Sobotkopedie – heslo "diskriminace", prameny Der Spiegel a další

Tati, co je demokracie?" "Víš, Dežo, to je když bílý makaj a my dostáváme dávky." "A to jim nevadí?" "Vadí, ale to už je rasismus"  

Snaha pane Sobotky řešit diskriminaci Romů aby vyhověl Radě Evropy je směšná. Je to snad soutěž mezi vládnoucími špičkami o do nebe volající ......... . (jak to slušně říci). Do nedávna v souteži vyhrával Sobotka, nyní ho trumfuje TOP 09. Jejich pokřik "Romaňi čhib do škol" (ty občane čti – romský jazyk do škol) je neuvěřitelná. Co vše budeme nuceni podstoupit s naší vládou, která pojem diskriminace zneužívá pro poškození společnosti jako celku. Proč pan Sobotka ve svém dopise Radě Evropy taky nepoukáže na realitu v okolních státech?

V Evropě je odhadem až dvanáct milionů Romů. Žijí zde přes tisíc let a po celá staletí jsou jako cikáni vylučováni ze společnosti a pronásledováni. Tato největší evropská menšina zůstává nejnechtěnějším národem na kontinentu. Desítky tisíc Romů z jihovýchodní Evropy nyní v útěku před chudobou a diskriminací míří na Západ, ale státy Evropské unie nejsou schopny jim pomoci. Problémy s ekonomikou v některých zemích, bezpečnostní rizika z Východu, počínající krize vodních zdrojů na jihu a další přehlušují tyto problémy. Navíc řešení romské otázky se hledá staletí. Největší chybou dosud přijímaných rozhodnutí je "lakování menšinového etnika na bílo" . Ve všech zemích kolem končí stejně – zničení hodnot a tradic etnika samotného. Prohlubuje se propast. Ko amen sam? Kdo jsou?

Utíkají před diskriminací i z Čech. Ale ve Francii, Itálii a Německu končí v táborech a v polorozpadlých příbytcích. Na Západě se navíc ukazuje, že staré předsudky v Evropě přetrvaly. Na to poukazuje např. Der Spiegel opakovaně v posledních letech."Snědí Romové zpívají a kradou, své děti neobouvají a rádi žijí ve špíně," vypočítává Der Spiegel zakořeněné názory. Zároveň ale upozorňuje na to, že západní vlády přicházející Romy dlouhou dobu ignorovaly. Německo mělo integrované Sinty, Francie Manuše a Španělsko své Kalé.

 

V Itálii mají také svého Čunka - vláda se pokouší Romy nastěhovat do komplexů postavených z bytových kontejnerů. Příkladem je městečko Salone u okružní římské dálnice. "Je to bohem zapomenuté místo, vede k němu jen úzká cesta," napsal Der Spiegel s tím, že do centra metropole to trvá tři až čtyři hodiny. Ačkoli je Salone, kde v kontejnerech žije asi 500 rodin, považované za modelový příklad městem řešené a financované bytové situace "plně vybavených" jednotek připomíná spíše některé osady z východního Slovenska. Podle organizace Amnesty International nahlížejí italští politici na Romy "srovnatelně jako na přírodní neštěstí". Loni v létě místopředseda městské rady severoitalského Janova prohlásil, že medúzy jsou jako Romové. "Neužitečné a vždy otravné," řekl. Romské tábory likviduje pomocí bagrů i Francie. Tuto metodu podle Der Spiegelu zavedl konzervativní prezident Nicolas Sarkozy a jeho socialistický nástupce François Hollande v ní pokračuje.

Jaký zájem mají evropští politici o tuto problematiku (tedy mimo pana Sobotku a TOP 09) dosvědčuje např. Hojná účast ministrů na romském summitu v Cordóbě roku 2010. Přijeli tam tři. Ale to nám Sobotka nějak neřekne.

A snaha poslankyně Putnové z TOP 09 o zavedení romštiny do základních škol?

Ano , je pravda že jazyková bariéra vytváří propast. Ale paní poslankyně ignoruje znalosti a zkušenosti lidí, kteří se výchově romů věnují. A ti dobře ví, že to není primárně jazyk, ale kulturní zázemí. Tradice a hodnoty, které jsou odlišné. Vztah Romů ke vzdělání je jiný, většina etnika vnímá školu jako represívní instituci. Generačně se předává zkušenost, že k životu na podpoře vzdělání není třeba. Vzdělání je riziko pro romského rodiče (a to i ty mladé ročníky , dnešní 30-níky). Mohlo by jim dítě odcizit. A tak dále..... Stačí podívat se do pár publikací speciální pedagogiky. A ty nejsou diskriminační. Jen objektivně ukazují problémy. Problémy dané tím, že malé děti v "našich" a "jejich" rodinách mají odlišnou stimulaci potřebnou pro chápavost, rozvoj inteligence a osobnosti. Je to i tím, že romština jako jazyk dosud plně nekodifikovaný nemá některé pojmy jako čeština. Kognitivní schopnosti a struktura vlastních poznávacích procesů je jiná.

Paní Putnová vymýšlí další bludy které sníží kvalitu školství (již tak mizernou). Dovolte citovat - "děti vtahujeme do školy v době, kdy by se měly rozvíjet, ale tím jazykem je blokujeme. Ráda bych otevřela otázku, která by umožnila využití romštiny jako pomocného jazyka v první, druhé, možná i třetí třídě proto, aby získaly dobrý vztah ke škole,“ vysvětluje záměr Putnová. Část hodiny by prý mohla být vyhrazena i přímo výuce v romském jazyce. Třídy by tak podle poslankyně Putnové mohly být oddělené.Ale chceme opravdu toto? Chtějí to i ti diskriminovaní? Nesnažíme se jen slabošsky nepřiznat, že v této problematice máme stejný chaos jako ostatní země?

Jen málo zemí pochopilo jak zamezit konfliktům mezi etnickými (přistěhovalými nebo původními) skupinami a společenskou většinou. Indiáni, Aboriginci, Inuité....Romové mají mnoho společného. Prošli si mnoho společných paralel.

Nikomu nepomáhá rádoby humanita, rádoby ochrana lidských práv. V rámci různých korektností se stáváme zbabělci ve vyslovení názoru a pravdy.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Vítek | sobota 5.4.2014 18:51 | karma článku: 31,55 | přečteno: 1216x
  • Další články autora

Jiří Vítek

Sliby jak bude líp

26.9.2014 v 10:10 | Karma: 8,86

Jiří Vítek

Odvěký, starobylý – saláf

11.9.2014 v 0:01 | Karma: 19,17

Jiří Vítek

Šabatové hidžáb

26.8.2014 v 23:04 | Karma: 26,26

Jiří Vítek

Ordo ab chao

18.8.2014 v 19:49 | Karma: 6,68