O tramvajích - napoprvé... ze San Francisca

Pan Horníček se jednou zmínil, že jako dítě chtěl být buďto prezidentem, nebo řidičem tramvají. Pak jen s posteskem dodal, že vzhledem ke svému věku se řidičem tramvají už asi nestane. Prezidentem prý chtěl být můj táta. Asi proto jsem já toužil pouze řídit ty tramvaje...

LJK

 

Vždycky mě lákaly neznámé dálky, do kterých tramvaje vyrážely. Dokonce jsem si jako kluk zkoušel vyrábět destičky s čísly a nápisy pro mne tajuplných názvů konečných tramvaje s tím, že si je pověsím na kolo a budu s nimi jezdit kolem baráku. Naštěstí jsem se k tomu ale neodhodlal, nejspíše ke skrývané radosti mých rodičů. To víte, chtěli mít synka normálního a pokud možno s vysokou školou. Hrdinkou mých dětských snů se tedy nakonec stala alespoň moje teta, která to jako jediná z rodiny na řidičku tramvaje dotáhla. Teď už ale řídí asi nějakou tu obláčkovou tramvaj s výhledem na všechny tramvajové koleje světa.


Sice nejsem odborníkem. Nejsem navíc ani příliš technicky nadaný. Jsem jen takový naivní tramvajofil. Ale přesto nebo právě proto jsem si řekl, proč tramvajím nevěnovat alespoň malé místečko na blogu. Konec konců, je to blog můj, tak si s ním můžu dělat co chci... Nechci dráždit tramvajové všeználky svou neznalostí. Jen bych rád přinesl trochu té tramvajové poetiky. Občas, podle chuti a nálady.





Pro nadšence tramvajové dopravy doporučuji na úvod jednu skvělou stránku, na které mohou najít spousty historických i současných plánků systémů tramvajové dopravy v mnoha světových městech spolu s přehršlem odkazů - bohužel autor stránek do Česka zatím nedorazil, ale určitě sem jednou zavítá.









 

Kabelové tramvaje v San Franciscu

Pro svůj první malý příspěvek jsem si vybral San Francisco ... Ne že bychom neměli tramvají v Evropě dost, ale San Francisco vypadá tak trochu jako oživlé tramvajové muzeum. Jinde ve světě dávno vyřazené vozy se prohánějí na místních kolejích, jako by právě vyjely z továrny, a převážejí běžné cestující tak, jak byly zvyklé po desetiletí. A navíc mi v počítači zůstalo pár pěkných fotek a videí, o které se s vámi mohu takto podělit...

 

 

Kromě tradičních tramvají elektrických je v centru města zachována místní specialita - tři linky kabelových tramvají . Přes sto let staré vozy opravené nadšenci zde denně převážejí turisty i místní občany přes příkré kopce metropole. Nejsou poháněny obvyklým elektromotorem napájeným z troleje, nýbrž  taženy lanem umístěným mezi kolejemi. Jejich dřevěná točna je pak skutečnou technickou lahůdkou -  a samotné otáčení tramvají na konečné neskutečnou podívanou s podmanivou atmosférou. Jen se přesvěčte sami...


 

 

 

Jízda možná není nejrychlejší, ale o to více si vychutnáte ruch na ulici z vyhlídky na posedu vedle průvodčího. Kdoví, jaké je však takové potěšení, když venku zrovna mrzne a je plískanice... 

 

 

A na závěr pár fotek...

Autor: Lukáš Jelineklukas Jelínek | neděle 7.6.2009 22:55 | karma článku: 7,47 | přečteno: 957x