F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?
Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.
Pneumatiky
Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.
Licence pro zaměstance soutěžících
Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.
Safety Car
FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.
Obecná bezpečnost
Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.
Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.
Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.
Startovní rošt
Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.
Jezdec nastavitelné šasi
V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.
Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.
Aerodynamický vliv
Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.
Váha
Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.
Vypouštění paliva
Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.
Zdroj: www.autosport.com
Richard Kába
R.A.G. - Tuřínová krémová polévka s restovanými houbami
A už je to tady zase, RIKova Amatérská Gastronomie je letos zase jenom o tuřínu a houbách ... no ale když on tak krásně roste na zahrádce a všem nám moc chutná ... a houby, těch jsou plné lesy. Polévka z tuřínu, která je nejen chutná, ale také velmi jednoduchá a věřím, že nebudete litovat.
Richard Kába
R.A.G.-Pečený králík s bramborovo-tuřínovým pyré a kapustovým zelím
Dneska si upečeme králíčka a jako přílohu si ukážeme nejchutnější způsob použití tuřínu v kuchyni, který jsem dosud objevil - a to bramborovo-tuřínové pyré. K takové kombinaci si asi většina z nás představí jako tzv. "zelenou přílohu" špenát, my si naopak dneska ukážeme, že i z kapusty jde udělat velmi příjemný doplněk na talíř.
Richard Kába
Proč by se mohl Kimi vrátit do F1 k Red Bullu
Server eWRC přinesl dnes spelukaci o tom, že Kimi Räikkönen by se mohl vrátit příští rok do Formule 1 a to do týmu pravděpodobných šampionů - do týmu Red Bull. Tam by měl nahradit Marka Webbera. Ano, na první průchod je to jen jedna ze spousty spekulací, které se nám kolem Kimiho a spousty dalších jezdců cyklicky opakují a nad kterými bychom mohli snadno mávnout rukou. Já se ale pokusím přinést pár argumentů, proč by se něco takového opravdu mohlo stát.
Richard Kába
R.A.G. - Lososové velouté s plátky lososa
Tak zase po nějaké době vytáhneme v RIKově Amatérské Gastronomii rybičku. Losos je charakteristický jak svou vůní a chutí, tak barvou masa i množstvím tuku. Vývar z lososa má narozdíl od většiny ostatních rybích vývarů přísně specifickou chuť a dá se tak použít nejčastěji opět ve spojení s losem.
Richard Kába
R.A.G. - Salát s pikantním dresinkem RIK
Na zahrádce se nám urodila letos spousta různých listových salátů a tak si často dáváme k večeři jen lehký salát. Protože mám rád pikantní pokrmy, dlouho jsem experimentoval s dresinkem, který by mi chutnal nejvíce a tady přináším výsledek. Můj osobní nejoblíbenější a vynikající salát.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
GLOSA: Trestání bezdětků? Má-li něco logiku, vytáhněte na to kanon
Premium Na živořící lidovce se sesypala hora kritiky za jejich návrh, aby bezdětní lidé odváděli vyšší...
Poslanci se rozhodli umožnit prodej některých lehčích drog dospělým
Dospělí si v Česku budou moci koupit lehké drogy jako HHC, kratom nebo konopí s nízkým obsahem THC,...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Na Česko loni útočili ruští hackeři. Nechte toho, vyzval je Černínský palác
Za loňskými útoky na českou internetovou infrastrukturu stáli ruští hackeři, uvedlo ministerstvo...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 149
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2570x
Seznam rubrik
- Diabetes Mellitus
- R.A.G.RIKovaAmatérskáGastronom
- Tip na výlet
- Společnost
- Formule 1
- Čeští jezdci
- Kartrace
- Cestopisy