PID k nám přišla v nevhodnou dobu
První integrované linky přišly do okresu z Brandýsa nad Labem a zapojili obce na samém jižním okraji okresu (Sojovice, Skorkov, Mečeříž. Pak se dlouho nic nedělo, ale pak dorazila PID do Benátek nad Jizerou od Lysé nad Labem v rámci více fází integrace Nymburska.
Do okresu a také přímo do okresního města Mladé Boleslavi pronikala PID od Mělníka a jako první etapa Mladoboleslavska byla provedena integrace Dobrovicka. Kupodivu Praze nejbližší region okresu Benátecko, přišel na řadu až jako poslední v rámci integrace celého Mladoboleslavska. Nedá se říci zbytku, protože do té doby byly integrovány jen malé části okresu.
Projekt PID je sice zajímavý, ale jde směrem od Prahy. V prvé fázi se jednalo o rozšíření pražské MHD za hranice Prahy, najmě do „přípražských“ okresů Praha-východ a Praha-západ. Pak začala přibývat vnější pásma a postupně (po dohodě Prahy a Středočeského kraje) začala PID pohlcovat celý kraj.
Díky Covidu se celá věc zpomalila, myslím, že i díky administrativní náročnosti celého projektu. Mohly zde sehrát roli i nějaké politické tlaky a personální změny (přece jen jde o dohodu dvou krajů, které navíc mají jinou periodu voleb.)
PID je vstřícná vůči majitelům lítaček s doplňkovým kuponem pro určité vnější pásmo při každodenním dojíždění. Pak je tu slušná návaznost na vlaky a v přestupních uzlech i návaznost na autobusy do blízkých (i vzdálenějších) vesnic. Oproti dřívější neintegrované dopravě se zlepšila četnost spojů vč. podvečerních, večerních hodin všedního dne a mnohé linky jezdí i o víkendech. Co je nevýhodou? Většina linek jsou zastávkové „couráky“ nejedoucí přímou trasu z místa A do místa B, ale jedoucí oklikou, čímž jim cesta trvá déle.
Další významnou nevýhodou je složitost systému. Jeho pochopení je na vyšší dívčí. Nákup správné jízdenky je věda. V Praze je tarifní systém časový a pásmový pochopitelný, tam se bez přestupu nikam nedostanete. Ale na venkově, kde byli lidé zvyklí, že si kupovali jízdenku do cílové, příp. přestupní stanice, to ocení jen „znalec“, zvláště jede-li jednorázově.
A jak to vidím na Benátecku? Výhodou je jistě více spojů, najmě večer a o víkendech. Do Prahy jede pár přímých rychlých spojů na lince 403, linka 315 zajíždí do Předměřic a Tuřic a dále jede po D10 na Černý Most. Chybí přímé spoje z horní části Benátek, kdo je dříve využíval, musí přestupovat.
Spojení do Mladé Boleslavi: žádné rychlé přímé spoje po dálnici, jen „courák“ po silnici 610, nebo ještě delší „courák“ přes Dražice a Strašnov. Přímé spojení do Brandýsa je také „couravé“ přes Skorkov a Sojovice a navíc kromě jednoho končí spoje na autobusovém nádraží ve Staré Boleslavi. Z městské části Kbel nahoru na Husovo náměstí se už přímo nedostanete, musíte přestoupit na Burse, tedy autobusovém stanovišti.
Ostudou Benátek (samotného města, nebo dopravců?) je naprostá nepřehlednost na autobusovém stanovišti. Zůstaly zde staré neplatné jízdní řády, nové možná způsobují víc chaos. Některé jsou přehledné celo-linkové, některé jen (jako v Praze) příslušné k zastávce. Chybí přehled odkud co jede.
Asi jsme moderní chytré město: bez internetu v mobilu se neobejdete, nebo si můžete v knihovně (snad vyzvednout nebo koupit?) stostránkového průvodce s jízdními řády pro celé Mladoboleslavsko.
Celému projektu do toho hází vidle Covid-19: zvýšil náklady dopravců (desinfekce) a odradil lidi od cestování veřejnou dopravou. Jedni se vůbec bojí do autobusu nastoupit, druzí nechtějí jezdit z důvodu nutnosti respirátorů. Další ranou je „home-office“, čili práce z domova u kancelářských pracovníků, kterých je zejména v Praze opravdu hodně. Pokud jedete do práce jen polovinu dní v měsíci, pak se vám časová jízdenka nevyplatí.
A k tomu ještě připočtěte další jobovky typu zdražování energií, pohonných hmot, vysokou inflaci, nedostatek řidičů (i z důvodu nemocí a karantén).
To vše projektu rozšíření PID na Benátecko, na který se mnozí cestující těšili a který měl proběhnout už před několika lety (mluvilo se o roku 2018), příliš nepomáhá.
Dá se předpokládat, že se vzhledem k situaci postupně dočkáme škrtání spojů, protože náklady na to převážet „vzduch“ (což se zpočátku často děje) začnou být neúnosné. Možná dříve, než si na to cestující veřejnost v automobilovém okrese zvykne.
Osobně mi organizace ROPID připomíná takové malé „pražské“ Ministerstvo dopravy. Nevím, možná je dokonce větší. V každém případě to pohltí dost úředníků, navíc takových, kteří do venkovských reálií dál od Prahy často ani nedohlédnou.
Část lidí cestuje z vesnice do nejbližšího města, mimo Prahu. A tady přichází rébus. Chci jet např. z Benátek do Kolína. Mohu jet přes Milovice do Nymburka a přestoupit na vlak, nebo jet přímo do Lysé a přestoupit na vlak už tam. Celá trasa je integrovaná a mám právo si koupit jen jednu jízdenku. Jenže jakou? Vím já kolika-pásmovou a za jakou cenu? Řidič mi určitě neporadí. Obávám se, že by mi neporadil ani úředník Ropidu.
Když jedu přímým spojem přes Milovice do Nymburka, tak jedu z pásma 5 přes pásmo 4 do pásma 5. Když pojedu přes Lysou n. L., dostávám se ještě do pásma 3., což by mělo být dražší. Fakt, babo raď.
Snad jen, když je ta babička starší 70 let, může jet zadarmo, jen na občanku. Platí to ještě?
Trochu se v tom vyznám. Vím, že mohu jet do Prahy na Černý Most za 50,- Kč a pak bych si mohl koupit jízdenku po Praze. Když potřebuji jet do centra na nějaké jednání, které potrvá cca dvě hodiny, koupím si jízdenku za 90,- Kč na 4 hodiny a dostanu se tam i zpátky za tuto cenu. Ale kdo to ví a má to nastudované?
Holt není všechno, co je dobré pro Prahu, dobré i mimo ni. PIDka ještě jde, jsou horší věci, co přichází z pražského centra a jen komplikují život na českém a moravském venkově.
Šťouchnu si do vlastních venkovských balíků. Jestli to není i tím, jací lidé z toho „balíkova“ přicházejí a jak je to pražské prostředí formuje.
Jan Tichý(Bnj)
Do třetice!

Tři blogy za rok? Chabý výkon, že. A to jsem tento třetí vůbec nechtěl psát. Chuť psát mě nepřešla, kdo ví, kde mě hledat a našel mě, tak ví, že píšu mnohem víc.
Jan Tichý(Bnj)
Narodila se kniha

Knih se rodí opravdu hodně, knihkupectví jsou plná, dneska si může vydat knihu, kdo chce. Stačí to všechno udělat, připravit a zaplatit. Tak jsem si nadělil svou vlastní knihu.
Jan Tichý(Bnj)
Nalodil jsem se na loď blogosvěta

Využívám Hydeparku pro informaci, že jsem vstoupil na blogovou platformu blogosvět, kde se mj. „potkávám“ i s bývalými zdejšími pisálky jako Lubomírem Stejskalem nebo Bohumilou Truhlářovou.
Jan Tichý(Bnj)
Házím do toho vidle!

Tak jsem se dočkal dočasného zákazu diskuse (pod blogem Proč neumím chápat lidi, kterým nejde televize?). Použil jsem sice textově vhodné slovo, leč hlídací robot ho vyhodnotil jako nevhodné.
Jan Tichý(Bnj)
Najdu někoho ochotného?

Tak nějak nastal čas změny. Předdůchod ani předčasný důchod mi v brzké době nehrozí, ale duše už mě volá jinam. Ještě nevím úplně kam, ale nabádá mě k tomu, že je na čase dělat méně práce v systému.
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci
Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Elektrárna v Záporoží je dle mezinárodního práva naše, krotí Moskva Trumpův apetit
Ruské ministerstvo zahraničí vydalo v úterý prohlášení, že Záporožská jaderná elektrárna patří...
USA vyjednaly příměří v Černém moři. Až zrušíte bankovní sankce, říká Kreml
Spojené státy v úterý oznámily, že uzavřely dvě samostatné dohody s Ukrajinou a Ruskem o dílčím...
Pořiďte si dítě, dostanete statisíce, nabízejí v zoufalém Rusku už i školačkám
Regionální úředníci napříč Ruskem se rozhodli podpořit skomírající porodnost v zemi a nabídli...
Popření nebo ztráta paměti. Jak se „tajní“ a ministr v USA vykrucovali ze skandálu
Šéfka amerických tajných služeb Tulsi Gabbardová a ředitel Ústřední zpravodajské služby John...

Prodej chaty, 62 m2, Pavlíkov
Pavlíkov - Tytry, okres Rakovník
2 999 000 Kč
- Počet článků 1079
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 558x
Na tomto blogu jsem přestal publikovat ke konci roku 2023. V roce 2024 vyšly tři články, které měly za cíl informovat o jiném blogu, kde působím (leden) a o knize, kterou jsem vydal (listopad).
Děkuji za přízeň, kterou jste mi zde věnovali.