Vítej, billboarde, v naší vísce!

Parlament se po dvaceti letech pochlapil a sebral odvahu udělat něco s billboardovou hrůzou. Na několikátý pokus konečně prošel zákaz reklamy kolem dálnic. Na této dobré zprávě bylo však poněkud divné, že zákaz uvítali i zástupci reklamního průmyslu, a ejhle! Zákaz se týká pouze dálnice, takže kolem okresek může propuknout reklamní eldorádo!

Čím to, že u nás každý dobrý úmysl nakonec skončí po zákonodárném kolečku paskvilem současný stav ještě zhoršujícím? Prý jsou reklamní plochy nejnebezpečnější ve vysoké rychlosti, takže u obyčejných silnic neškodí. No a pak také peníze z pronájmu jsou prý zajímavým výnosem pro obce (nebo některé lidi kolem tohoto byznysu se točící?), takže by prý bylo nelidské jim tento výdělek v dnešní nelehké době upírat. Budiž, proč ale nebylo přijato v tomto případě alespoň moratorium na rozmísťování nových? No, to by přece nebyli lobbyisté reklamních agentur spokojeni! V příštích několika letech nás čeká evidentně exodus reklamy od dálnice na český venkov!

Jedna věc je hledisko bezpečnosti. A tady je velice diskutabilní, jestli více škodí billboard na rovné široké dálnici nebo u nepřehledné křižovatky ve městě. Nebezpečnost billboardů nezávisí pouze na rychlosti kolemjedoucích, ale také na přehlednosti situace v jeho okolí, a ta na venkově nebo ve městech bývá mnohdy daleko horší. Přiznám se ale bez mučení, že mi na těchto obludách nevadí ani tak jejich nebezpečnost – já osobně je při jízdě vůbec nečtu. Nevadí mi dokonce ani to, že na tom někdo vydělává, i když to bývá u nás v Česku mnohdy hlavním důvodem, proč něco rušit nebo likvidovat. Mně a myslím, že i řadě jiných lidí, na billboardech vadí hlavně ta jejich zrůdnost, se kterou devastují naší krajinu.

Ve většině civilizovaného světa, a dokonce ani v Americe, něco tak obludného nevidíte. Billboardy nacpané mnohdy po 50 metrech, televizní obrazovku nad krásnými pálenými taškami pražského Nového Města, politiky iritující 50% národa blokující vám výhled do zelené české krajiny, reklamu na pojištění aut zaclánějící u nepřehledné křižovatky ….. Nic proti svobodě podnikání a nedotknutelnosti soukromého vlastnictví, ale v našem malém hustě osídleném středoevropském prostoru je třeba dodržovat jistá pravidla. Nevadí mi poutače na památky, restaurace či jiné služby kolem cesty. Ale obecná masová reklama nacpaná na každém volném prostranství, kudy chodí nebo jezdí více lidí, je prostě odporná a devastující.

Rád bych se mýlil, ale obávám se, že reklamní mágové se o výdělek připravit nedají. Kompromisu bylo dosaženo, a tak billboardy vyrazí do českých luhů a hájů. Motivační příspěvky (či nově dorovnávání) posílí místní rozpočty či přímo kapsy venkovské administrativy - billboard si dáme na věž kostela, vždyť ten farář ….. (jak se ostatně vizionářsky zpívá o něčem podobném v jednom současném hitu). Ale dost skepse, třeba se ukáže, že lidi na českém venkově selský rozum ještě neopustil. Třeba …

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ladislav Dvořák | čtvrtek 10.5.2012 8:07 | karma článku: 27,08 | přečteno: 4028x