kOmický blog CDLXIX.

S potomky třetím rokem rozdělené mezi základní školu a čtyřleté gymnázium, vnímám prohlubující se nesoulad ve vývoji požadavků na jejich žáky a studenty.  

Zatímco severní sousedé zakazují dětem domácí úkoly a v našich končinách se vážně zpochybňuje nutnost učit děti na zkladní škole psát, gymnazisté příležitostně vyslovují nesouhlas s obsáhlým rozsahem středoškolského učiva. 

Shodou okolností jsem před třemi desetiletími opouštěla stejné gymnázium vyzbrojena maturitním vysvědčením s vyznamenáním. U svých dětí v prvním a třetím ročníku ale často narážím na tématické okruhy, se kterými jsme nikdy nebyli seznámeni. (Kvalitu mého života to nikterak nesnížilo.) Jako by účelem bylo dostat za čtyři roky do hlav studentů pětileté univerzitní znalosti. V některých předmětech je tato snaha opravdu výrazná.

Příležitostně rozladěné starší potomky uklidňuji výroky o nedůležitosti průběžných studijních výsledků z pohledu dalšího uplatnění, jakkoli je to nevýchovné. Přístup ale přehodnotím, neb jsem byla svědkem dceřina dosti razantního odmítnutí doučování fyziky babičkou, ač její výsledná známka na vysvědčení je pouze dobrá a manželova maminka je zkušený pedagog. Oba studenti pak byli z taktických důvodů upozorněni, že některé vysoké školy přijímají na základě studijního průměru.

Nejmladší potomek proplouvající prvním stupněm s jedničkami a dvojkami vykazuje nečekaně zásadní neznalosti. Díky přirozené inteligenci se - navzdory on-line výuce - naučil snadno psát i číst. Nicméně vloni probíraná vyjmenovaná slova mu v hlavě utkvěla pouze částečně a jeho neznalost slovních druhů a pádových otázek lze označit za alarmující.

Nejmladší dítko navíc klidně ignoruje domácí úkoly, čtenářský deník a příležitostně též přípravu na předem hlášené písemky. Po letech jsem tak nucena angažovat se v rozšiřování jeho obzorů a podrobné dehonestující kontrole sešitů. Přesto mi potomek dokáže v půl šesté ráno v koupelně oznámit, že něco neumí.

Rozezlena jeho vlažným přístupem jsem zadala trvalý úkol vypracovat v knihách procvičování z matemiatiky a českého jazyka každý den dvě stránky. V loňském roce si tyto útlé knížky synek přál, aniž se pak jejich obsahem kdy blíže zabýval. Nyní mírně protestuje, nicméně úkoly vypracovává.

Při jejich kontrole se nestačím divit. V matematice udělá chybu zřídka, nepočítám-li absentující odpovědi na slovní úlohy. Útlá knížečka rodného jazyka však přináší nesčetná překvapení, dalece přesahující neschopnost správně identifikovat vyjmenovaná slova.

Domnívám se, že celkově slovní zásoba menších dětí značně pokulhává. A to bohužel i v případě, že samy knihy čtou a rodiče jim před spaním dobrovolně předčítají (ač nikoli romány klasických autorů). Vyslechnuté útržky rozhovorů, stejně jako videa na youtube, dokazují omezený počet výrazů užívaných mladší generací.

Nad vypracovanými cvičeními k doplňování hlásek jsem se nejprve dozvěděla, že slovo "příkrý" syn nikdy neslyšel. Na dalších stranách projevil mnohem větší invenci, která mě rozesmívala, jakkoli reálně je spíše k pláči.

Z Lidky se stala liška, z Bětky bitka - omlouvá ho jedině, že obě jména byla na počátku věty. Obítížně se mi vysvětlovalo slovo býkovec; které bych sotva kdy použila. Archaických slov, u nichž připouštím vlastní čistě pasivní znalost, jsou učebnice plné. Jenoznačně nejvíce pobavilo nahrazení ve slově vozka, kdy mezi hláskami S/Z zvolil potomek překvapivě D (jakkoli tato by těžko švihala bičem).

Část volného času jsem tak nucena s naším čtvrťákem obětovat doplnění (a nekonečnému opakování) základních znalostí. Při společném venčení předříkáváme vyjmenovaná slova, určujeme slovní druhy a probíráme pádové otázky; příležitostně zmíníme i nejvyšší vrcholy našich pohoří či anglické tvary sloves být a mít. A klidné nedělní večery nám pravidelně zpestřují týdenní domácí úkoly, na které synáček od pondělí nepomyslel.

Pevně věřím, že geniální nápad zakázat domácí úkoly se u nás neujme. A že při dostatečném počtu opakování se nezbytné základy jazyka a matematiky v dětské hlavě uloží natrvalo. Stejně tak ovšem doufám, že jednou někdo osvícený redukuje rozsah dalšího učiva na rozumnou míru a nejrůznější speciality ponechá oborovým specialistům.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jana Kozubíková | středa 31.1.2024 5:30 | karma článku: 13,23 | přečteno: 374x
  • Další články autora

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXCIII.

17.5.2024 v 6:00 | Karma: 12,69

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXCII.

15.5.2024 v 6:00 | Karma: 10,54

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXCI.

9.5.2024 v 0:00 | Karma: 12,97

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXIX.

7.5.2024 v 20:00 | Karma: 13,60

Jana Kozubíková

kOmický blog CDXC.

6.5.2024 v 6:00 | Karma: 12,45