Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proč dám bodovému systému i kladné body

Pracovně hodně času trávím v autě. Tak je vždy jen otázkou času, kdy mi jako řidiči přiskočí nějaký bod. Nepotěší to, ale přesto mi to dalo něco, co jsem ani já předtím netušil. 

   Bodový systém pro řidiče jsem od jeho zavedení nějak zvlášť neřešil. Vždy je košile bližší než kabát. Asi většina řidičů na tom byla podobně. Pokuta byla daleko horší, zaplatit těžce vydělané peníze, než nějaké body na nějakém účtu a dokonce jich může být až 12. Vlastně jedenáct. 12 jich sice být může, ale v tu chvíli přestává být řidič řidičem. Aspoň na nějakou dobu.

   Tak jsem začal střádat body. Znáte to asi sami. Po letech, kdy se rozmohly i v zemích českých mobilní telefony a handsfree v autech s časovou prodlevou, používali jsme sluchátka místo handsfree. Vystoupíte, nastoupíte, zamotané dráty a tak skončíte s telefonem na uchu. Pane řidiči - tuhle větu jsem již použil a máme ji jistě všichni rádi - vaše doklady. Ano přistály mi na kontě moje první 3 body. Do 12 daleko, pokuta zabolí a člověk si dá větší pozor na telefon na uchu během jízdy. Rok se s rokem sešel a jak praví zákon, rok bez přestupku se rovná mínus 4 body. V mém případě "pouze" 3, do záporu ještě systém nezavedli. Tak jsme si všichni od roku 2006 začali zvykat na častější používání slova body v našich životech. Nějaké body plus, další rok za námi, body mínus, pár let bez bodů, handsfree využíváno jak má být a roky letí. Rok 2016 rychlost, za 11 měsíců další rychlost, žádný odečet a slovo POKUTA již není tak dominantní nad slovem BODY. Samozřejmě stále platí 12 měsíců bez bodového přestupku a mínus 4 body. Jenže nejsme stroje, chytíte telefon do ruky, tu překročíte rychlost, protože je to trochu z kopce, na ten kousek nezapnete pás nebo cokoli jiného. A pokud nebude 12 měsíců bez "chyby", nebude mínus 4, ale například plus 2. Jak z toho ven? Naštěstí nám zákonodárce věnoval úlitbu bohům ve formě Školení bezpečné jízdy. Nejsem ani na 6 bodech, ale rozhodl jsem se pykat za své hříchy a přihlásil se na Školení bezpečné jízdy. 

   V ČR je několik málo pracovišť, která jsou akreditována na tato školení. Jedno z nich je v Ostravě, tak jsem se přihlásil, zaplatil další obnos financí a čekal na den D. Jak to v životě chodí, ač jsem tam nikdy nebyl, "věděl jsem co mě čeká". Školitel, který nám dá jasně na srozuměnou, že jsme nejhorší z nejhorších, když jsme tam skončili. Budu tam jako nahý v trní, protože budu jediný "normální" řidič, mezi těmi piráty silnic v jejich autech za milióny. A navrch stejný okruh na polygonu pro všechny, bez ohledu na to, kdo z nás jel rychle a kdo řídil bez pásu nebo jel na červenou. Vzal jsem si dovolenou a vyrazil s vědomím svých neodpustitelných hříchů na cestách a myšlenkou, těch 7 nebo 8 hodin nějak přetrpím. 

   Dorazil jsem na parkoviště před školící budovou a nastala první zrada mého "vím co mě čeká". Žádná auta za milióny na parkovišti, ale normální vozový park jako před Penny marketem. S myšlenkou, že třeba nebudu úplně z jiného těsta jsem vyrazil dovnitř. V místnosti již bylo několik normálních chlápků a dvě ženy. Proběhly formality typu kontrola řidičáku a výpisu z karty řidiče a školení mohlo začít. Přišel normální školitel, učitel z autoškoly, podobný typ jaké pravidelně vídám na školení řidičů v zaměstnání. Nekonalo se žádné "Vy jste ti nezodpovědní řidiči". Školení z běžného provozu, informace o bodovém systému, na co si dát pozor, protože je to nové ve vyhlášce a my jsme to třeba nezaregistrovali. Rozvinula se diskuze a otázky, které nás bodové hříšníky trápily. Moje vize o pirátech silnic se zcela rozplynula. Řidiči náklaďáků, kteří najezdí milióny kilometrů a zkrátka nějaký bod chytit musí, jinak by ani nemohla fungovat statistika jako obor. Dále starší pán, který jezdí pro manželku do práce a potom jedou společně na nákup, ale v jejich obci je 30 nebo 40 a ač to zná, někdy tam je nějaký kilometr na tachometru navíc. A tak to pokračovalo. Normální řidiči, kteří měli jen trochu smůlu nebo nechtějí jezdit pro jistotu dvacítkou, aby nechytili nějaký bodík.  Teoretická část školení proběhla a já dal zapravdu školiteli. Kolik řidičů nemá body nebo jejich jízda rok co rok něco smázne, ale jsou z autoškoly venku 30 či 40 let a nikdo jim nic nepřipomněl? Já mám pravidelné školení v rámci zaměstnání a nejsem si jist, že znám každou novinku. Jak ji má znát ten, kdo končil autoškolu ve Škodě 120? S vědomím, tohle nebylo tak špatné a ty jízdy - praktickou část - již nějak vydržím, jsme mířili za volanty našich čtyř kol. 

   Vyrazili jsme na polygon, velký plácek za školící budovou a s pokyny co máme dělat jsme jeden po druhém začali kroužit na mokrém a hladkém povrchu, projíždět vodou, brzdit před nenadálou překážkou ve formě vodní stěny atd. Když nás školitel seznámil s tím, jak projedeme zatáčku ve vodě a mezi kužely a se slovy jak máme držet volant a "jeďte konstantní rychlostí 20 km v hodině", jsem se rozjel vstříc další zkušenosti. Trochu nuda pomyslel jsem si, ale stále s vědomím, že zde nejsem za odměnu v soutěži "Vzorný řidič roku 2017"  jsem udělal požadovaný manévr dvacítkou. Následně třicítkou, čtyřicítkou .... Opravdu zjistíte, že rychlost 50 km v hodině zase tak nízká není a kužely se najednou zdály nějak blíže u sebe a ta rychlost nějaká větší. 

   Odjížděl jsem domů s respektem k začínajícímu dešti. S vědomím, že cestu znám a křižovatky také, ale určitě jsou nějaké novinky v pravidlech, které mi unikly a ostatní řidiči, cyklisti a chodci kolem mě z polygonu právě nejedou. A možná, že skončila jejich jízda s dozorem a školení teorie před 5 nebo 40 lety. 

   Díky bodový systéme. Trvalo to 11 let od tvého zavedení, ale tohle byla pro mě první výraznější věc, ve které měl zákonodárce pravdu. Nejde jen o tu možnost odečíst 3 body. Jde o to, že jsme opět zjistili, že ač svá auta a předpisy známe, potřebujeme takové školení a jízdy všichni. Nepotřebujeme další pokuty a radary za cedulí obec. Potřebujeme si vyzkoušet smyk, jízdu na mokru, zatáčku a brzdění. Pod dozorem a na místě k tomu určeném. Ne až v provozu a v kufru auta, které právě zabrzdilo. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Kamas | pondělí 1.5.2017 0:00 | karma článku: 13,87 | přečteno: 416x
  • Další články autora

Pavel Kamas

Prokrastinace je jako masturbace

Citát v úvodu je můj oblíbený, jelikož splňuje to co většina citátů. V jedné větě popisuje realitu života. A tak jsem se svou prokrastinací strávil kus života a ještě mě jistě nějaká čeká. Přesto se snažím s ní bojovat. Jak?

1.6.2021 v 21:14 | Karma: 17,11 | Přečteno: 593x | Diskuse| Osobní

Pavel Kamas

Moje zbytečné pojištění domu - chování pojišťovny

Když jsme začali stavět dům a brali jsme si hypotéku, podmínkou bylo pojištění domu. Rozumím tomu, když si chce banka "ochránit" svoji investici. Stejně tak si chci svoji investici, dům, chránit já. A pojišťovna se mnou vydrbala.

11.5.2020 v 21:47 | Karma: 36,12 | Přečteno: 2333x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Tarantino vs. Greta - je vždy zlato co se třpytí?

Dvě osobnosti, které jedna věc spojuje. Quentin Tarantino je mnoha lidem znám bez ohledu na to, jestli viděli některý jeho film. Greta Thunberg je mnoha lidem známa, i když ji možná neslyšeli nikdy mluvit. A co je rozděluje?

9.8.2019 v 21:20 | Karma: 35,04 | Přečteno: 1686x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Miloš Zeman si užívá

Ano, prezident republiky si užívá svého druhého a posledního volebního období. Stejně tak jako Václav Klaus je i Miloš Zeman homo politicus. Oba mají rádi politiku, kontroverze, místo na výsluní a SILNÉ soupeře.

6.7.2019 v 11:13 | Karma: 21,09 | Přečteno: 720x | Diskuse| Politika

Pavel Kamas

Tak nám ukradli sekačku, paní Müllerová

Není to katastrofa, ale nepotěší to. Naštěstí se vždy snažím vzít si ponaučení pro příště z každé zkušenosti. Možná byste na to šli jinou cestou, ale tahle je moje a věřím, že mi v budoucnu přinese užitek. Jaká je? Pojďme na to.

19.4.2019 v 7:51 | Karma: 12,49 | Přečteno: 442x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Nevlastní vnučka viní seniora z osahávání. Chtějí jen peníze, brání se souzený

6. května 2024  14:32

Jednaosmdesátiletý senior z Táborska stanul na lavici obžalovaných za pohlavní zneužívání nezletilé...

Novým premiérem Skotska bude veterán Swinney, všichni soupeři odstoupili

6. května 2024  14:22

Novým lídrem Skotské národní strany je politický veterán John Swinney, který už stranu vedl před...

Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  14:18

Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli na pražské...

Evropa je priorita, řekl Si Ťin-pching v Paříži. Macron ho usadil k holému stolu

6. května 2024  13:31,  aktualizováno 

Čína považuje Evropu za prioritu své zahraniční politiky a na vztahy s Evropskou unií pohlíží ze...

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1764x
Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Seznam rubrik