Přinesou komunální volby nový vítr?

Ve středu 4.května jsem se zúčastnil 31. zasedání zastupitelstva města. Na jednání jsem přišel s dotazy. A protože se vyskytly nové skutečnosti, rozhodl jsem se podělit se o ně s veřejností.

Prvý dotaz se týkal dosavadní činnosti energetika města. Je ve funkci již víc než rok a zajímalo mě, co již realizoval. A to v souvislosti s faktem, že pod hlavičkou Živého města se dodavatelsky realizuje projekt Energetický plán města Milevska 2022-2030. Podle dispozic k pozici energetika jsem očekával, že hlavní činnost jmenovaného pracovníka bude právě specifikace takového projektu. Dozvěděl jsem se, že jmenovaný pracovník se sám nabídl. A město má dnes toho nejlepšího, koho mohlo získat. Starosta připomněl, že 95 % jeho mzdy pochází z dotace. To ale nijak nesouvisí s výběrem pracovníka. Tyto prostředky se vztahují na každého, kdo pozici získá. Obdržel jsem i slíbený seznam dosavadní činnosti energetika. Nejčastější položkou je plánování zaměřené na analýzu procesů. Soubor aktivit energetika zahrnuje hlavně přípravné a koordinační činnosti, nikoliv samotný návrh a realizaci úsporných opatření. Energetický plán Milevska počítá s vyhodnocováním úspor do roku 2030. Město tedy bude participovat na odpovědném pracovníkovi i po ukončení současné smlouvy v únoru 2023. Jak proběhne jeho výběr a z jakých prostředků bude placen bude určitě zajímavé.

Další dotaz směroval na odměnu pro, dnes již bývalého, ředitele Služeb města Milevska. V Milevsku se zavedl zvyk vyplácet odchodné i jednateli, který skončí podáním vlastní výpovědi. Místostarosta uvedl, že mu navrhl 3 platy. Dodal, že tuto odměnu dostali i předchozí jednatelé městské firmy. Nejde tedy o nic výjimečného. Tuto praxi lze chápat jako zlatý padák. Odměnu však musí potvrdit Dozorčí rada městské společnosti. O tom jsem zatím zprávu neobdržel. Starosta následně argumentoval velkou odpovědností jednatele. Pozice statutárních zástupců v Milevsku není zdaleka určena pro každého zájemce, který splní podmínky. Ti zvolení vědí, do čeho jdou. Stejně jako komunální politici i statutární zástupce musí s odpovědností počítat. Mzda je smluvní, nikoliv malá či neodpovídající. Kupodivu, vybraní jednatelé získají zkušenosti s řízením a stejně nakonec odcházejí. K tomuto dotazu se rozvinula diskuse – odměna zajímala i některé zastupitele. Vedení města argumentovalo v zájmu odměněných, ale jako vždy, velmi nepřesvědčivě. Zde by se měli ozvat také zaměstnanci společnosti. Jsou to i jejich peníze, oni mají lví podíl na jejich zisku a o odměny jednatelů jsou nakonec kráceni. A jak to chodí obvykle? Při odchodu z pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnance se tento stává personou non grata. Bez bonusů až do konce výpovědní lhůty. Takový odchod znamená, že si tento chce polepšit a už jen to vyvolává nevraživost. Stejně tak je problém, a mám bohaté zkušenosti, dostat od funkcionáře úhradu za poptávanou práci. A když už uhradit, tak z cizího.

Na 32. zastupitelstvu města padl dotaz, proč dosud není obsazena pozice ředitele Služeb města. Starosta uvedl, že z rozhodnutí Valné hromady (rady města) už nebudou pozici obsazovat. I proto, aby to nekřížilo zájmy nového vedení města po komunálních volbách. Na pozici proběhla dvě výběrová řízení, ale nový ředitel z nich nevzešel. V roce 2010 se s obsazením spěchalo, protože tehdejší místostarosta by zůstal po volbách bez místa. A tehdy se objevilo zdůvodnění: “Snad nenecháme městskou společnost padnout...“* Nyní je ovšem zdůvodnění poplatné termínu voleb. V roce 2016 bylo místo ředitele Služeb města přes půl roku neobsazeno. Bez následků. To bude i nyní. Zastupující jednatel je sice vždy jmenován, ale má i jiné povinnosti. Město také dvakrát nemělo více než rok tajemníka. Také se nic nestalo. A bylo to dokonce prezentováno jako úspora platových prostředků. A proč to není problém? I to bylo na zastupitelstvu vyřčeno: „Lidé se obracejí na…“ V místních organizacích záleží hlavně na skupinářích a zaměstnancích. Ti vědí, co a jak dělat. Místní podmínky lze charakterizovat pravidlem: „Vedoucí se mění ale úkoly zůstávají.“

Ptal jsem se také na uvolněnou vedoucí odboru dopravy v souvislosti s loňskou reorganizací struktury úřadu. Tato záležitost se vyřešila stažením podané žaloby samotnou bývalou pracovnicí. Bohužel, proč byla uvolněna, když nebyla kritizována za nedostatky a místo nebylo zrušeno, jen přeobsazeno, zůstane tajemstvím.

Výsledek voleb nelze předjímat nicméně po rozkolu v řadách Jihočechů lze očekávat změny ve vedení města. Na uvolněné funkce bude při letošních komunálních volbách velký tlak. Jsou tu 3 nová politická uskupení. Je velmi pravděpodobné, že se vedení města obmění a vedoucí pozici ve Službách města Milevska je tedy ponechána pro toho, kdo svoji funkci neobhájí. A to generuje otázku. Přinese podzimní změna v komunální politice i nový vítr při obsazování pozic do vedení úřadu a městských společností?

 * MN 46, 18.11.2010, článek Politik rázem ředitelem. Možné je všechno.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Josef Pavlík | pondělí 11.7.2022 10:07 | karma článku: 9,16 | přečteno: 270x
  • Další články autora

Josef Pavlík

Umí město vybrat odborníka?

28.2.2023 v 19:13 | Karma: 5,92

Josef Pavlík

Pod brazilským sluncem.

19.9.2021 v 20:06 | Karma: 11,55

Josef Pavlík

V rytmu tanga.

19.9.2021 v 18:52 | Karma: 8,29