Tiše, němý promluvil !

Znáte ty lidi, co celý čas mlčí a pak řeknou jedinou větu, co větu, jediné slovo a na to se vzpomíná celé roky, buď s nevázaným řehotem anebo když někoho chceme oslnit cizí moudrostí?

Mám takového nemluvného přítele, zdravíme se pozdravy, jež jsou poněkud z módy, my si takhle hrajeme na staré časy, já jej zdravím pseudoorelským „Zdar Orle!“ a zvedám dva prsty k pomyslnému štítku vojenské čepice polské armády, zatímco on mně odpovídá upraveným sokolským „Nazdar Sokole!“ a z celé uzavřené ruky ponechá u obočí jen vztyčený malíček po způsobu pařížských apačů. Akorát nevíme jak se zdravili příslušníci DTJ (dělnická tělovýchovná jednota), nejspíš komunistickým „Čest práci!“, je to taková naše interní reminiscence na spolkový život, kdy tyhle spolky nebyly jen sportovním zázemím občanů ale vedly bohatý a rozmanitý společenský život, pořádaly slety, hrály ochotnické divadlo, pořádaly turistické výlety a taneční odpoledne, zkrátka žili spolu, to až televize nás rozdělila a v každém pokoji jednoho bytu hraje pro jednoho člověka jeden přístroj, naladěný na stejný kanál.

Tak tenhle nemluva mně popisoval, jak byl jednou u někoho na chalupě na návštěvě, bylo prý velké sezení s ohněm a špekáčky. „Já si dám pozor už při koupi,“ zdůrazňoval,  „musí to být skutečné špekáčky a ne všelijaké plastové potvory, co se dnes za špekáčky mnohde vydávají, nejprve ale si jdu do křoví pro prut, ten si svým zavírákem, mám takový perfektní zavírák, někdy ti ho přinesu ukázat, má krásnou dřevěnou střenku a prohnutou nerezovou čepel, jo a ještě ti ukážu, jak ho brousím, ale to jindy, dnes na to není čas.

Tak si uříznu a opracuju rovný lískový prut, to bys neřekl, jaká je věda uříznout hezký prut na opékání špekáčků, ale když se ti to podaří, když je prut jak má být, je vyvážený a perfektně ti sedí v ruce, to ti hned ten buřt chutná jinak. někdy ti ukážu, jak se vybírá a udělá ten správný prut na opékání špekáčku, ale až jindy, dnes na to není čas.

Opékání špekáčku je obřad, opékám ho nad žhavým uhlím i 15 - 20 minut, musí být uvnitř horký, propečený, šťávy musí být moc a je voňavá a masová hmota křehká, zatímco povrch je zrůzněná temně hnědá křupavá kůrčička, nenařezávám moc, aby nevytekla všechna šťáva, a neopékám do černa, prostě já si dám tu práci a pak je to pohádka, i blbý špekáček, když se mu věnuje ten čas, umí člověka na chvíli potěšit.“

“U koho jsi to vlastně byl?“ ptám se.

„Hned,“ odsekne uraženě nemluva a pokračuje, „dokonce jsme navštívili od našeho špekáčkového víceúčelového ohně později v noci výletiště u chatek, kde odpoledne proběhl program se záchranáři a vrtulníkem, z něhož nejdříve seskákali parašutisté a pak z něj provedli další na laně létající lidé ukázku záchrany zraněného horolezce z blízké skály, v noci tam došlo k udatné pařbě, jen tak co si vzpomínám, pil jsem pivo, víno, rum, kofolu, borovičku, hrála nějaká folkrocková kapela a my si zatančili, protože to byla kapela s repertoárem našeho mládí, dylanovky, marsyas, ryvolové, zkrátka taková ta všeobecně známá směs zlidovělých songů, určených k davovým produkcím a neartikulovanému řvaní, matně se mně vybavuje hluboko popůlnoční seance v tamějším baru, kde jsem si půjčil kytaru a teprve po prvním hmatu jsem zjistil, že je urvané géčko, pranic mně to nevadilo a spustil jsem Život je jen náhoda, opět huronský zpěv jako zbraň hromadného ničení.“

“U koho jsi to vlastně byl?“ ptám se podruhé.

„Moment,“ nenechá se vyrušit, „a ráno raníčko už jen do hospody na utopence, mají je tam moc dobré, nálev není moc octový ani moc ostrý aby se masíčko vychutnalo, no a v poledne už jsme vyrazili domů, uvařili jsme si nahonem oběd, na který jsme neměli až tak velkou chuť ale protože byl zatraceně dobrý, tak jsme se přecpali, dělali jsme smažený sýr a to musím smažit já, mé ženské to vytéká a já jej mám krásně uvnitř gumový a neroztečený, ona to miluje a tak ty činnosti, které zvládám líp, mně přenechává, i když nejlíp na celém světě a v přilehlých galaxiích jinak všechno dělá ona,“ smál se protivně na celé kolo.

“Hergot kruci sakra, chlape, u koho jsi to vlastně byl?“ ptám se už docela nakvašeně.

„No já ti člověče ani tak moc přesně nevím, bylo tam dost tma,“ zakončil svou stručnou zprávu ten nemluva. „A kam se letos chystáš na dovolenou?“ zajímalo ho.

„Znáš to,“ mám v úmyslu mu oplatit, „já bych neusnul pod střechou. Miluju, když mám možnost usínat na louce u potoka pod širákem a našimi tajemnými třpytivými souputnicemi, tiše zářícími z tajemných hlubin nočního nebe. Jen shoda nepříznivých okolností mě přinutila posledních pár let o dovolené spávat v sirých neútulných pokojích čtyřhvězdičkových přímořských hotelů s All inclusive péčí, jak smutné, ale já to tak nenechám, to se změní, zase budu ten vandrák s nezralou blumou v puse, budu stát na pangejtu s báglem na zádech, budu si popiskovat King of the road a dívat se jak šňůry aut s nenáviděnými paďoury mizí za obzorem, otočím se na patě a vejdu zpátky do lesa, kde už na mě bude čekat kolega Hospodin s kytarou, zajdeme na palouk, tam si rozděláme oheň a zazpíváme Bednu od whisky, ale teďka holt ještě musí chvilku počkat, ještě stojím frontu na dálnici.“

Co k tomu říct, slov jako Číňanů ale aby vám řekl stručně a jasně, kde to vlastně byl, že mě tam nepozvali, to ne. Jak říkám, nemluva.

Autor: Jiří Pospíšil | úterý 1.7.2008 8:56 | karma článku: 25,81 | přečteno: 3781x

Jiří Pospíšil

Můj zdejší blog mně připomíná

dráždění erotogenních zón frigidní milenky.

28.2.2009 v 9:30 | Karma: 22,18 | Přečteno: 2254x | Diskuse| Ostatní

V žádné kuchyni

by neměla chybět myčka na nádobí, nejlépe nějaká sladká a mladá, která by na sobě měla jen zástěru a nic jiného.

27.2.2009 v 9:30 | Karma: 21,35 | Přečteno: 2782x | Diskuse| Ostatní

Byla krásná, byla milá…

Tahle slova Jiřího Suchého mě napadla, když jsem tu ženskou poprvé spatřil. Na první pohled na ní bylo všechno akorát, ale při bližším ohledání se to zvrtlo.

26.2.2009 v 9:30 | Karma: 16,96 | Přečteno: 2573x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

Také si čtete na záchodě?

Na světě žijí jen dvě základní rasy lidí, žádná bílá, rudá či žlutá nebo černá plemena, jak nás učili v přírodopisu, lidstvo se dělí na dva základní druhy: Ty, co na WC čtou, a ty, co je za to srdečně nenávidí.

25.2.2009 v 9:30 | Karma: 20,17 | Přečteno: 2132x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

Jsme opice chladného Boha.

Tahle věta mě napadla, když jsem četl lákání přítele k práci s hudbou na počítači. Psal tehdy: „Na počítači můžeš zkoušet komponovat třeba pro celý symfonický orchestr, nahrávat si sám klidně pětičlenný pěvecký sbor a pak si tam nastavit akustiku jako v chrámu. Dokonce si můžeš vybrat v kterém.“

24.2.2009 v 9:30 | Karma: 12,80 | Přečteno: 1512x | Diskuse| Ostatní

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Oběť jsem já, hájí se cyklista, po jehož útoku zemřela řidička

26. června 2024  11:43,  aktualizováno  12:52

Řidička, která po konfliktu s cyklistou Václavem Socherem před dvěma lety zemřela v nemocnici, si...

Na činy z Bílého domu platí imunita, rozhodl Nejvyšší soud. Trump to chválí

1. července 2024  16:52,  aktualizováno  17:18

Nejvyšší soud Spojených států oznámil, že exprezidenti mají „absolutní“ imunitu pro jasně oficiální...

Při požáru domu zemřeli dva lidé. Policie zatím nezná jejich totožnost

1. července 2024  16:42

Dva lidské životy si vyžádal požár, který dnes dopoledne vypukl ve vesnici Kamenička, místní části...

Ozbrojenci u Sněmovny překvapili turisty. Policie cvičila, jak zneškodnit útočníka

1. července 2024  11:44,  aktualizováno  16:34

Do prostoru Sněmovny na pražské Malé Straně vchází nenápadný muž. Prvního koho potká probodne...

Nakažených černým kašlem v Česku ubývá. Šíření mohou umocnit prázdniny

1. července 2024  15:54

Počty nakažených černým kašlem v Česku pomalu klesají. Za uplynulý týden lékaři evidovali 1037...

Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA

S přicházejícím létem je nutné myslet na ochranu pokožky, zejména u dětí. Přihlaste se do testování a vyzkoušejte dětský opalovací krém Cool Kids...

Miluje pravdu natolik, že si ji sám vymýšlí včetně citátů.