... a co číst, psát a počítat ... ?

Dopoledne jsem zaznamenal výsledek včerejší přestřelky mezi ministrem školství Plagou a ministrem zdravotnictví Vojtěchem, kdo vlastně bude sdělovat jako to s tím školstvím bude. ANO už se perou v jednom mančaftu.

Je to jen obraz jak Vláda , která mám být kolektivem jím není a jednotlivci se předhánějí v tom jak jsou vidět. Tedy na současném bitevním poli s COVID19 se odehrává litý politický boj nejen napříč stranami, ale i uvnitř. Žijeme, kde žijeme a tak nás to už ani nepřekapuje. Ale o to mi až dnes nejde.

Já mám za to, že pro naší společnost je celkem jedno, kdy nastoupí do školy středoškoláci a kdy nastoupí do školy vysokoškoláci. Ostatně i v revolučních letech 1989 - 1990 se vysokoškolské vzdělání nekonalo a nemám pocit, že by tím nějak vzdělanost utrpěla. Celkem mne překvapilo sdělení, že sice nevíme, kdy maturity budou, ale že nebudou dříve jak tři týdny po nástupu do lavic. Tady jsem věřil v nějaký jiný postup, protože pokud ten papír mám mít nějakou kvalitu, nad kterou se jednotlivý ministři od revoluce stále opakovaně zamýšlejí, tak ten čas se mi zdá krátký. Ale možná už je to jen papír, který je potřeba k tomu, aby vysoké školy nezůstaly bez prvňáků. Já tu moc nemám, ale kdybych ji měl, tak v rámci celkové kvality vzdělání bych klidně nechal zájemce udělat přijímací zkoušky na VŠ a Ti kdo by se dostali by pak museli to vysvědčení od maturity do zápisu do 1. ročníku dodat. Ti, kdo mi chtějí sdělovat, že bez ukončeného středoškolského vzdělání se tam nikdo nedostane kvůli vědomostem mohu ubezpečit, že opakovaně jsem si prověřil , v rámci rodiny, že přijímací zkoušky na VŠ vycházejí spíše z učiva prvního ročníku VŠ než z čehokoliv jiného. Opět je to dáno takovou českou „kastací“ mezi jednotlivými úrovněmi vzdělání.

Tak střední a vysoké školy by jsme měli. Marie Terezie zavedla v našich zemích nikoliv povinnou školní docházku ale všeobecnou vzdělávací povinnost. Je pěkné jak obě sousloví vystihují dnešní skutečnost, kdy se třeba na mnohých školách vysvědčení odchodí. Základním úkolem bylo, aby všichni uměli číst, psát a počítat. Věřím, že bychom se mohli shodnout na tom, že tři výše uvedené znalosti jsou úkolem prvního stupně základní školy. Já osobně vidím jako stěžejní v celkovém vzdělání právě první stupeň, který zatím nikdo nyni neřeší ve vztahu potřeby chození do školy. Sdělení, že možná v květnu, možná že vůbec je sdělení špatné a nepostihuje celkovou důležitost tohoto stupně vzdělání. Ano, všichni umíme číst, psát a počítat. Ovšem jen málo lidí to má dáno umět učit, takže stávající praxe, kdy děti v 4,5 třídě hledí na obrazovku a pod dohledem rodiče opisují či plní úkoly je jen polovičaté řešení, které jistě nezadělá na to, že dítě se to naučí – ono splní úkol. Co se týče prvních třech ročníků, tak tam už je to zcela iluze, že se doma něco naučí. Možná ta skupina velice inteligentních , která se naučí vždy a vše za jakýchkoliv podmínek a potřebuje jen koučování od plenek. Ovšem většina bude zcela hořet. Jedni z důvodů mentální nedostatečnosti, druzí proto, že třeba rodiče mají prvňáka a třeťáka současně a proste to „nedávají“.

Nechci zde zpochybňovat přijatá opatření ve smyslu roušek a dalších. Ovšem dokážu si představit, když děti ve věku 7-10 let, kteří jsou statisticky jednou z nejméně ohrožených skupin co se COVID19 týče by se mohly do školy vrátit o poznání dříve, než-li děti, které už čtení, psaní, počítání zvládají. Rozdělení dětí do skupin do 10 dětí a s negativními testy na COVID19 včetně učitelů by neměl být ve školách problém. Zajištění učitelů jistě také ne, on i zeměpisář či tělocvikář je pedagog a když si vezmu jak ruštinářky po revoluci učili angličtinu, tak bych obavu o výsledek neměl. Dokáži si představit, že třeba 1-3 třída „zamrzne“ ať nepoužijí slovo opakovat, protože jsem se u dcery a vnoučat přesvědčil, že to těžko nesou.

Neodiskutovatelným profitem předchozího odstavce by bylo to, že bychom měli mimo zajištění vzdělání „odtestovánu“ i jednu ucelenou skupinu lidí.

Posílení a rozšíření mateřských škol o jeden rok bych jako velký problém neviděl. Po válce taky bylo s potřeby hlídání dětí pracujících rodičů zkráceno vzdělání na pedagogických středních školách o jeden rok.

Vše je o tom, jak se lidem vše vysvětlí, zdůvodní a jak se budou motivovat. A to je úkolem všech volených lidí , chceme – li, politiků. A pokud to nezvládnou, tak pak je možná i na nás všech si uvědomit, že nechození k volbám je cesta, aby tu práci vykonávali jiní než by měli.

Jo a dnes jsem si dal za úkol, že se podívám na to co je obsahem učiva šesté třídy, protože má svědomitá dcera (nevím po kom to má) zatím vše stíhá sama. Možná je to tím, že vysvětlování od otce je stejně protivné a ponižující jak bylo to vysvětlování od otce mého. Prostě geny

Prima den a hlavně radost                         Oto Kaděrka

PS. Jistě se najde někdo z diskutujících, který mi namísto ducha článku bude opravovat chyby. Na to jsem si již zvykl, ale přesto za to děkuji, stávám se pak lepším .

Autor: Oto Kaděrka | pondělí 23.3.2020 12:33 | karma článku: 13,56 | přečteno: 396x