Kanadou na kole - 89. den - Den začíná křikem..

… jak jinak. Jde se rozloučit s Johnem a divím se, neboť John má kupodivu hosta. A ku mému zděšení na něj začal křičet „tenhle kluk jede přes celou Kanadu na kole.. běž do ledničky a dones mu tři mlíka… bude je potřebovat“.. host nechápavě hledí na mne a na něj, no John je tak neodbytný, že host vstane a opravdu mi donese tři mléka, zatímco si John přebíral zboží… Tomu říkám restauratér roku!

Pavel Kadlíček

Přejel jsem vysněnou hráz Canso a ocitnu se tak na jednom z nejkrásnějších míst Kanady – ostrově Cap Breton. Mnoho lidí tvrdí, že z celé Kanady je právě tohle místo, proč Kanadu navštívit a já věru musím potvrdit, že mají pravdu. Jde o naprosto úchvatnou podívanou, plnou malých cest, pobřežních scén a irsko-skotské hudby. Divoká krajina plná opuštěných vesnic a příroda.. to je něco, co se tady vylíčit ani nedá. Přejezdem na Cap Breton jsem zakončil své putování po Novém Skotsku a bylo mi celkem líto, že viděl jsem z něj tak málo. Holt musím nechat něco na příště, no že jsem přišel o Bay of Fundy či Halifax, mne bude mrzet ještě dlouho.

Když jsem u Hlifaxu, tak nelze nevzpomenout něco, co dozvěděl jsem se až tady v infocentru a co mi vyrazilo dech, neboli „Halifaxský výbuch“. To se Vám v roce 1917 vracela tuším Holandská loď z přístavu v Halifaxu na moře a proti ní stála plně naložena trhavinou a TNT francouzská loď, která si to měla šmarovat s nákladem jako pomoc pro 1. světovou válku do Evropy. Loď plná trhavin nebyla označena vlajkou a vůbec… byl to asi den po nějaké pijatice, neboť tyhle dvě lodě se snažily jakýmsi záhadným manévrem vyhnout.. no došlo k tomu, že o se škrkly a francouzská loď počala hoře.. Námořníci pochopili, která bije, vypnuly své notebooky a naskákaly do vody, zatímco hořící loď si to šmarovala na přístav Halifax.. Ohnivé divadlo sledovalo v té době přes sto lidí.. Jeden pablb dokonce obíhal hospody volal „pojďte se podívat.. hoří loď“ a byl tak aktivní, že půl města přišlo na molo sledovat to divadlo.. a věru to bylo poslední divadlo. Za pár minut došlo k výbuchu TNT a do vteřiny to zabilo 2000 lidí, půl města lehlo popelem, tlaková vlna vysklila okna v 110km vzdáleném městě Truro a z francouzské lodi se našla jen 25 tun těžká kotva ležící 12 km od výbuchu. Šlo o největší výbuch před Hirošimou. Ještě ten den začalo sněžit a do večera napadlo přes padesát cm sněhu, což celou tragedii dovršilo.. Některá těla se našla až na jaře a prý není v Halifaxu rodiny, která by někoho nepostrádala od té doby… Ale já věřím, že ten frajer, co obcházel hospody přežil a ještě křičel „ to byla rááána“.. a úplně vidím, že by ho mohl hrát Hrušinský! No zpátky ku Cap Bretonu…

Projížděl jsem tou nádherou a stavil se ve vesnici Iona, jakožto rezervaci původních obyvatel.. Ve vesnici se stále ještě mluví gaelsky, a když vidíte tu starobylou nádheru, řeč a ještě k tomu housličky v rámci irské kultury… je to nepopsatelné. Putoval jsem  k severu podél obřího slaného jezera Bras d´or Lake, které se stalo námětem k tolika písničkám a legendám, že působilo magicky.. Večer jsem náhodně dojel do malého přístavu Georges River.. dostal jsem svolení k postavení stanu a do pěti minut již na mě místní námořníci volali.. „hej, Čechu..pojď sem..“ a já již z dálky viděl naprosto nepostradatelnou pomůcku všech místních na korbě auta – obří chlaďák na nápoje! Dostal jsem na výběr, whisky, rum, pivo, vodka.. led, cola.. vypadalo to fakt směšně, neboť všichni měli sklopenou zadní desku svého obřího pick–upu, a v té jsou již vylisované díry jakoby na skleničky.. Jakoby výrobce těchto nejpopulárnějších aut věděl, že korba bude sloužit k popíjení… A tak jsme stáli u těch aut a já poslouchal příběhy z moře… a snažil se rozumět, což mi nedělalo po páté skleničce whisky vůbec problémy. Někteří pocházeli z Newfounlandu a jejich řeč byla spíše jako chrochtání tuleně, tudíž se mám na co  těšit.. Úžasné bylo, že řekli, že v jednu ráno bude pršet.. a pršelo… že ráno bude mrholit, ale pak se to probere… a stalo se… A nejvíce se smáli tomu, když jsem se jich snažil optat, jestli neví, jak bude na Newfoundlandu… Na to prý platí newfoundlandské přísloví „ Nelíbí se ti počasí!.. tak vydrž pět minut“..

více info o cestě na www.canadabike.cz

Autor: Pavel Kadlíček | čtvrtek 19.8.2010 15:41 | karma článku: 9,64 | přečteno: 833x

Jižní Amerikou na kole - 66. -68. den

Loď odplouvala v devět .. tudíž bylo nezbytné nechat se probudit v šest. On mi vlastně ten budík ani drnčet nemusel, neboť ve stanu byly přijatelné dva stupně a vše na mém těle již bylo stejně vzhůru zimou. Zároveň se mnou brčel budík i izraelskému páru, který mi v kuchyni vysvětlil, že vstávají tak brzy hlavně proto, že v Porveniru - kam směřuje moje loď, se dnes odehrává obrovská slavnost, kam budou zajisté směřovat stovky lidí, neboť je sobota a navíc je to slavnost převážně o žrádle. Tudíž popadli batohy a prchli do přístavu rezervovat si místa. To mne trošku zneklidnilo a misku s dulce de leche jsem vylízal třikrát rychleji.

28.2.2013 v 22:22 | Karma: 16,74 | Přečteno: 689x | Diskuse| Cestování

Jižní Amerikou na kole - 63. -64. den

Vichr, který si vzal půl dne dovolené.. ..se vrátil do práce v jednu ráno. Dvakrát mi zatřepal stanem na pozdrav a pak to začalo. Byl jsem venku asi pětkrát, abych upevnil stan. Už mi došly kolíky, tudíž jsem na sebe navazoval různé špagáty a kotvil stan k dětské houpačce. Síla vichru mi tahala sopel, slzy a sundávala tepláky. Kdyby jelo kolem auto, asi by byli krápet vyplašení, vidět chlapa v jednu ráno s kalhotama na půl žerdi, kterak s provazem v ruce objímá dětské houpačky.. No pro klidnější spánek nebylo jiné možnosti. Když jsem se ráno probudil, byl vichr pořád v plné síle. Moji argentinci již byli na nohou s úsměvem, že je to vítr na naší stranu. Chtěl jsem vyrazit co nejdříve v jejich stopách, ale složit stan ve vichřici - to by mohla být další hra Erne Rubbika - který vynalezl Rubbikovu kostku.

27.2.2013 v 20:20 | Karma: 15,16 | Přečteno: 399x | Diskuse| Cestování

Jižní Amerikou na kole - 60. - 62. den

Budik zachrcel v pet rano....a ja okamzite a strelhbite vyrazil ze stanu. K memu zdeseni do uplne tmy a uplneho ticha. Zadny horolezecky srumec, zadne macky, cepiny, hole ani slunce v rozbresku. Jen tma, ticho a chrapani vukol. V tu chvili jsem byl asi nejnadrzenejsi horolezec Jizni Ameriky. Zalezl jsem tedy do spacaku, ale po pul hodine jsem neodolal, udelal si cafe, popadnul nachystane veci a vyrazil.

26.2.2013 v 21:20 | Karma: 17,52 | Přečteno: 783x | Diskuse| Cestování

Jižní Amerikou na kole - 57. - 59.den

Dnešek by se dál nazvat.. "O ledovci Perito Moreno", neboť jiný název by sem snad ani nepatřil. Bylo by nepřístojné, abych sem zařadil tuctové zážitky běžného dne, jako je například café, sprchování, kakání, chození po obchodech atd., když mi život a zvláště příroda složili k nohám zážitek v podobě největšího ledovce Petito Moreno. Stačí fakta: délka 30km, šířka 5km, výška 60m...

17.2.2013 v 21:13 | Karma: 16,65 | Přečteno: 574x | Diskuse| Cestování

Jižní Amerikou na kole - 54. - 56.den

V noci začalo pršet.. ..a ráno to nevypadalo o nic lépe. S vědomím proměnlivosti jsme vyčkávali ve stanech a dočkali se. Bylo ještě hůř!.. I tak jsme vyrazili na plánovaný výšlap na ledovec. Cesta vedla ostře nahoru a já měl co dělat, abych to neotočil... ostře dolů. Spal jsem možná tři hodiny a měl jsem natolik špatné sny, že mě to rozladilo do extrému. Čím víc jsme se blížili k ledovci, tím více o sobě dávalo slunce vědět... a nahoře jsme dostali slunečné pohlazení naplno. Všichni jsme si posedali tak nějak o samotě, každý sám za sebe a čučeli na ten zázrak přírody. Já to prostě nechápu... V Evropě kvůli tomuhle pohledu jede člověk na tři místa a vystojí frontu a tady jsou ledovce asi jako kamení u cesty. Přesto dokáží vyrazit dech i otrlému. A tak jsem čuměl na tu nádheru a uvědomoval si svoji malost... a taky to, že mám hlad jako hovado.

14.2.2013 v 9:00 | Karma: 13,77 | Přečteno: 530x | Diskuse| Cestování

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec

9. května 2024  12:08

Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...

V systému DiPSy jsou výsledky přijímacích zkoušek, školy je zveřejní během dne

15. května 2024  7:16

V systému DiPSy jsou k dispozici výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Uchazeči si...

Guvernérka urazila kmenové náčelníky. Siouxové jí zakázali vstup na pětinu státu

15. května 2024  6:56

Guvernérka amerického státu Jižní Dakota Kristi Noemová má aktuálně zakázaný vstup skoro na pětinu...

Pláničkova metoda v praxi. Turecký farmář pouští slepicím Mozarta, nesou víc vajec

15. května 2024  6:35

Po vzoru legendární české komedie Slunce, seno, jahody, v níž muzikou zvyšoval dojivost krav...

Bidenova administrativa má nový balík zbraní pro Izrael, vyjde na miliardu dolarů

15. května 2024  6:22

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena pokročila v přípravách balíku zbraní a munice pro...

"..Ahoj. Jmenuji se Pavel Kadlíček. Nikterak nevyčnívám, ani nezapadám. Tam někde v nitru jsem světoběžník, jenž prošel svět snad pětkrát křížem krážem - vždy po zhasnutí lampy na nočním stolku. Pravý světoběžník má mapy v knihovně. Já mám mapy dokonce i na toaletě. Pro všechny případy tam mám i atlas Evropy. Člověk nikdy neví. Jsem ďáblem posedlý cyklista a náruživý muzikant, což je pro duši světoběžníka přímo třaskavá směs. Takto v sedle kola objevuji svět a v hlavě rodí se mi hudba z potěšení. Mé koníčky se vlastně obohacují navzájem. Nestrádám."