Ať se školáci učí brzy na „plný plyn“!
Ještě před tím nebo hned potom závěrečné ročníky středních škol a učilišť, tedy maturanty a ty kteří budou skládat odborné zkoušky. Pro ně je třeba také skutečně obratem zveřejnit podmínky, za kterých budou probíhat maturity a závěrečné zkoušky včetně praktické části.
A pak je třeba otevřít v nějakém co nejrychlejším tempu zbytek školství. Přičemž by bylo jistě správné přihlížet i k přání mnoha rodičů, aby bylo otevření prvního stupně pokud možno co nejkompaktnější. Samozřejmě je zde otázka vysokých škol, která je palčivá a vážná, ale na straně druhé je specifičtější a nyní ji ponechám stranou.
Nicméně na tomto harmonogramu také panuje vcelku jasná shoda.
Co je ale předmětem dohadů, to jsou především podmínky, za jakých budou školy otevírány.
Připomenu několik klíčových bodů a podle mého chyb, které se staly.
Po konci první vlny sice mnozí (včetně mne a školského výboru sněmovny) naléhali na ministerstvo školství, aby byly připraveny velmi důkladné plány pro vlnu druhou a aby bylo urychleně dotaženo technické zajištění případné distanční výuky, ale skutečně dosažený pokrok byl minimální.
Během léta nebyly školy vybaveny dostatečně účinnými ochrannými pomůckami. Nebyla vypracována a se školami prodiskutována metodika jejich používání.
Nejvyšší místa školského systému se nechala ukolébat, ještě na konci srpna nás ministr ujišťoval, že nás čeká normální školní rok. A to přes jednoznačná varování odborníků, že tomu tak nebude.
Ani na začátku výuky nebyly do škol dodány ochranné pomůcky. Zcela se rezignovalo na testování studentů a žáků, učitelek, učitelů i nepedagogických pracovníků školství. Nebyly včas připraveny metodiky pro distanční výuku doplněné o problémy z jara a hlavně poučené z těchto problémů. Když už metodiky připravené byly, tak na řadu věcí nedokázaly odpovědět.
Školy pak byly zavřeny v době, kdy prudce rostl počet nakažených mezi učitelkami a učiteli i mezi dalšími pracovníky ve školství a situace se stala neudržitelnou.
To jsou vážné chyby z minulosti. Už se staly a odpovědnost nesou konkrétní lidé. Teď ale není ta nejlepší chvíle se v ní hrabat. Na to bude ještě dost času. Nyní totiž musíme především společně přemýšlet, jak děti a studenty dostat do škol co nejdříve a jak napravit alespoň část škod, které se staly.
K postupu otevírání: Velmi silně vnímám připomínky z praxe, že aby mělo smysl rozeběhnout výuku, bylo by třeba, aby se vyučovalo alespoň měsíc před Vánoci.
Osobně bych navrhla otevřít první a druhou třídu. Toto otevírání pak rozložit do několika dnů a podle doporučení hygieniků ho propojit s testováním. Jistě a opakovaně u učitelů a školních zaměstnanců, případně u dětí a studentů tam, kde to má podle odborníků smysl. Potřebujeme najít způsob, jak zajistit, abychom neotevřeli třídy a nemuseli je pak obratem jednu po druhé dávat celé do karantény. Nevím, nakolik bychom byli schopni takovou akci zajistit, ale pokud Slováci dokázali pomocí testů ze slin za víkend to, co se jim povedlo při plošném testování, měli bychom být schopni uskutečnit nepoměrně menší akci tak, abychom mohli otevřít první a druhé třídy.
A pak lze pokračovat podle onoho výše shrnutého scénáře priorit.
Otázkou pak je, zda takový postup začít hned nebo ve chvíli, kdy počty nakažených za den poklesnou pod nějakou hodnotu, kterou určí ministerstvo zdravotnictví. To není otázka pro odborníky na školství, ale pro epidemiology.
V dalším kroku musíme přemýšlet, jak zachránit tento rok a jak si poradit s dosavadními výpadky. Osobně bych asi hlasovala pro prodloužení roku o jeden týden v červenci a o zahájení dalšího školního roku o jeden týden dříve v srpnu. To by bylo celkem 14 dnů navíc. Není to moc, ale učitelům by to umožnilo udržet výuku po celý červen a po skutečně celé září – oba tyto měsíce bývají „rozbité“ různými akcemi. A k tomu ještě jeden pro mnohé rodiče asi nesympatický krok, letos by nemělo být tolerováno to, co se jinak děje dosti běžně, totiž „braní“ dětí ze školy o týden nebo 14 dnů dříve či naopak „dávání“ dětí do školy o něco později a cestování na dovolenou mimo oficiální prázdniny.
Vím, že to není zrovna populární návrh, ale vzdělání dětí je snad důležitější než užít si Chorvatsko v trochu klidnější podobě mimo hlavní sezónu. Určitě je ale třeba takové kroky probrat s veřejností vlídně a s jasným vysvětlením, proč je to nutné. Což platí obecně. Heslo koronakrize by mělo být: Vysvětlovat, vysvětlovat, vysvětlovat!
Určitě by také bylo vhodné přehodnotit rozložení prázdnin a volných dnů příští rok na jaře a poněkud je omezit, sjednotit volna a udělat celý zbytek školního roku „kompaktnější“ tak, aby měli učitelé více času na soustavnou práci místo „krocení dravé zvěře“ po návratu z prodloužených víkendů.
Myslím, že nějaký podobný plán by měl na ministerstvu co nejdříve vzniknout, měl by být projednán s učiteli a odborníky a samozřejmě podroben i veřejné diskusi, tedy poskytnut k vyjádření rodičům. A to všechno by se mělo uskutečnit opravdu rychle. Popravdě – měli jsme s tím začít ihned, jak jsme byli nuceni školy uzavřít. Každý další den, který promarníme čekáním na zázrak, je dnem, o který obíráme naše děti. Což je, řekněme to jasně, hanebné. Nejvíce za to v budoucnu zaplatí děti, které to dnes nemohou nijak ovlivnit.
Kateřina Valachová
Škola v obci, na vesnici ? Prý už ne
Marie Terezie i T. G. Masaryk věděli, proč mají být školy ve všech obcích. tedy i v těch malých, ve vesnicích. Z existence školních budov z oněch období těžíme dodnes. Paradoxně. Bez nich by zůstala polovina žáků na ulici.
Kateřina Valachová
Atentát na poctivé financování škol. Už zase
V březnu 2017 jsem s podporou mnoha sdružení a organizaci (seznam je na konci blogu) prosadila reformu financování škol (regionálního školství).
Kateřina Valachová
Stávka za děti, ne za učitele
Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.
Kateřina Valachová
Strašná neúcta v Den laskavosti
Jsme svědky vášnivých debat k přesčasové práci lékařů v nemocnicích. Lékaři přitom chtějí mít jen šanci se vyspat a být normálně bdělí, když operují pacienty. Kdo by byl proti?
Kateřina Valachová
Velikonoce s nosníkem, plným bříškem a ChatGPT
Moji milí přátelé. Když jsem přemýšlela, co tentokrát napsat na můj Facebook k Velikonocím, napadlo mne, že budu moderní a půjdu s dobou. Co vygenerovat přání k Velikonocům na ChatGPT?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
- Počet článků 139
- Celková karma 33,29
- Průměrná čtenost 4453x