Paroubkovy průzkumy

Jiří Paroubek si libuje v průzkumech veřejného mínění, to je známo. Tento týden však již vyšly dva, které mu asi takovou radost neudělaly.

Nejprve analýza, podle které by ČSSD měla změnit styl politiky vůči vládě a chovat se vstřícněji. Paroubek přitom od svého nástupu na post předsedy razí zcela opačný koncept. A pak včerejší průzkum Factum Invenio, podle kterého tato vláda dobře řídí zemi v době předsednictví (to Paroubek zpochybňuje) a taky skutečnost, že takřka dvě třetiny občanů neví nebo jsou proti schválení Lisabonské smlouvy (tu Paroubek vehementně podporuje). Předsedovi ČSSD se tak jeho styl politiky začíná hroutit.
   Nedávno jsme taky zjistili, jak ČSSD průzkumů využívá. Prý nejprve nahodí téma, otestuje jej na občanech a podle popularity zařadí či nezařadí do volebního programu. Čistější definici populismu byste asi těžko hledali. Samozřejmě, pokud položíte občanovi otázku, jestli chce rohlík zadarmo, odpoví ano a bude pak ČSSD prosazovat pečivo zdarma?
   Paroubek ze strany udělal firmu. To na jednu stranu není špatně, v jistém smyslu strana firmou je, ale to jen ve způsobu řízení a každodenním fungování. Pokud se však z firemní perspektivy stane volební program, je to na pováženou. Firma ze své definice sleduje zisk a vlastní prospěch, politická strana by však měla primárně sledovat splnění nějaké vize pro společnost, naplnění idejí a případně vyřešení problémů lidí. To by ale musela dělat opačně než ČSSD – tedy nejprve se zeptat občanů co je trápí a chtějí řešit a pak přinášet konkrétní řešení. ČSSD zvolila opačnou perspektivu – zájmy občanů je nezajímají, a když už, tak jen takové, které jí přinesou co největší zisk.
   Takhle se nechová odpovědná strana. Ta, i přes občasnou nepřízeň občanů, prosazuje nepopulární opatření, která na první pohled nejsou vidět (nebo jsou negativní), v dlouhodobější perspektivě jsou však prospěšné. To se pěkně ukázalo při sestavování plánů na ekonomickou krizi – zatímco vláda a NERV připravily návrhy, které jsou prospěšné v dlouhodobější perspektivě, ČSSD přišla s krátkodobými opatřeními, jimiž se jen chtěla zalíbit voličům. Bohužel, celé období ČSSD v opozici se táhne tímto směrem – dosud žádný ucelený a dlouhodobý návrh a pozitivní přístup, ale populismus, agresivita a negace. Když se k tomu přidají vnitrostranické spory, pochybné podniky a podlé výhrůžky… takovou stranu skutečně chcete u moci?

Autor: Zbyněk Klíč | čtvrtek 26.2.2009 13:05 | karma článku: 35,43 | přečteno: 1632x