně - ze zvědavosti kliknu, otevře se mi něco, já se začtu a úplně zapomenu na ten původní článek a už se tam ani nevrátím = nedočtu to.
Zejména když ten další čánek , který se otevřel po prvním kliknutí, má zase něco dalšího vnořeno po kliknutí, tak je stranda, že se už z toho nevymotám zpět.

Autor: Ladislav Kratochvíl | pátek 18.7.2014 10:07 | karma článku: 10,90 | přečteno: 1118x