MHD klesají počty cestujících. Proč asi?
Spekuluje se například o tom, že lidé jezdí více autem. S podtextem, je třeba jim to znepříjemnit, šmejdům! Statistiky však ukazují, že i počet automobilů na cestách klesá, takže blahodárné zvyšování daně z pohonných hmot dělá své. Kdo jezdil městskou, asi na auto zrovna nepřesedlal. Ministerstvo financí se daňovou politikou efektivně postaralo o to, že jízda autem po městě je luxus pro stále více lidí. Zde únikovou cestu nehledejme.
Pak prý také za to může asi nezaměstnanost. Ale statistika říká, že nezaměstnanost přinejmenším stagnuje. Pokud je nová práce k nalezení, tak nejspíše ve velkých městech, takže ani tato teorie nedává logiku.
Nejpravděpodobnější bude asi varianta přesunu cestujících mezi černé pasažéry. Tj. cestující z MHD nezmizeli, pouze se zneviditelnili, neplatí jízdné. Ono totiž přes veškerou propagaci odpovědného cestování MHD pokračují magistráty velkých měst ve zdražování jízdného jako o závod. Tvrdí se, že MHD je prostě drahá a musí stát více. Přitom lístek na MHD v Praze je cenou srovnatelný nebo dražší než v mnoha světových velkoměstech (Washington, Londýn etc.). MHD je totiž u nás drahá především díky jejímu neefektivnímu řízení. Pokud se kilometrový úsek tramvajových kolejí opravuje za stovky mil. Kč opakovaně v rozmezí dvou let, musí asi lístek stát to, co stojí. Pokud se nové tramvaje div nerozpadají a opotřebovávají koleje dvakrát více, než ty 30 let staré, tak jsou holt investice třeba. Otázka je však, jestli je správné řešení ve zdražování jízdného.
Jako disciplinovaný občan jezdím na roční Opencard (další příspěvek efektivnosti pražské MHD). Z mé osobní statistiky mi však vychází, že jízda na černo je jednoznačně nejefektivnější. Za posledních 7 let jsem byl kontrolován celkem 2x. Kontroloři nemají zkrátka šanci černé pasažéry zinkasovat. Koncentrují se tedy především na mladé s batůžkem na zádech, ostatní mohou jezdit v naprostém klidu. Mnohdy se mi stane, že kontroloři vstoupí do vagonu, začnou kontrolu za mnou a skončí přede mnou. Nevím, zda mám tak neškodný vzhled či vyzařuji jistotu sňatkového podvodníka. Řekl bych ale, že muž/žena středního věku ve slušném obleku jsou pro ně nezajímaví. Pokud budou jezdit načerno, ušetří při dnešní výši pokut s přehledem několik tisíc korun ročně. Nesmyslně vysoké jízdné spolu se stagnací reálných mezd přinutily nejspíše tyto dobré občany přejít do ilegality. Jako u nafty se ukazuje, že vysoká cena nutí občany k „nákladové optimalizaci“ a výnosy prostě nezvyšuje.
Cestu k vyššímu využití, nebo spíše vyššímu výnosu z MHD mají tedy radní měst sami ve vlastních rukou. Není to nesmyslné zvyšování ceny jízdenek nebo slepá represe, ale odpovědné hospodaření. Od tendrů na dodavatele dopravní techniky, opravy tratí, přes úspory dalších nákladů (výdaje na marketing jsou rovněž přestřelené) až po optimalizace linek. Bohužel nápady typu tramvaje na Václavák / tramvaje z Václaváku, tendry na outsorcing opravárenských služeb za desítky miliard, nákupy tramvají od výrobců, kteří je nikdy nedělali, úvahy o dvou typech metra v jednom městě …. o tom, že hlavním smyslem MHD je sloužit přepravě občanů příliš nesvědčí.
Ladislav Dvořák
Média masivně testují inteligenci svých čtenářů
Filozof I. Kant prý kdysi řekl, že inteligenci člověka poznáte mírou nejistot, které je schopen snášet. Při zběžném přehlédnutí zpravodajství je jasné, že masivní test inteligence národa právě probíhá.
Ladislav Dvořák
V Itálii je pizza za 7 eur, v Nuslích polední menu za 130 Kč
Omlouvám se za hloupý titulek, ale po zprávách o turistech požíraných žraloky, Češích platících za apartmán v Chorvatsku 120 tis. Kč, sedících 3 dny na letišti ... jsem prostě dostal chuť napsat něco pozitivního.
Ladislav Dvořák
Nicnedělání vlády – nejlepší způsob boje s inflací
Současná inflace přináší řadu rozporuplných názorů. Jeden z těch častých obviňuje vládu z nicnedělání. Paradoxem ovšem je, že zaznívá nejčastěji od lidí, kteří by inflaci chtěli nejraději zakázat.
Ladislav Dvořák
Zrádce voličů odhalen
V souvislosti s odletem jednoho poslance na půlroční studium do USA se rozpoutala doslova bouře. Absence ve sněmovně je prý zradou na voličích a řada politiků jde i pro silnější výrazy.
Ladislav Dvořák
Užívejme si dvojvládí
Máme dva premiéry a skoro dvě vlády, ale v praxi nevládne nikdo. Měli bychom si vychutnávat onen okamžik nebývalé svobody, dlouho asi trvat nebude.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Do konce roku by se mohlo konat další jednání české a ukrajinské vlády, řekl Fiala
Do konce letošního roku by se podle premiéra Petra Fialy mohlo konat další společné jednání české a...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Byt 1+kk, 38,5 m2 s balkónem 6,2 m2 v Bydlení Čelákovice
Křižíkova, Čelákovice, okres Praha-východ
4 329 747 Kč