Pošta není vietnamský market, bohužel …

V rámci diskuse nad ubohými výsledky České pošty padla slova, že pošta není vietnamský market. Je zajímavé, k jakým floskulím, dokonce i s nacionálním podtextem, se jsou politici stále ještě schopni uchylovat. V tomto případě však bohužel přirovnání sedí. I když to tak evidentně nebylo myšleno, pošta bohužel jako vietnamský market nefunguje.

Česká pošta zůstala svými službami stále ve zlatém věku poštovnictví, 18. století. Moderní trendy, natož nějaké potřeby zákazníků jsou této instituci na hony vzdáleny a do její činnosti se promítají stále více politické a rádoby sociální aspekty. To ostatně ilustruje další zajímavá teze, která o poště zazněla. Hlavním cílem prý musí být zachovat její pobočkovou síť. A proč, prosím, vás? Aby měla manželka pana starosty v malé vísce stabilní pracovní místo? Pokud je primárním cílem pošty přijímání a doručování zásilek, pak žádné pobočky k této činnosti nejsou přece vůbec třeba. Pošta musí být k dispozici zákazníkovi v čase a místě, které potřebuje, a to vůbec neplní pobočka, která je otevřena v době, kdy 80% jejích potenciálních klientů je v práci. Dále prý moderními službami, kam napře pošta své úsilí, musí být organizace centrálního nákupu a IT služby. Výborně, ale k tomu potřebuje pošta ty pobočky v každé vísce? To může přece hravě dělat centrální expertní tým!

Komický byl například také povzdech, že přechodem na datové schránky sice stát ušetřil spoustu peněz, ale poštu tím připravil o obrovské výnosy. Takže čím hůře stát funguje, tím lépe pro poštu. Občane, zpět do středověku a k přepážkám! Ano, v malých vesnicích v minulosti rapidně ubylo pracovních míst. Zemědělství se zkoncentrovalo většinou do jednoho velkého celku, obchody se postupně zavřely, školy také a teď by chtěli zavřít i tu poštu! Není divu, že se starostové bijí o svou jednotřídku či poštu jako lvi, v jejich konci vidí evidentní známku zániku své vesnice. Proč by však měl zalidňování venkova zachraňovat stát držením pošt pro 10 zákazníků denně? Návštěva pošťáka v přesně vymezeném čase po internetové objednávce, případné doručení pošty na pracoviště … by přece nemělo být žádné sci-fi. Jen vzít v potaz, že žijeme ve 21. století.

Ovšem i servis pošt ve velkých městech je více než ubohý. Běžným standardem pošty je i v desetitisícových městech, že v sobotu dopoledne je otevírací doba 8.00 – 10.00. Pokud někdo přes týden pracuje do večera a v sobotu si přispí, nemá šanci. Tady to přirovnání k vietnamským marketům, hlavně večerkám vůbec nesedí. Pošta opravdu takto nefunguje a nějaké problémy jejích zákazníkům jsou jí srdečně jedno.

A tak lze z nyní oznámené transformace pošty učinit pouze jeden závěr. Stát bude lít do pošty další peníze, aby ji udržel při životě za každou cenu. Ostatně to bylo i kulantně řečeno – je třeba státní poštu podpořit, aby obstála v konkurenčním boji. Ano, ať se pošta o svou existenci pere, ale proč má za peníze daňových poplatníků konkurovat soukromým subjektům, které doručují zásilky lépe, rychleji a levněji? Pošta prý nemůže být degradována prodejem plyšáků a cigaret. Na druhé straně prodej finančních produktů jedné banky nevadí? Opravdu chce zákazník pošty čekající na doporučený dopis slyšet nabídku stavebního spoření, životního pojištění atd.?

Ne, pokud to experti řešící bídnou situaci pošty nevědí, zákazník pošty chce odeslat a přijmout své zásilky komfortní cestou (nejlépe doma), v jemu vyhovujícím čase a co nejlevněji. Co je ovšem každému v soukromém sektoru pracujícímu člověku naprosto zřejmé, je pro státní úředníky a státní instituce stále ještě hluboké tajemství. Nejlepším řešením by tedy bylo pobočky pošty prodat ve výběrovém řízení co nejvýhodněji nějaké bance a doručovat zásilky nechat toho, kdo to opravdu umí. Třeba i ty vietnamské večerky.   

Autor: Ladislav Dvořák | pátek 28.3.2014 18:28 | karma článku: 16,16 | přečteno: 889x