Exorcismus a fenomén clairvoyance
Jak bylo již řečeno, podle našich psychiatrů to, co je z hlediska exorcismu označováno za posedlost, má přirozenou příčinu v duševní chorobě. Podle některých našich teologů pak nelze zcela odlišit duševní chorobu od případné posedlosti, a to především kvůli psychiatry užívané nedokonalé diferenciální diagnostice. Neplodnou diskusi na toto téma však trefně uzavřel český psycholog PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D., který se mimo jiné zabývá i pastorální psychologií, tedy aplikací psychologie v oblasti církevní pastorační práce: „Opravdu by mě však zajímalo, kde by pastorální teologie získala lepší diferenciální diagnostiku, než má soudobá psychologie a psychiatrie. Jak znám teology, tak jejich psychologicko-psychiatrické znalosti jsou vpravdě ubohé. Jak mohou odlišit posedlost od schizofrenie, když například nemívají ani tušení o mnohočetné poruše osobnosti? Právě o této poruše jsem viděl dokument, kdy jeden pastor v Americe takto vyháněl Ďábla z žen a bylo vcelku zřetelné, že se jednalo právě o tuto poruchu osobnosti, o které se předpokládá, že může být vyvolaná autoritou druhého člověka“ (Jeroným Klimeš - Exorcismus, šamanismus a esoterická diagnostika teologů, klimes.mysteria.cz).
Dnešní exorcisté, pokoušející se vymítat z údajně posedlých lidí „zlé duchy“, mnohdy za posedlost skutečně považují disociativní poruchu identity (dissociative identity disorder), dříve známou jako mnohočetná porucha osobnosti (multiple personality disorder), pro niž je typická přítomnost dvou nebo většího počtu odlišných identit nebo stavů osobnosti, které opakovaně přebírají kontrolu nad chováním postiženého jedince. Disociace a disociativní poruchy v psychologii nejsou novými pojmy, ve skutečnosti patří k jedněm z nejstarších. Disociace (ve významu „oddělení“ nebo „rozdělení“) se může týkat mnoha aspektů osobnosti: odděleny mohou být vzpomínky (amnézie), vlastní já, tělo a emoce (depersonalizace) nebo také já a percepce vnějšího okolí (derealizace). Ale bývá také rozděleno vědomí, osobnost a identita sama. Mnohdy je exorcisty za posedlost pak považováno i neurologické onemocnění známé jako epilepsie, dříve padoucnice (pod názvem epilepsie se skrývají desítky chorob, jež mají jednu věc společnou: vznik opakovaných spontánních záchvatů, jejichž zdroj je v mozku), která byla ve starověkém Egyptě a Řecku pokládána za „svatou“ či "božskou“ nemoc, neboť se věřilo, že se nemocní při záchvatech setkávají s bohy a přijímají od nich důležitá poselství. Podobně bývá za posedlost označována i neuropsychologická porucha známá dnes jako Tourettův syndrom (poprvé celistvě popsaný neurologem francouzského původu Gillesem de la Tourette, a to již na sklonku 19. století), který může stát v pozadí neobvyklé gestikulace či grimas, někdy doprovázených vykřikováním vulgárních slov.
Poněkud překvapivé je však zjištění, že novodobí exorcisté při rituálu údajně vnímají „duše zemřelých“. I naši exorcisté mají dle jejich vyjádření leckdy pociťovat přítomnost nějaké nehmotné bytosti, která se prohlašuje za zemřelého člověka, hovoří k nim ať už ve zlém, či v dobrém, vypráví podrobnosti z dřívějšího života, nebo snad dokonce sděluje svá stanoviska. Přitom z církevního hlediska je výklad takovéto komunikace sporný, neboť je do jisté míry svázán usnesením 2. lyonského koncilu (1274) a Florentského koncilu (1439), že po smrti je duším zemřelých ihned stanoven jejich věčný osud buď spásy nebo zatracení, což apriori vylučuje volný a neomezený pohyb duší po smrti. Na druhé straně pak z některých textů Písma může podle exorcistů vyplývat, že kromě nebe a pekla musí ještě existovat zvláštní mezistav, zvaný očistec. Někteří exorcisté proto připouštějí, že mohou přicházet do styku s dušemi z očistce.
Paradoxně však jakákoliv komunikace s dušemi zemřelých, které by měly sdělovat tazatelům svá stanoviska, poskytnout podrobnosti ze svého dřívějšího života, nebo jiné informace, je podle katolické církve bohapustým, škodlivým spiritismem. Dokonce i podle exorcisty Raula Salvucciho je nepřijatelné domnívat se, že by naši blízcí, kteří zemřeli smířeni s Bohem, mohli s námi komunikovat. Zde také platí, že jakákoliv komunikace s dušemi zemřelých je katolickou církví považována nejen za nepatřičnou, ale přímo nepřípustnou. Tento postoj byl nakonec výslovně vyjádřen i v několika dokumentech: v dekretu Svatého oficia ze dne 4. srpna 1865, v Santa Penitenziaria z 1. února 1887 a hlavně v dekretu Svatého oficia z 24. dubna 1917.
Současní exorcisté se vesměs shodují v tom, že při exorcismu nastupují „silné projevy posedlosti“, provázené obtížně vysvětlitelnými jevy, kterými se na konci 19. a začátkem 20. století zabývala metapsychologie, později pak parapsychologie. Podle exorcistů by pravá posedlost měla mít několik rozpoznávacích znaků. Jeden z nich je uváděn jako „schopnost poznávat vzdálené nebo skryté věci“, což je vlastně jen lidská schopnost, označovaná za fenomén clairvoyance, nebo též za telegnozi. K tomu například i u nás známý lékař a duchovní Philippe Madre podotýká: „Odhalování skrytých věcí je rovněž nespolehlivou známkou, avšak současné poznatky z oboru parapsychologie nám nedovolují učinit závěr, že se jedná o fenomén ryze přirozený, jelikož poznatky této mlhavé vědy jsou založeny na zkoumání různorodých případů a je v nich bez rozlišování směšováno mimopřirozené s metapsychickým. Toto kritérium samo o sobě nemůže potvrdit, že jde o posedlost“ (Philippe Madre - Tajemství Boží lásky a služba uzdravování. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1999).
Zde je třeba vzpomenout zajímavé souvislosti, na které u nás ve 40. letech minulého století upozornil katolický teolog a filozof, univerzitní profesor Alexander Spesz (1889-1967). Profesor Spesz ve své publikaci Špiritizmus či parapsychologia? (vydal Spolok sv. Vojtecha roku 1947) poukazuje na fakt, že katolická církev zaujala smířlivé stanovisko k fenoménu clairvoyance prostřednictvím dekretu sv. Officia z 26. března 1942. Neboť sv. Kongregace poprvé v dějinách církve nepředpokládá účast zlého ducha v takovýchto jevech a prohlašuje, že se nechce dotknout vědeckých otázek s tímto fenoménem spojených, čímž se de facto přiklání k názoru, že tu jde o přirozené, a nikoli nadpřirozené jevy. Přičemž katolická morálka považuje existenci fenoménu clairvoyance či telegnoze za prokázanou, neboť se necituje kánon, jenž výslovně vzpomíná pověry, ale jen kánon, kde je pojednáno pouze o důstojnosti duchovních.
Jestliže se církev nechtěla „dotknout vědeckých otázek s tímto fenoménem spojených“, neznamená to však, že se jich nedotýkali vědci, shromažďující na počátku 20. století poznatky metapsychologie. O fenomén clairvoyance (telegnozi) se v minulosti zajímala celá řada našich vědeckých kapacit, jako filozof a botanik Josef Velenovský, psychiatři Jan Šimsa a Oskar Fischer, nebo biolog a biofyzik Ferdinand Herčík. O tento fenomén se však zajímal i profesor Jaroslav Stuchlík (1890-1967), psychiatr, psycholog a sociolog, významná a mnohostranná osobnost československé medicíny. Profesor MUDr. Jaroslav Stuchlík vystudoval psychiatrii v Curychu u profesora Paula Eugena Bleulera (1857-1939), k jehož asistentům patřili Carl Gustav Jung i Ludwig Binswanger a často sem z Vídně zajížděl přednášet Sigmund Freud. Stuchlíkovi byly dobře známy názory a publikované články C. G. Junga, se kterým se seznámil v Curychu. A právě švýcarský psycholog a psychiatr Carl Gustav Jung (1875–1961) roku 1952 zavedl spolu se švýcarským fyzikem Wolfgangem Paulim pojem "synchronicita" (z řec. synchronos = současný) pro příčinně nevysvětlitelné (akauzální) setkání dvou nebo více událostí v čase, které tím na úrovni prožívání subjektu získávají význam. Pojem synchronicity je spojován s objektivním nahromaděním jevů, které si žádají společnou interpretaci, v čase nebo prostoru, ačkoli mezi nimi není přímá kauzální souvislost, čímž se vymykají novodobé představě o náhodě. Fyzik Wolfgang Pauli sám se zabýval synchronicitou v souvislosti s principem neurčitosti zavedeným do moderní fyziky, kdy klasické pojetí kauzality ve výkladech mnoha fyzikálních jevů selhává.
Ve skutečnosti se s prvními zdokumentovanými projevy fenoménu clairvoyance vědecký svět seznámil už prostřednictvím švédského přírodovědce a teologa Emanuela Swedenborga (1688-1772), jenž si v mládí vyvinul svůj vlastní přístup k intenzivnímu soustředění a meditaci, hraničících s transem. Swedenborg podrobně popisoval i některé události, od nichž byl vzdálen stovky kilometrů (např. požár ve Stockholmu), na což upozorňoval již ve 20. létech minulého století jeden z našich předních psychologů Vilém Forster ve své publikaci Okultní úkazy a jejich psychologický výklad, později pak i Vladimír Vondráček v publikaci Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. O fenomén clairvoyance se vědci začali zajímat v době, kdy docházelo ke shromažďování prvních poznatků o hypnóze. Je obecně známo, že popis hypnózy byl prvně podán markýzem de Puységurem (1751–1825), jedním z badatelů, kteří se fenomén clairvoyance pokoušeli oprostit od původních nánosů magie. Neboť markýz de Puységur, coby Mesmerův žák, na svém statku v Champagni se cvičící v "magnetizování" sedláků, objevuje roku 1784 hypnózou vyvolaný stav somnambulismu. Podle tehdejších Puységurových zpráv se u osob v takovémto transu projevovala jasnovidnost a některé z nich údajně jako by "četly v myšlenkách magnetisérových", přičemž byly též schopny "nalézt skryté předměty". Puységurem popisované jasnovidné schopnosti na bázi somnambulismu se setkaly s mimořádným ohlasem veřejnosti a po celé Francii se koncem 18. století vyrojily "magnetické kroužky", tak jako se Amerikou zhruba o sto let později lavinovitě šířily kroužky a spolky spiritistické.
Podobně se o fenomén clairvoyance zajímal i James Braid (1795-1860), který zavedl pojem "hypnóza". Je ovšem s podivem, že se při rekapitulaci historie hypnózy v publikacích našich předních odborníků poněkud zapomíná na chirurga Jamese Esdaileho (1808-1859), který je uznávaným průkopníkem hypnoticky navozené anestezie při operacích, publikujícím poznatky o fenoménu clairvoyance v časopisech i ve svých knihách, podobně jako John Elliotson (1791-1868), známý fyziolog a vydavatel časopisu Zoist. Se zdokumentovanými projevy jasnozřivosti už v prvé půli 19. století seznámil vědeckou obec i La Roy Sunderland (1804-1885), původním povoláním kazatel Metodistické biskupské církve. Jeho publikace, které mu vydobyly věhlas a oslovovaly badatele po celé 19. století, se zabývaly hypnózou a hypnotickým transem. Kromě hypnózy samé se jako pragmatik zabýval i prokazatelnými projevy transem ovlivněných schopností subjektů, tedy i projevy jasnozřivosti či clairvoyance.
Jestliže je dnes ve vědeckých kruzích v případě fenoménu clairvoyance „ticho po pěšině“, nemůžeme se divit, že se exorcisté domnívají, že při vymítání zlých duchů jim například začal skrze děvče v transu vyjevovat jejich tajné hříchy jakýsi „zlý duch“ či „démon“. Pak se také nemůžeme divit, že na internetu najdeme i našimi exorcisty propagované pověry z mnohde u nás dosud praktikovaných spiritistických seancí: „Jestliže jsi vyvolával duchy a získával jsi od nich odpovědi na otázky, především pokud tyto odpovědi byly logické, musíš počítat s tím, že jsi navázal kontakt se zlým duchem nebo v nejlepším případě se zavrženou duší.“ Nemám důvod nejrůznějším svědkům projevů telegnoze nevěřit. Jsem plně přesvědčen o tom, že se skutečně setkávali a dodnes setkávají nejenom s logickými, ale i pravdivými odpověďmi na své otázky, kladené údajným duším zesnulých příbuzných a přátel či jiným „duchům“, nebo že snad některá osoba v transu jim vyjevovala jejich tajné hříchy. Přičemž případná skeptická námitka, že něco takového není možné, je zcela irelevantní.
Již od starověku totiž platí jedna logická zásada: A posse ad esse consequentia non valet (Z možného skutečné nevyplývá), podle které na skutečnost nelze usuzovat z pouhé možnosti, nebo nemožnosti. Namísto spekulací je lepší se jednoduše poohlédnout po známých historických faktech. Podle hrubých odhadů bylo v roce 1890 po celé Americe (především díky protestantským církvím) ve spiritistických spolcích a sdruženích organizováno kolem 13 miliónů spiritistů, v roce 1912 pak dochází u nás k založení Bratrského sdružení českoslovanských spiritistů, jejichž počet měl dle tehdejších odhadů dosahovat již cirka 200 000 osob. Každý z těchto spiritistů se tehdy zúčastňoval vyvolávání údajných duchů a obdržel při tom odpovědi na své otázky - většinou nejenom logické, ale i pravdivé, utvrzující je v jejich učení. A nešlo tehdy jen o nějaké desítky či stovky, ale doslova tisíce takovýchto případů, mnohdy i řádně zdokumentovaných. Celá řada psychologů a psychiatrů, označujících samo učení spiritistů za pouhé bludy a pověru, však všechny ty překvapivě logické a pravdivé informace, kterých se spiritistům dostávalo od médií v transu (údajně posedlých duchy), tehdy označila za zcela jasný projev fenoménu clairvoyance. Tedy za projev přirozené schopnosti některých lidských jedinců „poznávat vzdálené nebo skryté věci“.
Ovšem ani více jak dvacet let po převratných událostech z roku 1989, kdy padla mnohá tabu, se fenomén clairvoyance u nás dnes ve vědecké literatuře nevyskytuje. A tak se zde vtírá kruciální otázka: proč vlastně v žádném z našich odborných periodik, určených psychologům, nebo psychiatrům, nenacházíme žádné popisy projevů takovýchto lidských schopností? Inu, velkou roli zde bezpochyb hrají jasné dozvuky výhrad oponentů, kteří se v dobách hluboké totality při dehonestaci snah o mapování fenoménu clairvoyance obrnili marxistickou ideologií. Mezi přední cenzory a oponenty patřil u nás například docent MUDr. Ivan Horvai, autor skeptickým hnutím dodnes vzpomínané publikace Zázraky očima psychiatrie, vydané Státním nakladatelstvím politické literatury v Praze, kde Horvai říká: "Skutečné události jsou povrchně, nevědecky, nesprávně zhodnoceny, často lidmi s nedostatkem hlubších odborných znalostí, jejich příčiny jsou nesprávně rozpoznávány a jejich zcela přirozený původ je mylně zaměňován za vědecky nevysvětlitelný, vzniklý nadpřirozeným způsobem, t.j. zázračný". Odtud pak obavy mnoha našich odborníků, že jim snad bude vytýkán "nedostatek hlubších odborných znalostí" i v případě popisu projevů clairvoyance či telegnoze, jejíž "příčiny jsou nesprávně rozpoznávány".
Spojovat projevy telegnoze či clairvoyance s nadpřirozenem je ve skutečnosti absurdní, neboť žádný z badatelů (případně i koketujících s metapsychikou, parapsychologií či psychotronikou), kteří se u nás za posledních 100 let projevy clairvoyance zabývali a seznamovali s tímto fenoménem veřejnost, neoznačil clairvoyanci za zázrak, nebo snad za jev „vědecky nevysvětlitelný, vzniklý nadpřirozeným způsobem, t.j. zázračný", natož pak za projev nějakých duchů. Proto se také snažím v posledních letech naši veřejnost přesvědčovat o tom, že tzv. projevy mediumity ze spiritistických seancí v podobě nejrůznějšího klepání, bouchání, případně podivného průvanu, mlžného oparu či ozónového odéru (v dávných dobách považovaného za puch pekelných mocností), nemají nic společného s žádným nadpřirozenem, s žádnými nečistými silami, s žádnými duchy či dušemi zesnulých příbuzných a přátel, že také žádné tzv. médium ve skutečnosti nikdy nenavazuje kontakt se záhrobím, a že v případě pravdivých a logických odpovědí takovéto informace vždy pocházejí od živých lidí z masa a kostí.
Věda a spiritistická tabulka:
http://www.videacesky.cz/navody-cheaty-pokusy/veda-podvodu-spiritisticka-tabulka
Jak údajný duch „napadl“ novodobou mladou spiritisku:
http://www.youtube.com/watch?v=Dh4uK3YHsNQ
DOPORUČENÁ LITERATURA
James Esdaile - Natural and mesmeric clairvoyance with the practical application of mesmerism in surgery and medicine. Schulze and Co., London 1852
Vilém Forster - Okultní úkazy a jejich psychologický výklad. J. Otto, Praha 1923
Ferdinand Herčík - Život na ruby. L. Mazáč, Praha 1945
Rudolf Souček - Záhady duševního života ve světle vědy. Nová osvěta, Praha 1947
Alexander Spesz - Špiritizmus či parapsychologia? Spolok sv. Vojtecha, Trnava 1947
Josef Velenovský - Přírodní filosofie I/II. Vlastním nákladem, Praha 1922
Vladimír Vondráček, František Holub - Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. Kolumbus, Bratislava 1993
Karel Wágner - Poltergeist existuje! Československý spisovatel, Praha 2011
Věda, duchové a přízraky:
http://www.vii.sk/video/4x4ns726ga/5-dimenze-3-dil-duchove/
Karel Wágner
Neskutečný propadák České televize
Osmý díl s názvem Lada Lazarová uzavřel seriál To se vysvětlí, soudruzi!, kterému před jeho premiérou 3. března předcházely mimořádné přísliby.
Karel Wágner
Vítejte ve zfalšované realitě !
Video na internetu nemusí vždy zobrazovat realitu. Zrovna tak každá písnička, kterou uslyšíte, nemusí pocházet od některého skladatele. A dokonce ji ani nemusí interpretovat skutečná zpěvačka či nějaký zpěvák.
Karel Wágner
Záhady z České televize
Povinnost platit televizní poplatek mají u nás všechny domácnosti i firmy vlastnící televizní přijímač.
Karel Wágner
Sabotáž výroby elektromobilů
V úterý 5. března ráno žhářský útok na stožár s elektrickým vedením ochromil továrnu automobilky Tesla v Grünheide.
Karel Wágner
Jak předcházet jaderné havárii
„Pouze budoucnost může rozhodnout, zda jsme vybrali právě tu jedinou správnou cestu a nalezli to nejlepší řešení našich problémů.“ Albert Einstein.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Havaroval vrtulník prezidenta Íránu Raísího, vracel se z otevření přehrady
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Přes AI zneužili její tvář k propagaci Ruska v Číně. Urážlivé, říká Ukrajinka
„Bylo to děsivé.“ Tak shrnula 21letá ukrajinská studentka Olha Lojeková moment, kdy svůj obličej...
Změnila se koncepce péče o válečné veterány. Chybí ženský prvek, stěžují si
Minulý rok představila ministryně obrany Jana Černochová se šéfem odboru pro válečné veterány a...
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...