Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tři sestry – po koncertech úspěch i na moři

  Největším námořním závodem plachetnic na středozemním moři je dnes již legendární ROLEX MIDDLE SEA RACE. Tato mezinárodní regata je posledním velkým kláním na severní polokouli, než se super-závodní jachty přesunou do Austrálie na start dalšího závodu této série, ROLEX SYDNEY – HOBART RACE. Lodě a jejich posádky se na Středozemním moři již 40 let utkávají v boji o cenné trofeje v 606 námořních mil (1122 km) dlouhém závodě z Malty, kolem Capo Passero, Messinskou úžinou kolem celé Sicílie, ke Stromboli, kolem Liparských ostrovů, Favignana, Pantellerie, Lampedusy a s cílem  pod hradbami historické pevnosti města Valeta zpět na Maltě.

Baskytarista a jachtar Ing. Magor                 Tato námořní regata se řadí mezi ty nejznámější závody světa. Obtížnost spočívá ve zvládnutí náročných podmínek a v nevyzpytatelnosti počasí. Závodníky čekají silné proudy, obří víry a hustá lodní doprava v Messinské úžině a často krátké a vysoké vlny za Pantellerií. Téměř pravidelně se střídá málo větrný ročník s extrémně větrným. Ten byl ostatně naposledy vloni, kdy se zde potopilo celkem sedm lodí. Český jachting má v posledních letech velmi často své zastoupení i na tomto světovém jachtařském podniku. Letos ale poprvé česká posádka výrazně promluvila do celkového pořadí a zapsala se do historických tabulek medailistů tohoto náročného a světem uznávaného závodu.

                 Náš Český tým plachetnice THREE SISTERS byl složen z devíti lidí, jehož základ tvořili jachtaři, kteří se zúčastnili závodu již před dvěma lety na lodi KER 39, tedy kapitán a kormidelník Milan Hájek, bowman Adam Plhoň a já jako kormidelník a navigátor. Zbytek posádky pak tvořili členové TŘI SESTRY SAILING TEAMU, který byl založen v roce 2004 z členů a přátel stejnojmenné hudební skupiny. Posádka plula na plachetnici Beneteau First 40,7 (12,4 m). Lodí této třídy zde bylo hned několik, ale celkově se řadili mezi nejmenší lodě v závodním poli. Těmi největšími byly například dvojstěžník STEINLAGER, nebo nejmodernější mini-maxi MONEYPENNY (19,8 m).

                Startovní pole činilo 80 lodí z 15 zemí světa. Plachetnice byly rozděleny do několika skupin a startovaly v 5 minutových rozestupech. Naše THREE SISTERS startovala hned v první skupině nejmenších lodí a ještě dlouho po startu se držela na prvním až třetím místě. Trať vedla 15 mil podél pobřeží a po obeplutí bóje lodě zamířili na boční vítr k jihovýchodnímu výběžku Sicílie, Capo Passero. Pak následovalo noční stoupání v slábnoucím větru a dopolední průjezd obávanou Messinskou úžinou. Proudy jsou zde opravdu nevyzpytatelné. V jednu chvíli vás silný proud tlačí kupředu a pak naráz se ocitnete v protiproudu. Obří víry zde vystupují až 40 cm nad hladinu. I v tomto úseku jsme dokázali získat a stále se drželi v poli výrazně větších a rychlejších lodí. Na prvním úseku nám odjela pouze francouzská loď stejného typu First 40,7 - Spirit of Ad Hoc, která byla ale vybavená karbonovým stěžněm a výrazně upravená. Flotila nyní postupovala na boční kurz k sopečnému ostrovu Stromboli. Tam v měsíční noci vítr na několik hodin úplně zeslábl a tak si posádky mohly vychutnat pohled na chrlící lávu doprovázený hřměním vulkánu. Na dalším úseku naše posádka naslouchala radám slovinského meteorologa Jure Jermana a s menším výjezdem dále od pobřeží se postupně propracovala k Palermu a dále k Trapani. Další přelosování pak proběhlo u Favignana, kde vítr opět polevil. Zde jsme se dostaly na pouhých 200 m od, v handicapu vedoucí posádky, Spirit of Ad Hoc. Zezadu se ale postupně dotahovaly další lodě a to včetně několika menších s lepším koeficientem. Za ostrovem přišel ale konečně vítr a lodě se rozletěly k Pantellerii. Všichni členové naší posádky byli celou noc na palubě a většina z nich zde strávila i tu následující. Bylo potřeba jet naplno a naplno vyvažovat. U Pantellerie byl bowman vytažen na výtah, aby provlékl lana na zmenšování oplachtění, které do té doby byly v ráhně, aby nekladly odpor. V rozbouřeném moři pak posádka vyměnila genu za kosatku a vydala se ostrým kurzem k Lampeduse. Hned za ostrovem jsme již míjeli první loď se zlomeným stěžněm. Vlny byly stále vyšší a ostřejší. Loď byla ale dobře vyvážená a krájela si cestu k vysněnému cíli. Všichni na palubě dobře věděli, oč hrají. Pravidelně nám chodili zprávy o průběžném pořadí. V tvrdších podmínkách začaly menší lodě výrazně ztrácet. Je třeba plout na maximum, aby naopak velké lodě příliš neodskočily. Naše posádka občas točí do změn, ale přichází hradba mraků a prudký déšť. Skrz vodní stěnu začínají prosvětlovat blesky, které osvětlují potemnělou oblohu. Bouřka je čím dál blíž a již není úniku. Vítr sílí. Už má 35 uzlů. Navlékáme záchranné vesty a připínáme se k lodi. Poprvé se zmenšuje oplachtění. Vítr stále sílí. Poslední pohled na anemometr říká 45 uzlů. Voda letí vzduchem a hladina je šedo-černá. Náklon lodi je obrovský a všichni se tlačí v návětří. Kapitán Milan Hájek drží loď na kurzu ostře k větru a snaží se přestoupávat. Při jednom z občasných proklepnutí plachet se mírně trhá kosatka v zadním lemu. Padá návrh stažení hlavní plachty, ale posádka by nebyla schopna v stále sílící smršti udržet plachtu pod kontrolou. Nakonec se tým rozhoduje odpadnout více po větru, i za cenu ztráty výšky. Vítr naštěstí postupně slábne a bouřka odchází. Za pár minut panuje totální bezvětří, ale to trvá jen chvíli a naše loď THREE SISTERS je opět na kurzu a míří k dalšímu otočnému bodu.

                Za měsíčního svitu obeplouváme ostrov Lampedusa a dle rad meteorologa si ještě 3 míle nadjíždíme. Pak točíme na kurz do povinného průplavu na Maltě. Zbývá ještě pár desítek mil.

Několik závodníků zůstává i mimo své služby na palubě. Každá šestá vlna jim jde přes hlavu, ale dobře vědí, že teď se rozhoduje o medaili. Kolem jsou jen výrazně větší lodě, ale rychlost je kupodivu srovnatelná. Víme, že je potřeba doplout k Maltě do 11 hodin. Pak vítr na této trase opět zeslábne. Nakonec se daří předstihnout plán o půl hodiny, ale i tak se v průplavu objevuje slábnoucí vítr. Ten brzdí i lodě na špici skupiny. Vítr přichází z druhé strany a THREE SISTERS se dostává na návětrnou stranu ostrova a míří k cíli. Ještě takticky předjíždíme loď X-48 a v závěru vytahujeme oranžový spinakr tradičně označený velkým logem kapely Tři sestry a hrdě protínáme cílovou čáru pod hradbami historické pevnosti města Valeta. 606 námořních mil dlouhou trať jsme zvládli za proměnlivého větru za 5 dnů 3 hodiny 19 minut 53 vteřin. Na lodi propuká obrovské veselí. Odstup od soupeřů je rozhodně dostatečný a navíc vítr slábne. Chodí první gratulace, včetně té od meteorologa, který měl o naši posádku oprávněné obavy. Vítr prý v bouřkách přesahoval 50 uzlů, tedy 90 km/h. Patnáct lodí odstoupilo ze závodu a některé z nich přišly o stěžně. Ještě dlouho potom dojíždějí další a další lodě. To už ale náš TŘI SESTRY SAILING TEAM oslavuje svůj historický úspěch. V sobotu odpoledne pak kapitán Milan Hájek přebírá trofej za celkové 2. místo v kategorii ORC a 3. místo ve skupině v IRC handicapu. Našemu týmu THREE SISTERS se podařil v závodě ROLEX MIDDLE SEA RACE 2008 historický úspěch. Dokázali jsme porazit super-závodní lodě s plně profesionálními posádkami. Extrémně nám v tom nahrávalo počasí, ale podařilo se to. Neptun nám byl nakloněn.

                V úvodu regaty to vypadalo, že to bude můj první námořní závod, kde se dobře vyspím a parádně najím, ale pak přišel silný vítr a parádní bouřka a tím se to zdramatizovalo. Tradičně jsem prodělal mořskou nemoc (poprvé na středozemním moři), ale většina posádky to ani nezaregistrovala. Netrápím se tím, jen občas se musím otočit od kormidla k zádi. Závod byl určitě historickým úspěchem, jen si nejsem jistý, zda byla náročnější plavba, nebo bujaré oslavy. TŘI SESTRY totiž jedou vždy naplno !!!

 

Celkové výsledky:

 

1.       Spirit of Ad Hoc – First 40,7

2.       THREE SISTERS – First 40,7

3.       Chestress 2 – J-133

 

David Křížek – člen posádky THREE SISTERS

Autor: David Křížek | středa 12.11.2008 14:30 | karma článku: 15,18 | přečteno: 2354x
  • Další články autora

David Křížek

O odpuštění

Znovu tu máme listopad a s ním vzpomínku na události v roce 1989. Jsem teď na dva týdny na jachtařských závodech u moře a tak na mě oslavy 20. výročí až tak nedolehnou. I tak si ale dostatečně uvědomuji, co nám porevoluční doba přinesla. Nebýt tehdejších změn, tak bych dnes asi nejezdil na jachtách po mořích a oceánech a nenavštěvoval nové úžasné kraje.

20.11.2009 v 8:35 | Karma: 34,05 | Přečteno: 4702x | Diskuse| Ostatní

David Křížek

Největší závod katamaránů na světě

Každým rokem se začátkem června vydávají ti nejlepší jachtaři dvoutrupých katamaránů na největší světový závod tohoto druhu na ostrov Texel v Holandsku. Stovky lodí zde bojují nejprve v okruhovém závodě o nizozemský mistrovský titul a na závěr týdne je odstartován světoznámý nejprestižnější závod Round Texel.

25.6.2009 v 9:30 | Karma: 14,07 | Přečteno: 2278x | Diskuse| Sport

David Křížek

Extrém na Nechranicích

Nejen na mořích a oceánech může jachtař zažít ten pravý extrém. Od února se s kolegou Milanem Hájkem připravujeme na katamaránu Predator a po tréninku a závodech ve Slovinsku, Chorvatsku a Itálii jsme se přesunuli na naše milované Nechranice.

18.6.2009 v 8:12 | Karma: 15,44 | Přečteno: 2320x | Diskuse| Sport

David Křížek

Pyrrhovo vítězství

V době, kdy se Itálie halila do smutku vzhledem k tragickým událostem v Aquile, nás čekal první mezinárodní závod katamaránů necelých 300 km od místa tragédie. Zjišťovali jsme, zda do místa vůbec vyrazit, ale pořadatelé nás ujišťovali, že se rozhodně nic ve vypsání závodu nemění.

15.4.2009 v 8:08 | Karma: 12,63 | Přečteno: 2625x | Diskuse| Sport

David Křížek

Riskantní trénink

Koncem března jsme se s mým spolujezdcem Milanem Hájkem znovu vypravili na soustředění do Slovinska. Panovaly zde naprosto ideální jachtařské podmínky a tak jsme si divokou jízdu na katamaránu hodně užívali.

3.4.2009 v 20:52 | Karma: 11,96 | Přečteno: 2113x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Město duchů Kirjat Šmona. Ostřelovaný sever Izraele, o němž se nemluví

23. června 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Domy zničené raketami a dělostřeleckými granáty, žáci, kteří nemohou složit maturitu, požáry...

Rajchl má sponzory, kteří o darech nic nevědí. Pokud jdou vůbec dohledat

23. června 2024

Premium Strany a koalice musely tři dny před evropskými volbami zveřejnit na svých webových stránkách...

Prach bitvy opláchl v Suezu, jeho fotka stvrdila bleskový triumf Izraele

23. června 2024

Seriál Izraelský voják s tmavýma očima a zářivým úsměvem se stal ze dne na den hrdinou svého národa....

Egypt odebral licence 16 firmám kvůli pouti do Mekky, klienti měli běžná víza

22. června 2024  21:50

Egyptský premiér Mustafá Madbúlí v sobotu nařídil, aby bylo zbaveno licence šestnáct cestovních...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3431x
Extrémní námořní jachtař