Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

PID k nám přišla v nevhodnou dobu

Pražská integrovaná doprava (PID) se už poměrně dlouhou dobu rozšiřuje do téměř všech koutů Středočeského kraje. V prosinci 2021 bylo integrováno celé Mladoboleslavsko.

První integrované linky přišly do okresu z Brandýsa nad Labem a zapojili obce na samém jižním okraji okresu (Sojovice, Skorkov, Mečeříž. Pak se dlouho nic nedělo, ale pak dorazila PID do Benátek nad Jizerou od Lysé nad Labem v rámci více fází integrace Nymburska.

Do okresu a také přímo do okresního města Mladé Boleslavi pronikala PID od Mělníka a jako první etapa Mladoboleslavska byla provedena integrace Dobrovicka. Kupodivu Praze nejbližší region okresu Benátecko, přišel na řadu až jako poslední v rámci integrace celého Mladoboleslavska. Nedá se říci zbytku, protože do té doby byly integrovány jen malé části okresu.

Projekt PID je sice zajímavý, ale jde směrem od Prahy. V prvé fázi se jednalo o rozšíření pražské MHD za hranice Prahy, najmě do „přípražských“ okresů Praha-východ a Praha-západ. Pak začala přibývat vnější pásma a postupně (po dohodě Prahy a Středočeského kraje) začala PID pohlcovat celý kraj.

Díky Covidu se celá věc zpomalila, myslím, že i díky administrativní náročnosti celého projektu. Mohly zde sehrát roli i nějaké politické tlaky a personální změny (přece jen jde o dohodu dvou krajů, které navíc mají jinou periodu voleb.)

PID je vstřícná vůči majitelům lítaček s doplňkovým kuponem pro určité vnější pásmo při každodenním dojíždění. Pak je tu slušná návaznost na vlaky a v přestupních uzlech i návaznost na autobusy do blízkých (i vzdálenějších) vesnic. Oproti dřívější neintegrované dopravě se zlepšila četnost spojů vč. podvečerních, večerních hodin všedního dne a mnohé linky jezdí i o víkendech. Co je nevýhodou? Většina linek jsou zastávkové „couráky“ nejedoucí přímou trasu z místa A do místa B, ale jedoucí oklikou, čímž jim cesta trvá déle.

Další významnou nevýhodou je složitost systému. Jeho pochopení je na vyšší dívčí. Nákup správné jízdenky je věda. V Praze je tarifní systém časový a pásmový pochopitelný, tam se bez přestupu nikam nedostanete. Ale na venkově, kde byli lidé zvyklí, že si kupovali jízdenku do cílové, příp. přestupní stanice, to ocení jen „znalec“, zvláště jede-li jednorázově.  

A jak to vidím na Benátecku? Výhodou je jistě více spojů, najmě večer a o víkendech. Do Prahy jede pár přímých rychlých spojů na lince 403, linka 315 zajíždí do Předměřic a Tuřic a dále jede po D10 na Černý Most. Chybí přímé spoje z horní části Benátek, kdo je dříve využíval, musí přestupovat.

Spojení do Mladé Boleslavi: žádné rychlé přímé spoje po dálnici, jen „courák“ po silnici 610, nebo ještě delší „courák“ přes Dražice a Strašnov. Přímé spojení do Brandýsa je také „couravé“ přes Skorkov a Sojovice a navíc kromě jednoho končí spoje na autobusovém nádraží ve Staré Boleslavi. Z městské části Kbel nahoru na Husovo náměstí se už přímo nedostanete, musíte přestoupit na Burse, tedy autobusovém stanovišti.

Ostudou Benátek (samotného města, nebo dopravců?) je naprostá nepřehlednost na autobusovém stanovišti. Zůstaly zde staré neplatné jízdní řády, nové možná způsobují víc chaos. Některé jsou přehledné celo-linkové, některé jen (jako v Praze) příslušné k zastávce. Chybí přehled odkud co jede.

Asi jsme moderní chytré město: bez internetu v mobilu se neobejdete, nebo si můžete v knihovně (snad vyzvednout nebo koupit?) stostránkového průvodce s jízdními řády pro celé Mladoboleslavsko.

Celému projektu do toho hází vidle Covid-19: zvýšil náklady dopravců (desinfekce) a odradil lidi od cestování veřejnou dopravou. Jedni se vůbec bojí do autobusu nastoupit, druzí nechtějí jezdit z důvodu nutnosti respirátorů. Další ranou je „home-office“, čili práce z domova u kancelářských pracovníků, kterých je zejména v Praze opravdu hodně. Pokud jedete do práce jen polovinu dní v měsíci, pak se vám časová jízdenka nevyplatí.

A k tomu ještě připočtěte další jobovky typu zdražování energií, pohonných hmot, vysokou inflaci, nedostatek řidičů (i z důvodu nemocí a karantén).

To vše projektu rozšíření PID na Benátecko, na který se mnozí cestující těšili a který měl proběhnout už před několika lety (mluvilo se o roku 2018), příliš nepomáhá.

Dá se předpokládat, že se vzhledem k situaci postupně dočkáme škrtání spojů, protože náklady na to převážet „vzduch“ (což se zpočátku často děje) začnou být neúnosné. Možná dříve, než si na to cestující veřejnost v automobilovém okrese zvykne.

Osobně mi organizace ROPID připomíná takové malé „pražské“ Ministerstvo dopravy. Nevím, možná je dokonce větší. V každém případě to pohltí dost úředníků, navíc takových, kteří do venkovských reálií dál od Prahy často ani nedohlédnou.

Část lidí cestuje z vesnice do nejbližšího města, mimo Prahu. A tady přichází rébus. Chci jet např. z Benátek do Kolína. Mohu jet přes Milovice do Nymburka a přestoupit na vlak, nebo jet přímo do Lysé a přestoupit na vlak už tam. Celá trasa je integrovaná a mám právo si koupit jen jednu jízdenku. Jenže jakou? Vím já kolika-pásmovou a za jakou cenu? Řidič mi určitě neporadí. Obávám se, že by mi neporadil ani úředník Ropidu.

Když jedu přímým spojem přes Milovice do Nymburka, tak jedu z pásma 5 přes pásmo 4 do pásma 5. Když pojedu přes Lysou n. L., dostávám se ještě do pásma 3., což by mělo být dražší. Fakt, babo raď.

Snad jen, když je ta babička starší 70 let, může jet zadarmo, jen na občanku. Platí to ještě?

Trochu se v tom vyznám. Vím, že mohu jet do Prahy na Černý Most za 50,- Kč a pak bych si mohl koupit jízdenku po Praze. Když potřebuji jet do centra na nějaké jednání, které potrvá cca dvě hodiny, koupím si jízdenku za 90,- Kč na 4 hodiny a dostanu se tam i zpátky za tuto cenu. Ale kdo to ví a má to nastudované?

Holt není všechno, co je dobré pro Prahu, dobré i mimo ni. PIDka ještě jde, jsou horší věci, co přichází z pražského centra a jen komplikují život na českém a moravském venkově.

Šťouchnu si do vlastních venkovských balíků. Jestli to není i tím, jací lidé z toho „balíkova“ přicházejí a jak je to pražské prostředí formuje.

Autor: Jan Tichý(Bnj) | sobota 15.1.2022 8:47 | karma článku: 12,80 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.

10.1.2024 v 6:37 | Karma: 15,44 | Přečteno: 416x | Diskuse | Hyde park

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11 | Přečteno: 622x | Diskuse | Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,39 | Přečteno: 336x | Diskuse | Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?

Není to tak úplně pravda a snažím se lidem pomoct, jak umím. Přesto právě v souvislosti s televizí existují lidé, kteří mě dokáží vytočit.

25.11.2023 v 17:40 | Karma: 20,30 | Přečteno: 1685x | Diskuse | Osobní

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

Níže uvádím důvody. Má žena se stávky účastní aktivně v Praze. Ani jeden z nás nejsme v odborech. Já na svém malém pracovišti (ve čtyřech lidech celkem) žádné odbory nemám ani je nepotřebujeme.

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,73 | Přečteno: 295x | Diskuse | Hyde park
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

  • Počet článků 1077
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 557x
Mám rád život a přirozenost. Víc je pro mě být, než mít. 

Tento blog jsem se rozhodl ukončit. Nezáleží na mě, jak dlouho tu ještě bude. Najdete mě:

https://www.tichy-blog.cz/

web: https://www.tichaci.cz/

email: tichy.jan.bnj@centrum.cz

Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.

Seznam rubrik