Proč bych nekoupil akcie Microsoftu, aneb konec starých časů v IT

Microsoft byl po mnoho let symbolem nadvlády nad světem počítačů. Poslední dobou se však jeho dominantní postavení začalo silně otřásat...

businessweek.com

Začněme srovnáním dneška s minulosti od roku 1995 – 2011. Abychom měli s čím porovnávat, vezmeme si na pomoc dva konkurenty Microsoftu. Oracle a Google. Tyto dva jsem nezvolil náhodou, ale jako ukázku toho, co se díky nim začalo kolem Microsoftu dít. Možná nejste ve světě IT technologií kovaní, takže si obě firmy trochu přiblížíme. Google, jistě znáte, není třeba moc dál vysvětlovat a pokud ne, můžete si o něm přečíst v jednom mém starším článku. Ke Google tedy snad jen to, že se dá na té křivce krásně vidět to, kdy Google spouštěl služby jako Gmail, které začínaly konkurovat Microsoftu. Stejně tak, je zde nádherně vidět bitva, kterou Microsoft prohrál, když chtěl koupit Yahoo! Nicméně žlutá lajna je mnohem zajímavější, tím spíš, že jméno Oracle hodně lidem moc neřekne. Ale přesto Microsoft poráží na mnoha frontách. Důvod je to, že Oracle je přímou konkurencí databázových produktů Microsoftu SQL Server a navíc se stala firma nedávno vlastníkem Sun Microsystems, což není nikdo jiný, než tvůrce programovacího jazyku JAVA, přímé konkurenci Microsoft .NET.

 

Ale, abychom si to udělali ještě zajímavější, přidáme si další titul, Apple. Jak vidíte, graf nyní dostane úplně jiný rozměr. 1997 se Steve Jobs vrací do Apple, v pozici, kdy Microsoft Windows jsou hlavním operačním systémem a je skoro nereálné aby se to kdy změnilo. 2001 však Apple uvede iPod. Na první pohled nic tak zásadního, hudební přehrávač, který však vytvoří novou kategorii a hlavně začne akcelerovat oblibu Apple řešení. Skutečný zlom však přijde 2007, iPhone. Tohle nikdo nečekal a Microsoft do té doby pohodlně usazený jako hlavní operační systém pro majoritu počítačů, už vůbec ne. Jenže teď začal telefon konkurovat počítači a čí operační systém na tom byl bit? Správně, Microsoftu. Navíc Apple začal být módním a to tak, že mnoho lidí co mělo iPod a iPhone, najednou chtělo MacBook a OS X, proti němuž vypadaly Windows XP, jako pozdrav z pravěku. Microsoft se sice pokusil kontrovat Vistou, ale nepodařilo se. Počet uživatelů iPhone rostl a takého jeho možnosti. To je vidět na roku 2009, nástup nových iPhone 3G a 3Gs. Ovšem to nejhorší mělo teprve přijít, iPad. Ten už znamenal pro Microsoft doslova pohromu. Vysmívaná Jobsova hračka, karikovaná jako velký iPhone, doslova převrátila svět IT vzhůru nohama. Mnohé firmy přestaly kupovat notebooky, ale nahradily je tablety. Jenže ty jsou poháněné iOS (operačním systémem Apple) nebo Google Android. A pokud něco běží na Apple, nebo na Google a tak se začne kácet další dojná kráva Microsoftu, Office. Ten jaksi není na těchto systémem nejen potřeba, ale hlavně za něj nikdo nebude platit, když je tam v podobě např. Google Docs zdarma.

 

Na chvíli se však zastavme u roku 2004 a na náš graf si vynesme dalšího účastníka zájezdu, Salesforce.com. Pro většinu lidí v ČR, něco naprosto neznámého, co možná zaslechli, ale nemají potuchy co to je. Jenže, jak můžete vidět, tahle neznámá firmička předběhla za posledních pár let Microsoft, ale dokonce i Google. Jak je to možné? Důvod je ten, že Salesforce.com konkuruje Microsoftu tam, kde ho to začíná bolet nejvíc. Operační systémy pro podniky. Ono totiž, aby vám takový systém postavený nad Microsoftem mohl fungovat, musíte si koupit licence na servery a databáze a také investovat nemalé peníze do infrastruktury, nemluvě o nákladech na její údržbu. Což není nic levného, zejména z přihlédnutím k tomu, že jaksi databáze pro 40 uživatelů bude stát úplně jiné peníze na licencích, než když jich je třeba 1000. Takže milý Salesforce.com přišel s jednoduchou myšlenkou. Místo toho, abyste platili za licence a infrastrukturu, tak si ji pronajmete. Což například vede k tomu, že místo toho, abyste pět let odepisovali hardware a licence na systém, jež budete pomalu už updatovat na jiný, tak si pronajmete službu a ta je na rok. Pokud se rozhodnete nepokračovat, vezmete si data a přeneste si je jinam, nebo pokračujete dál a jen přikupujete další uživatele, nikoliv však hardware, infrastrukturu apod.

 

Abychom měli obrázek kompletní přidejme si ještě jednoho hrobaře Microsoftu. Ten se jmenuje VMware. Opět jedno z jmen, které většině čtenářů nic neřekne. Nicméně, pokud jsme si u Salesforce.com popisovali, jak se dá místo nákupu server a licencí pro Microsoft tohle vše neplatit, tak v případě WMware to platí také. Jelikož WMware, udělá jednu pro Microsoft nepříjemnou věc, místo nákupu serverů pro větší kapacitu část IT systému tzv. virtualizuje. A co hůř, umí virtualizovat cokoliv, takže i když jsou to třeba i původně Microsoft technologie, virtualizací odpadne nutnost nákupu nového server, jak tomu bylo v devadesátých letech.

 

Dobrá, tak to ještě trochu zamotáme a uděláme si takový menší zoom a to na všechny tituly v rozmezí 2007 až dnešek. Ten pohled začíná být ještě mnohem zajímavější. Všimněte si, co se stalo mezi roky 2008-2009. Ano, to byla ekonomická krize, která jak vidět zasáhla všechny tituly, ale jen několik z nich začalo díky krizi růst. Ano, vidíte dobře Není to jen Apple, kdo z tohoto pohledu na krizi vydělal nejvíc. Naopak vítězem je Salesfoce.com a také Oracle, WMware i Google. Naopak, Microsoft nikdy z krize nevyšel.

 

Pokud se podíváme na pohled na škálu posledních 12 měsíců, můžeme vypozorovat zajímavý vývoj. Microsoft se neustále dál a dál propadá, Google sice roste, ale ten růst není tak rychlý jako dříve. Apple je stále rostoucí, ale WMware jej již několikrát předehnal. Oracle, stále roste, ale zároveň se občas propadá. Kdo však celé pole vede je Salesforce.com. Ono totiž pokud se podíváme na to rozmezí. Ukazuje se na tom následující. Microsoft bojuje na příliš mnoha frontách a prohrává, všude. Není oblast, kde by neztrácel vliv. Ať už je to Google a Apple v oblasti osobních počítačů, nebo Salesforce.com, Oracle a WMware v oblasti podnikového IT. Důvod proč roste Oracle a WMware je v tom, že Oracle vlastní programovací jazyk JAVA, který se stal standardem nejen v podnikových aplikacích, ale je používán I v oblasti komerčních aplikací. Čím více JAVA vývojářů, tím lépe pro Oracle. WMware taktéž profituje z trendu odchodu podniků od tradičních klient-server řešení, ale naopak jejich virtualizace. No a v případě Salesforce.com, tam je těch důvodů hned několik, ale hlavní asi je to, že Salesforce.com uvedl několik produktů jimiž neohrožuje jen Microsoft, ale také Oracle. Problém Oracle se Salesforce.com je v tom, že tento projekt jejich bývalého Vice Presidenta, Marca Benioffa, začíná přímo konkurovat Oracle na domácí půdě. Tedy, přestože Salesforce.com je největší zákazník Oracle na světě, protože celá platforma běží nad Oracle, což sebou nese to, že vlastně místo nákupu Oracle licencí, si klient může pronajmout Salesforce.com za mnohem nižší náklady, než by si nakoupil licence od Oracle. A jelikož Salesforce.com má vlastní, od JAVY odvozený programovací jazyky Apex a Visualforce. Začíná se projevovat trend, že místo investice do Microsoft, nebo Oracle, si zákazník pronajme Saleforce.com a nad otevřenou platformou Force.com si pomocí Visualforce a Apex vyvine jakoukoliv aplikaci, která však ve finále bude třeba až o 70% levnější, než pokud by použil standardní Microsoft, nebo Oracle nástroje. Navíc force.com lze použít pro programovaní aplikací pro iPad, ale klidně i Google Android, čím se otevřela celá nová kategorie. A nejen to, Salesforce.com uvedl na trh Chatter, který byl nejdříve jako součást Salesforce.com. ale pak z něj udělali produkt chatter.com zdarma, pro všechny. Což však sebou přineslo to, tento produkt začal konkurovat Microsoftu na jeho nejvíce chráněném území, podniková komunikace. Jelikož zabijácká kombinace Google Mail + Google Docs a Salesforce.com + Chatter naprosto mění to, do čeho IT firem investovaly peníze. Proč kupovat Microsoft Exchange, když můžu mít hostovaný Gmail, proč kupovat Microsoft SharePoint, když Salesforce dá zadarmo Chatter všem uživatelům. Proč vyvíjet aplikace pro Microsoft SQL server, když si je rychleji a levněji vyvinu nad Salesforce. A taktéž, proč vyvíjet nějaké aplikace na zakázku v MS.NET, PHP, J2EE, ABAP...apod. , které nebude znát nikdo jiný, než jejich autor a budou noční můrou při prodeji firmy, když můžu vytvořit aplikaci plně integrovanou s čímkoliv, ať už je to SAP, Oracle, Siebel, nebo jakýkoliv jiný legacy systém. Jež bude mít tu výhodu, že je postavená nad standardem force.com (jádro Salesforce.com), které funguje všude stejně, a její zdrojový kód je otevřený, tudíž nejsem závislý na jednom dodavateli, ale může to dělat kdokoliv, kdo znalost této otevřené platformy. A jejich počet roste, protože vývojářská komunita Developer.force.com nejen poskytuje informace, ale také zdarma plnou verzi systému, kde můžete ihned začít vyvíjet. Což mát tu výhodu, že váš dev org, funguje stejně jako velký Salesforce.com ve verzi Enterprise a Unlimited, tudiž pokud jste schopni vývoje na developer verzí, budete schopni spravovat i velké produkční systémy.

 

Ano jsem si vědom, že v ČR toto zatím zní jako hudba budoucnosti, ale tady v Británii je to realita. A co se týká dat, které jsem použil pro tento článek, tak ty jsou z americké burzy, která je na tyto trendy ještě mnohem citlivější, tudíž to, co se děje v Evropě, je jen odrazem toho, co se děje v USA. A tam se teď děje opravdu obrovská revoluce v oblasti IT, která hodně zamíchá kartami. Stačí se podívat na to, co se děje tento rok….

 

Autor: Jiří Krám | pondělí 6.6.2011 10:00 | karma článku: 39,54 | přečteno: 20956x
  • Další články autora

Jiří Krám

Jeden jestřáb mnoho vran rozhání

24.5.2013 v 10:00 | Karma: 24,16

Jiří Krám

Vystoupit z komfortní zóny

22.5.2013 v 10:00 | Karma: 15,20

Jiří Krám

Historie umění ve třech barvách

16.4.2013 v 10:00 | Karma: 10,11