Vzkaz pro redakci a čtenáře: jak vypadá vrtění karmou

a jak se mu dá zabránit

Nejde vůbec o to, aby se karma stala pro autory modlou. Jde o to, že redakce iDNES vydává žebříček karmy, kde se objevují jí protěžované články. O mnohé články z žebříčku karmy by totiž vůbec nebyl zájem nebýt uměle nahoru vyhnané reklamy ze strany iDNES!

Celkové ocenění „líbivosti" článku by měla z pohledu čtenáře vyjadřovat veličina zvaná CR neboli „click rate", tj. počet kliknutí na „dávám karmu" vůči počtu všech shlédnutí, vyjádřený například v % (tj. 10% znamená, že každý desátý čtenář kliknul na „dávám karmu"). I když se tato veličina na iDNES.cz neuvádí, ze vzorce karmy lze tuto veličinu jednoduše odvodit a vypočítat ji tak u každého článku.

Když se podíváme na žebříček článků s nejvyšší karmou na stránce blog.iDNES.cz z pohledu „click rate" (stav uveden k večeru 12.12.08), dostaneme následující výsledky:

 

Je patrné, že některé čísla ve sloupci „click rate" (procento kliknutí) jsou svou nízkou hodnotou opravdu dost překvapivé!

Proč je tomu tak, je zřejmé. Karma je závislá na počtu shlédnutí nejenom díky tomu, že ve vzorci tento počet vystupuje, ale také díky tomu, že karma je závislá na počtu kliknutí jako na rostoucí absolutní (!) veličině, která samozřejmě statisticky lineárně stoupá spolu počtem shlédnutí. Tím pádem i články s velmi slabým „click rate" se dostanou v takto vypočtené karmě hodně nahoru. Matematicky se tomu říká korelace, kdy obě veličiny, počet shlédnutí a karma, jsou korelovány. Karma (podle vzorce idnes.cz) tedy většinou nevyjadřuje kvalitu článku, protože víceméně statisticky lineárně „dabluje" počet shlédnutí, který je již u článku jednou uveden. Přitom počet shlédnutí již má svůj samostatný žebříček ve formě nejčtenějších článků. Druhý žebříček „karmy" jako oblíbenosti je tedy díky této korelaci opravdu z hlediska statistiky silně zavádějící.

Nejdůležitější na celém efektu práce s karmou je totiž efekt umístění článku na pozici „Zaujalo nás" anebo „Výběr" na titulní straně. Pak si může redaktor iDNES.cz zavrtět psem (přesněji karmou) opravdu velmi lehce, efektivně a hlavně nenápadně! Vytváří se tak redakcí silně ovlivněný žebříček, který má budit zdání objektivity a nezávislé oblíbenosti článků.

Jestli chce redakce iDNES opravdu hovořit o nezávislé kvalitě článků s obdobou opravdu objektivní karmy, měla by zavést navíc také veličinu CR k článkům jako procentuální poměr kliknutí na „dávám karmu" vůči všem shlédnutím. Pomocí této veličiny by měla také uvádět odpovídající další žebříček článků, tj. žebříček CR. Tato veličina se totiž nedá ovlivnit. Proto vyjadřuje skutečný zájem čtenářů bez možných zásahů ze strany redakce. Samozřejmě statisticky má smysl tuto hodnotu CR porovnávat až od určitého počtu shlédnutí, například od počtu shlédnutí 300 až 500.

Je jasné, že každý by si rád přečetl články s vysokým CR, které čtenáři ohodnotili jako zajímavé, ale to asi není cílem a záměrem redakce iDNES. Přes algoritmus karmy lze totiž do žebříčku zasahovat dost účinně redaktorem pomocí umístění článku na přední pozice v blogu a na stránkách iDNES.

Mimochodem chce snad redakce lepší argument pro zavedení CR než 3,97 % kladně hodnotících čtenářů u článku na 3. místě v předešlé tabulce článků s nejvyšší karmou?   

Pokud redakce žebříček podle CR nezavede, lze ji po právu nařknout z toho, že chce na blogu iDNES.cz stále „vrtěti karmou" dle redaktorovy libosti.

Důležitý vzkaz pro čtenáře nakonec: Pokud čtenáři chceš, aby redakce iDNES zavedla také spravedlivé měření podle CR proto, abys mohl dostat do ruky články s největším oceněním ostatních čtenářů, dej tomuto článku karmu jako hlasování pro tento způsob!

Pokud bude CR tohoto článku nízké, je zřejmé, že čtenářům bohatě stačí současný podivný stav s protěžováním článků do žebříčků karmy přesně podle libovůle redaktorů iDNES. Pokud bude CR vysoké, měla by redakce měření podle CR zavést.

Autor: Ilja Kraval | úterý 16.12.2008 0:38 | karma článku: 23,87 | přečteno: 604x