Smrad, špína a Potěmkinovy vesnice - standard Českých drah

Už mnohokrát, zejména po nějaké tříhodinové cestě smradlavými, špinavými vagóny z minulého století, jsem měl chuť napsat otevřený dopis Petru Žaludovi. Ale neudělal jsem to. Naštěstí mezi Prahou a Hradcem Králové začal Radim Jančura provozovat pohodlné, klimatizované, nesmradlavé, nešpinavé autobusy jako alternativu k peklu na kolejích, zvanému ČD.

tn.cz

Občas jsem však tu chybu udělal, že jsem byl nucen využít „skvělých“ služeb této nejhůř řízené státní firmy v zemi. Ano, říkám nejhůř řízené, protože ryba smrdí (a v případě ČD je výraz smrdí, obzvlášť vhodný), jak známo od hlavy.

A tedy za stav tohoto podniku může jeho vedení, které zjevně má zcela jiné priority, než spokojenost zákazníků. Na ty, stejně jako každý správný státní monopol, zvysoka kašle. Jsou to přece Češi a ti – jak známo – si nestěžují. To není, jak v Holandsku, Německu, nebo UK, kde zákazník OPRAVDU vyžaduje kvalitu služeb a pokud ji nedostane – dovolí si – v Česku věc nevídanou stěžovat si. Kdepak, tohle v Česku nefunguje. A pokud řeknete. nějaké brunátné paní v přechodu, co si nevšimla, že není rok 1982 a vy nejste KUS DOBYTKA, co ve "svém" vagónu milostivě převáží, za což musí být vděčen, ale ZÁKAZNÍK (cizí slovo, co mnoho členů personálu ČD v životě neslyšelo), že jste NESPOKOJEN se službami poskytovanými ČD. Div vás neseřve, co si to dovolujete! Vždyť TAKHLE to tady přece bylo VŽDYCKY a NIKDO si nestěžoval! Tak, co si to dovolujete.
Když paní požádáte, ať vám řekne své jméno, že si na ni (jakožto na poskytovatele služeb) budete stěžovat jejímu zaměstnavateli (v zahraničí naprosto běžná věc). Začne křičet, že to si nemůžete dovolit. Načež, se jiné starší paní, co stejným vlakem jezdí sto let a NEKVALITU služeb považují za STANDARD, přidají k obhajobě, že přeci je to paní průvodčí a tak může buzerovat cestující a řvát na ně. Co si stěžujete! Tady jste v Česku! Takový móresy si nechte někde do ciziny. Díky tomuto „fanklubu“ nekvality, se na Českých dráhách udržuje stále stejný „standard. Pokud uděláte tu chybu, že si koupíte první třídu a očekáváte, za víc peněz lepší, kvalitnější, čistější, měně smradlavější služby? Chyba! Tohle jsou České dráhy! Tady Business Class – neznamená lepší služba, ale pouze to, že na rozdíl od jiných narvaných a taky smradlavých a špinavých vagónů co už tuto trať brázdí od Husáka, slouží k přepravě zaměstnanců drah do práce, aby se nemuseli mačkat s platícimi cestujícimi.
Typická scéna českého Business Class na trase Letohrad – Praha. Přijede velmi špinavý vlak (pardon některé vagóny už budovatelé Potěmkinových vesnic stihli ze špinavé zelené natřít na modrou, takže opticky z venku to vypadá čistěji, asi se na to Žaludovi a spol. lépe kouká z kanceláře). Ten nejšpinavější a nejsmradlavější vagón je váš BUSINESS CLASS. Jestli byste čekali, že je špinavý jen zvenku, tak to se šeredně mýlíte! Kdepak, vagón je většinou nejstarší z celého vlaku, často až ze 70. let a jelikož 1. třída, je něco co socialistický člověk nikdy moc nechápal – všichni žijeme ve smradu a špíně, tak co by 1. třída měla být lepší! Je stav Žaludovy Business Class o poznání horší, než interiér standardního vagónu.

První co musíte udělat je očuchat, které kupé smrdí méně a kde nejsou fleky na sedadlech (přeci jen bezdomovcům se dobře spí v měkčích sedadlech Business Class). Pokud najdete relativně nesmradlavý vagón, kde není ani flek po moči, cigaretami propálené záclonky a kde – třeba také funguje topení (to není u Business Class zvykem). Tak ještě není jisté, když otočíte letitou páčkou topení, zda smrad, který topení vyrobí a ohřeje kupé na úroveň grilu na kuřata, nebude ještě horší, než v těch jiných kupé.
Další povinná výbava do Business Class Českých drah jsou dlouhé kalhoty (přeci jen riskovat sednout si v kraťasech, nebo v případě žen krátké sukni, na ráj roztočů a smradu, který v sobě obsahuje pot a exkrementy předchozích generací se nedoporučuje). Dále je dobré mít bundu (pokud totiž nebude Žaludova Business Class topit, je tam hyperkosa, v opačném případě zas hic a občas smrad, že to topení rádi vypnete). Klimatizace v tomto přepychovém kupé neexistuje (a tak zatáhnete, pokud tedy jde otevřít a nepříčí se vám sáhnout na umolousané plísní zamořené okno, přes nějž občas není nic vidět, proto je třeba nosit rukavice, tak se aspoň izolujete od toho nejhoršího).
I když! To nejhorší vás teprve čeká! Návštěva Business Class WC! Ano, mnozí to odkládají, jak mohou. V případě žen se nedivím, že na TOHLE nechtějí sedat. Zhluboka se nadechnete a zadržíte dech (stejně to nepomůže – ozvěny chcanek a hoven minulých desetiletí jsou stále dobře cítit, přeci jen pokud někde je suchý hajzl, jimž padají hovna na koleje, tak se není čemu divit). Dobrá, přežili jste návštěvu Business Class WC. Teď už jen vydržet těch pár hodin do Prahy....
Ano, jistě má pan státní manažer Žaluda, co sám jezdí v klimatizované Audi s masážní sedačkou, ve své flotile i několik vagónů z 21 století, které nevypadají, jako pojízdný hostel pro bezdomovce. Ty pak fotí spolu usměvavými blondýnami do super předraženého časopisu drah, který pak ve smradlavých čekárnách zdobí zdi. Ano, jistě například do Berlína, protože tam jezdí vagóny DB občas jezdí čisté vagóny, ale pane Žaludo, já si dovolil využít vašich Ehm....BUSINESS CLASS (naivně jsem očekával, že když je něco dražší, bude to kvalitnější) na trase Praha – Letohrad. Tam zřejmě 21 století nedorazilo.
Víte pane Žaludo, pokud vaši manažeři vymýšlí takové kraviny, že zavedou zvláštní vlaky pro ženy, když v těch stávajících bordel, smrad a často tam není ani dostatečný počet vagónů, takže lidé stojí před hajzlíky a v uličkách. Nebo se lapí do pasti zvané 1. třída, je vidět, že vaše vedení je daleko od reality, jak vaše „služby“ vypadají. Místo vymýšlení hovadin, by ti vaši experti měli vrátit klimatizovaná služební auta a začít se projíždět po republice vašimi vlaky. 
Pro začátek doporučuji, vyzkoušet Business Class na trase Praha – Letohrad. A těm citlivějším doporučte, ať si vezmou roušku přes ústa. Možná je totiž překvapí, jakou kvalitou a krásou cestují vaší cestující, až si to vyzkouší na vlastní nos, oči a kůži.
S pozdravem
Váš bývalý nedobrovolný Business Class zákazník, zachráněný Jančurou, který začal provozovat Žluté autobusy do Hradce.
Jiří Krám

---

Doplněk od diskutéra

http://www.bugemos.com/?q=node/236

Autor: Jiří Krám | pondělí 6.2.2012 10:00 | karma článku: 44,06 | přečteno: 9025x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11