Jak vlastně reagoval strojvedoucí Západního expresu?
Tento pojem se v posledních letech objevuje u některých velkých havárií, zejména leteckých. Na západních doku-kanálech se opakovaně probírá jedna taková havárie v Evropě (ca 160 obětí) a dvě další v Asii (celkem až 400 obětí). Letecké společnosti pak přijaly opatření, aby k takovým událostem (tj. sebevražedným haváriím) nedocházelo.
Ta havárie u Domažlic nese některé takové příznaky. Posbíral jsem několik veřejně dostupných informací na netu, dále prozkoumal mapy z okolí ve velmi podrobném rozlišení, včetně mapy letecké.
1.Na trati 180 Furth im Wald – Domažlice – Plzeň je stanice Domažlice uváděna na km 11, a zastávka Milavče na km 18. Je to trať jednokolejná, která v úseku Radonice – Milavče má dvoukolejný přibližně kilometrový úsek pro vyhýbání protijedoucích vlaků. Je tedy z Domažlic ca. 6 km k výhybce na dvoukolejný úsek, pak je ca. kilometrový dvoukolejný úsek, který před zastávkou Milavče se zase přes výhybku spojuje do jednokolejného. U těch výhybek jsou semafory (návěstidla).
2.A teď uvažuji: Západní expres vyjíždí z Domažlic nominálně v 8.01. Rozjel se na plnou rychlost ca 80km/h, takže zhruba za 5 min. dojel k první výhybce u obce Radonice, kde ale žádná zastávka není. Ale je tam semafor, který svítil žlutě – tj. signalisoval, že další semafor má červenou. Měl tedy strojvedoucí začít brzdit. Ubral plyn? Brzdil? Zdá se, že nic z toho. Že by omdlel? Vždyť před 5 minutami v Domažlicích byl ještě v pořádku.
3.Osobák v opačném směru vyjíždí ze zastávky Milavče nominálně v 8.04, a blízko po výjezdu má odbočit na druhou kolej dvoukolejného úseku.
4.Předpokládám, že strojvedoucí Západního expresu tuto tůru nejel po prvé, takže nejspíš věděl, že musí projet na dvoukolejném úseku KOLEM stojícího osobáku.
5.Ale v daném případě na druhé koleji osobák NESTÁL. Ten se teprva rozjížděl ze zastávky Milavče.
6.Pokud byl strojvedoucí Západního expresu při vědomí, musel si uvědomit, že osobák je teprva před ním. A to za mírným obloukem, do kterého pro křovinatý porost (jak je patrné na leteckém snímku) je špatně vidět. A na výjezdu z dvoukolejného úseku, kde se zase koleje přes výhybku spojují, byl další semafor, který svítil červeně. Přesto Západní expres vjel plnou rychlostí na jednokolejnou trať a to dokonce přes výhybku, která byla nastavena nepochybně pro odbočení osobáku z protisměru. Tuto výhybku pravděpodobně Západní expres poškodil, aniž by vykolejil. Následoval strašlivý náraz rozjetého Západního expresu do osobáku, po němž Západní expres odtlačil osobák téměř 100 m zpátky k zastávce Milavče – než se to celé zastavilo.
7. Mně z toho vycházejí dva závěry: buď strojvedoucí Západního expresu po odjezdu z Domažlic ztratil vědomí během těch pár minut tak nešťastně, že na to tzv. mrtvý muž na lokomotivě nestačil reagovat, anebo …- a to se zdráhám formulovat, ale i takové případy se vyskytují. Tedy záměr.
------------------------------------------
Jsou havárky, ke kterým dochází při přehlédnutí jen jedné zábrany či překážky. To se stává. Ale v tomto případě strojvedoucí Západního expresu nereagoval třikrát(!): po prvé projel na první žlutý semafor, aniž by zřejmě začal brzdit, po druhé pominul, že na vedlejší koleji dvoukolejného úseku NESTOJÍ protijedoucí osobák (který tam měl být ale nebyl), a tedy že ten musí být teprva před ním, a po třetí přejel červenou na výjezdu z dvoukolejného úseku. A to mi připadá podezřelé, pokud byl při vědomí. Vůbec neuvažuji selhání techniky, na lokomotivě jsou nejméně tři ovladače: regulátor výkonu, lokomotivní brzdič a vlakový brzdič.
Anebo to bylo úplně jinak? Ale už nic jiného mě nenapadá. Ledaže by telefonoval nebo si hrál na mobilu a nedával vůbec pozor na cestu. (Což dělal před pár lety jeden výpravčí-dispečer v Bavorsku a pustil dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek byl tristní: dvě soupravy na šrot, asi 12 mrtvých a spousta zraněných, a bylo jedno velké štěstí, že byly zrovna nějaké krátkodobé školní prázdniny, jinak by byly ty ranní vlaky plné dětí. Dostal pak výpravčí asi 3,5 roku, které si nedávno odseděl).
Josef Komárek
Bez Stalinského teroru by v r. 45 nejspíš nebylo osvobozeného Československa.
Ze západních info- a doku-kanálů už mnoho let chodí historické reportáže z předválečného, válečného a poválečného SSSR i z novodobého Ruska.
Josef Komárek
Skutečně stáli lidé ve frontách a nevěděli, zda se na ně dostane?
Tak to skutečně bylo! A to v letech 1945 až 50. A ke všemu ještě bylo v r.47 sucho a neúroda, na kterou nám USA odmítly prodat obilí, ale ze SSSR přišlo několik set tisíc tun. Žalostná byla úroveň zásobování zejména na venkově.
Josef Komárek
Konečně se nastartuje ekonomika. Hallelujah.
A to hlavně výpovědí bez udání důvodů. Tahle rada nejchytřejších z chytrých oslnila i jednoho zdejšího autora a vypíchla ji i mladinká hlasatelka na ČTV. To před lety to viděl šéf Siemensu Peter Löscher jinak, když prohlásil:
Josef Komárek
Kamouček ouver (communications check over).
Tak tohle jsme slyšeli ze sluchátek na Klínovci v té mírové pohodě roku 1960. To hlásili ve dne v noci LOPáci, co jezdili v džípech na bavorské straně šumavské hranice. LOP byly americké Lehké Obrněné Pluky.
Josef Komárek
Jak je to s vražděním v době po vypuknutí svobody.
Tohle málokdo sleduje, ale už jsem o tom psal. Podle novodobé statistiky bylo v ČR v r.1989 zavražděno 140 lidí. Po vypuknutí svobody bylo za následujících 31 let povražděno zhruba 6600 lidí.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy. Přívalové srážky nehrozí
Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...
- Počet článků 157
- Celková karma 33,29
- Průměrná čtenost 1557x