O jedněch zbytečných závorách

Jako tramp jsem jezdil hodně vlakem a mám rád lokálky. Lokálky nespěchají, ani nemohou. Koleje se kroutí krajinou a člověk má dost času si tu krajinu prohlédnout.

Většinu cest autem člověk jezdí opakovaně, dojíždění do práce, do většího města, na chatu. Na některých cestách člověk potká železniční přejezdy.

Autem, v autobusu i na kole jsem pozoroval změny na železničních přejezdech v okolí. Často výstražná signalizace byla změněna na závory. Tak se stalo i na lokálce Čelákovice - Brandýs n. L., kde vlak jezdí 1x za hodinu tam a zpět. Bylo to na silnici, která slouží jako přivaděč z dálnice D10 a je opravdu frekventovaná. Tam to byla investice vhodná, navíc zde vybudovali i železniční zastávku Brandýs n. L. – Zápská.

Pak jsem si všiml nových závor na okresce ze Zdětína do Hřivna u železniční zastávky Zdětín u Chotětova. Což je naše nejbližší nádražíčko v polích 5 km od Benátek, dříve tam vedla vlečka z továrny, dnes je z ní cyklostezka. Když ještě byla na nádražíčku obsluha, ručně stahovala závory přes silnici. Aby mohli obsluhu zrušit, nahradily ruční závory ty automatické. Tohle je na trati z Prahy přes Všetaty a Mladou Boleslav do Turnova.

Na trati mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví bývala další zastávka v polích (dnes již zrušená zastávka Straky) uprostřed mezi obcemi Straky a Krchleby. Při rekonstrukci trati tam udělali výhybnu a výstražná světla nahradily závory.

Výše uvedené příklady mají jedno společné: sice nejde o přejezdy na hlavní silnici I. třídy, ale frekvence vlakového provozu je poměrně slušná, minimálně dva osobní vlaky za hodinu, na těch dalších tratích jezdí i rychlíky a nákladní vlaky.

Teď se dostáváme k hlavní silnici I. třídy mezi Mladou Boleslaví a Jičínem, tu křižují dvě lokálky. Hned za Mladou Boleslaví jsou závory na trati z Mladé Boleslavi do Lomnice n. P. přes Dolní Bousov, Sobotku a Libuň. Tam těch vlaků jezdí také dost.

Pak u obce Obrubce je ještě jedno křížení silnice s tratí. Je to lokálka z Bakova n. J. přes Dolní Bousov do Kopidlna. Na části z Bousova do Kopidlna byl provoz zrušen již před drahnými lety. Na části z Bakova do Bousova kraj zachovával malý provoz: několik let pouze všední dny 3 páry vlaků a poslední (snad dva roky) přesunul provoz na turistický, jen od jara do podzimu v sobotu a v neděli, také 3 páry vlaků. Provoz minimální, a dokonce od poloviny prosince letošního roku bude provoz zrušen úplně.

Přejezd byl dosud chráněn výstražnými světly. Na silnicích I. třídy by měly být (snad podle nějakého nařízení) závory. A tak jsme při poslední cestě na chatu tam nové závory objevili. To tu máme pěkný Kocourkov. Jeden úřad rozhodne o zrušení provozu na trati a druhý na té samé trati vybuduje závory.

I kdyby byl turistický provoz zachován, budou závory pracovat od jara do podzimu jen o sobotách a nedělích.

Po zrušení provozu bude situace ještě absurdnější. Budeme mít nové závory, které spadnou dolů možná jednou, dvakrát za rok. To, když tam projede drezína kvůli nějaké údržbě, protože tratě, kde sice byl zrušen provoz, ale trať samotná ne, je třeba udržovat v provozuschopnosti. A pak možná, pokud tam železniční nadšenci vypraví nějaký historický vláček k nějaké příležitosti.

Tak nám to tady funguje. Divíte se tomu? Já už se nedivím ničemu. Byrokracie je prostě nevyzpytatelná, funguje hlavně sama pro sebe a nám občanům spíše škodí, než pomáhá.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Tichý(Bnj) | pondělí 22.11.2021 14:48 | karma článku: 11,78 | přečteno: 389x
  • Další články autora

Jan Tichý(Bnj)

Házím do toho vidle!

30.11.2023 v 10:30 | Karma: 23,11

Jan Tichý(Bnj)

Najdu někoho ochotného?

29.11.2023 v 9:09 | Karma: 10,38

Jan Tichý(Bnj)

Proč podporuji stávku?

24.11.2023 v 8:21 | Karma: 12,12