- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Rozhodnutí ombudsmanky o nutnosti respektovat svobodu dvou studentek zdravotní školy je novum u nás. Takových sporů už bylo vícero ve Francii, Bavorsku, Belgii. Rozhodnutí samo je dle mého soudu "za hranicí". Lidská práva a práva k nim vztahovaná mají ve společnosti pevné místo. Pevný řád. Pokud si však demokracii, v tomto případě liberálně pojatou servírujeme takto....no potěš Bůh.
Nevím jak moc je ombudsmanka kovaná v otázkách bezpečnostních rizik. Ale tyto maličkosti ledacos ukazují.
Vraťme se zpět k roku 2001 - z popudu tehdejšího íránského prezidenta Chátamího je vyhlášen rok dialogu mezi civilizacemi. Naopak se však jako výsledek podaří zničit těžce budované mosty porozumění třeba právě mezi islámem a Západem. Fukuyamovy a Hungtingtonovy vize mající nás varovat před krvavými hranicemi islámu se stanou v některých politických kruzích důvodem pro obhajování nutnosti zavedení liberální demokracie. Naplňuje se tak nechtěně podklad střetu civilizací.
Křesťanství, které je chápáno a prožíváno jako pouhá víra v Boha. Naproti tomu islám je náboženství, které skrze Boží zákon – šaríu, prostupuje všemi aspekty života jednotlivce. Šaría to je vůle Boží . Muslim, který přijímá a naplňuje její příkazy, se tak přibližuje k podstatě zjevené existence. Šaría je stejně jako Korán chápána jako věčná, nestvořená člověkem. Je morálním zákonem i návodem v konkrétních situacích. Muslim, který se jí řídí se stává členem islámského společenství a obce (ummy). A tady narážíme na rozdílnost oproti západu - západní individualismus oproti islámskému kolektivismu; koncepce národních států a naopak umma – islámská obec.
Lidská práva podléhají v obou religiozních skupinách širšímu právnímu kontextu. Islámské právo jim dává Boží statut. Většina islámských zemí nemá problém s přijetím Všeobecné deklarace práv a svobod, až na dvě výjimky, které jsou v rozporu s islámským zákonem: sňatky bez náboženského omezení ( v islámu zákaz sňatku muslimky s nemuslimem) a také právo každého změnit svou víru (islám odpadlictví trestá). Na demokracii je nahlíženo buď jako pro islám zcela přirozenou, nebo naopak naprosto nepřijatelnou. Kladné stanovisko je obhajováno principem šúrá – konzultace a idžtihád – svobodný výklad.
Protichůdný názor hájí stanovisko, že demokracie, jakožto vláda lidu, je neslučitelná s vládou Boha,
který jediný zaručuje skutečnou legitimitu státu.
Zastánci islamismu, jinak islámského fundamentalismu ( tj. prosazují Boží řád na úkor sekulárního)
se na základě výše zmiňovaných konceptů snaží o napadení současného západního kulturního
modernismu. Z hlediska evropského společenství a jeho bezpečnosti si je ale třeba uvědomit, že tyto názorové skupiny využívají frustrace muslimských imigrantů i jejich potomků z dalších generací a snaží se jim nabídnout alternativu zastřešující ummy a ochranu islámským právem .
Evropské (a naše taktéž) úřady však po každém střetu – teroristickém činu zkreslují realitu výstupem ve kterém tento hodnotí jako ojedinělý exces. Nás "straší" situace v Teplicích,kde jak se ukazuje muslimové masivně investují do pozemků. Chovají se kulturně podle svého kulturního vzorce.
Ale např. ve Francii je to horší. Podívejme se na nedávné výstupy z European Security Intelligence and Strategy Center - píše se zde o rekrutaci mládeže a lidí středního věku ve Francii a Belgii pro operace ve jménu džihádu. Lidé jdou bojovat za peníze protože jsou jisté mocnosti, které takové operace platí. Odváděním branců se zabývají lidé sunnitského vyznání a extremistického založení, o to se jednoznačně stará Saúdská Arábie.
Na tuto studii volně může navázat i kniha Zbloudilí - Les Égarés francouzského novináře Jean-Michela Vernocheta se objevují zajímavá zjištění třeba o tom, že v poslední době bylo ve Francii vyškoleno asi 400 ozbrojenců-wahhábitů, kteří šli bojovat za syrskou opozici. Dříve či později se vrátí domů, sotva ale budou chtít žít jako obyčejní lidé. Takže džihád je podle názoru Vernocheta už u dveří evropských měst. Ropná království jako Katar, SAR pomalu skupují Francii. Kataru už patří fotbalový klub Paris Saint-Germaine, část akcií finančního obra Vinci a cenné papíry ropné společnosti Total. Vernochetova prognóza je následující: Francouzi se nemají divit tomu, když je za 10 let budou vyhánět na muslimskou modlitbu obušky, když bude zbořena katedrála Notre-Dame a vykáceny vinice, a když budou jejich ženy a dcery oblečeny do čádoru. Bude to už nová, wahhábitská Francie.
Je zajímavé že finanční zdroje pro nákupy nemovitostí u nás jsou patrně ze stejných pramenů. Ale není třeba se bát – můžeme jim za pár let v Teplicích sekat trávu. Pákistánci v Emirátech to přece dělají taky.
A jedna otázka závěrem pro ombudsmanku – až studentka zdravotní školy projeví přání jít na praxi k lůžku v nemocnici oděna v čádoru (burka je přece jen méně pohodlná a moc se u nás nevidí) čí lidská práva budou převládat? Její ? Moje?
Říká se babo raď.....tak ombudsmanko Šabatová do toho..... Hlavně aby pak studentky nedupaly.
PS: Řešme to dřív než těchto rádoby občanů budeme mít víc než cca 20.000 s několika (20 mešitami). Unie totiž ve svém liberalismu raději chce investovat peníze do "předělávek" uprchlíků než dávat bezúročné půjčky svým starousedlíkům, než platit vyšší porodné atd.. A my to kopírujeme beze zbytku.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!