Marketingový mág čaruje

Pseudochlap není urážka ani nadávka nebo pokus o zesměšnění. Je to pojem, který příhodně vystihuje fenomén dnešního muže.

Aby firmu rozjel, přijmul Pavel marketingového odborníka. Byl to uznávaný specialista, měl bohaté CV, přes své mládí toho už zjevně hodně dokázal. Seděl před ním v křesle a vypadal jako nějaký keltský čaroděj. Na hlavě měl dlouhé zrzavé kudrliny a na bradě ryšavou kozí bradku. Oči měl světle modré s dlouhými blond řasami. Na sobě měl tkanou růžovou polokošili a kanárkově žluté bermudy. Na nohou, jak si Pavel stačil všimnout, měl koupací žabky...

"A proč chcete pro nás pracovat?" zeptal se ho.

"Chci si dát voraz," zněla odpověď, "poslední kampaň mě úplně vyšťavila. Zkuste dostat do senátu takovýho tydýta, jako byl ten můj socialista. Lidi mu už od pohledu nevěřili. Podařilo se mi ho protlačit do druhýho kola. Mám z toho prokouřený plíce a ztvrdlý játra. Chci se zase vrátit ke slušnýmu řemeslu…"

"Říkejte mi Máro," dodal specialista.

Marek, řečený Mára, byl přijat. Pavel chtěl, aby udělal analýzu a pak mu předložil strategii obchodu. Seznámil ho s Martinou a Sašou a nechal ho nahlížet do šanonů. Mára si je prohlédl a pak odešel, jak řekl, dělat home working. Za několik dní se objevil ve fialovém saku. Posadil se před Pavla a začal ho hypnotizovat.

"Musíte změnit image, vaše služba je super, ale neumíte ji lidem prodat. Vygooglil jsem si vás a jste až vzadu mezi železářstvími. Hledáte drobné, malé podnikatele. Kde myslíte, že jsou? Využil bych váš slogan "Firma na klíč". Ten musí být vodteď všude. Na Googlu, na Youtube, na Twitteru, na Facebooku, na Instagramu…"

Pavel potřásl hlavou. "Na to nemám!"

"Ale máte. Udělal jsem průzkum trhu, započítal všechna rizika, porovnal náklady s reálnými zisky. Nemůžete prodělat. Víte, co říká Donald Trump? Musíte do toho bušit, až z toho něco vypadne. Uděláte si dobré jméno, propagaci firmy i reklamu na svou službu."

Pavel si prohlížel grafy, které mu Mára předal. Popravdě, moc se v tom nevyznal. Byla to marketingová magie. Hra s čísly, odhadem skutečnosti, poptávky a chování lidí. Trochu takové věštění z koule, ale matematickými údaji podložené. No uvidíme, pomyslel si, co z toho bude. Když chci dobít svět, musím umět riskovat.

Vyplatil Márovi první peníze na kampaň. Pak se otočil k oknu, které bylo v zářijovém horku pootevřené. Měl výhled na mrakodrapy na Pankráci. Celý život snil, že něco dokáže. Že se dostane až na vrchol. Když člověk nikam nestoupá, nemá život cenu. Chtěl dosáhnout nesmrtelnosti. I kdyby mu měla pomoct marketingová kouzla.

Mára se rozhodl vyrobit reklamu. Naložil Pavla, Martinu i Sáru do svého džípu a odvezl je do televizního studia. Připravili nějaké kulisy a oblékli Pavla do královského oděvu. Taky holky se oblékly do úzkých rób, které jim zvýrazňovaly poprsí. Připomínaly napůl princezny a napůl kurtizány. Pavlovi pověsili na krk řetěz se spoustou klíčů. Holky se každá chytila jednoho klíče a obdivně vzhlížely k Pavlovi, který měl říct jedinou větu: "Firma na klíč!"

To celé trvalo půl dne, než byl Mára spokojený. Každou natáčecí minutu platil z Pavlových peněz, ale ujistil ho, že teď to půjde po Čechách všemi kanály. Do televize, na weby, na sociální sítě, všude. Pavel se vrátil do své kanceláře a spokojeně se usmíval. Už viděl tu masu klientů, kterou bude mít v hrsti. Kvůli ní bude moct tlačit na vládu, aby změnila daně a další zákony. Nakonec založí stranu a půjde do politiky. "Tak jak to vypadá?" chtěl vědět za měsíc.

"Žádný zakázky!" řekla suše Martina.

Pavel znejistěl a zavolal si Máru. Když vešel, vypadal sebejistě, což Pavla uklidnilo. "Musíte do toho bušit, až z toho něco vypadne," řekl Mára a navrhl mu vyrobit billboard.

"Jakej billboard?"

Billboard stál několik miliónů. Byl na něm Pavel v nadživotní velikosti v královském úboru a se svazkem klíčů. Martina a Saša k němu obdivně vzhlížely a držely se klíčů. Mára zajistil instalaci reklamy na Letné, na podstavci po soše J. V. Stalina. Přesvědčil Pavla, že je to to nejlepší. "Špatná reklama je taky reklama," uchechtl se Mára. Měl na sobě strakatou košili s rudým kapesníčkem. Pavel ztratil hlavu. Chtěl celou akci zastavit, ale už to nešlo. O jeho billboardu se mluvilo v krimi zprávách. Do druhého dne ho odstranili na náklady města...

Pavel si opět zavolal Máru. "Právě mi přišla obsílka k soudu. Kampaň mě stála deset miliónů. Někteří klienti mi dali výpověď. Naštěstí, jak jsem zjistil, můžu podle smlouvy na vás požadovat náhradu škody, tak jak se domluvíme?!"

"Abrakadabra," řekl ten mág, "čáry máry fuk..."

Na to se proměnil v zrzavého havrana, přeletěl přes parapet otevřeného okna a zmizel.

 

 31. kapitola z románu Pseudochlap

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Klar | středa 14.11.2018 12:06 | karma článku: 21,12 | přečteno: 784x
  • Další články autora

Jan Klar

Nesmrtelné Otázky Václava Moravce

5.12.2023 v 11:52 | Karma: 38,65

Jan Klar

Poplatky ČT a ČRo je holý masochismus

20.9.2023 v 11:52 | Karma: 33,42