Pokleslá kvalita servisu kol a dalších výrobků

Kolo jsem si doma většinou vždycky servisoval sám, stejně tak motorku. Měl jsem totiž o servisech vždycky takovou představu. A ta se naplnila.

Technika kola. Zdroj: free obrázky na https://pixabay.com/photos/gears-bicycle-chain-transmission-2291916/

Na kole jezdím od děství, jsem z venkovské oblasti a k tomu zkrátka kolo patří. A patří k tomu i servis doma v garáži.

Pro začátek se vás zeptám – stalo se vám někdy na kole, že se vám povolila klika? A když jste si ji utáhli, tak se vám povolila znovu? A tak pořád dokolečka? Naštvali jste se nakonec, a koupili jste si nové kolo?

Bez zdlouhavého vysvětlování vám řeknu, co s touto závadou: je potřeba vyměnit kliku. Totiž, když se vám klika jednou takhle povolí, tak se čtyřhran v ní vymačká – a potom už nepomůže dotažení, bude se to povolovat znovu a znovu. „Vždyť to přece musí stačit dotáhnout, to není možný, proč já bych to celé měnil.“ – ano, bohužel, vyměnit kliku je vtip a trik, na který málokdo má, a celá podsata opravení vašeho kola.

Přijde takhle nešťastný pan/paní do servisu a řekne: „To je něco strašného, pořád se mi povoluje tohle, pořád mi zlobí tamto, dám to opravit a za chvíli to zase začne dělat.“ Co asi řekne typický prodejce? Řekl bych, že něco jako: „Pane to už se vám nevyplatí opravovat, nechcete si koupit nové kolo? Dneska už ty kola jsou úplně jinde.“

Problém s klikou je typový příklad zanedbaného servisu. Klika má „úplně jednoduchou“ montáž a servis, potřebujete:

  1. Nasadit kliku na čtyřhran
  2. Utáhnout na moment 45-55N.m (slušný rozsah)
  3. Po pár měsících ježdění ještě jednou, znova, dotáhnout na moment, ať si to sedne.
  4. Koupit kliku zn. Shimano a vyhýbat se neznačkovým šmejdům alá „Vždyť to je přece taky klika na kolo!“

V tomto provedení tam máte kliku napořád – ikdyž já preventině kontroluju utažení když dělám servis, pro jistotu. Každopadně v bodě č. 3 je ukrytý problém.

Jak se mnou vydrbali v servise

Jednou jsem si takhle ve velice populárním, kvazi-kvalitním, servise ve městě, kupoval nové kolo. Jako tehdá ještě laik jsem se naivně domníval, že když si koupím značkové kolo v rozsahu 30-40tis. Kč, tak že nebudu mít problém.

Na kole jsem měl po pár set kilometrech 2 závažné závady a šel jsem s nimi do servisu. Skloubil jsem tedy reklamaci s garanční prohlídkou. Servis trval 4 týdny. To je dost. Když jsem si kolo přivezl domů, zjistil jsem, že neprovedli ani garančku. Laik by to asi nepoznal.

Servisům jsem se v životě tak nějak podvědomě vyhýbal, neměl jsem s nimi dobrou zkušenost, a tohle byla další.

Špatná zkušenost s „čtyřhranem“

Spousta lidí má s klasickými klikami tyopu čtyřhran špatnou zkušenost z důvodu jejich ústavičného povolování. Myslí si, že když přejdou na nové (a o dost dražší) kliky Hollowtech, tak že tím vyřeší problém.

Jenže ten problém není čytřhran. Problém je servis, který není schopen provést dotažení klik na garanční prohlídce. Proč by to dělali, když to zákazník pozná až za dlouhou dobu a je vyšší šance, že si koupí nové kolo? Nabulíkujou mu, jak to a ono není kvalitní, a jak si má koupit něco lepšího.

Moderjější kliky typu Hollowtech tedy nevyřeší váš problém s kolem. Mimo toho že mají své vlastní nevýhody, servisy, prodejci a výrobci si stejně najdou jiné věci, které se dají na kole zanedbat, a po pár tisících km tak budete mít z kola znovu rozvrzaný vehikl.

Závěrem

Mohl bych na téma kola a opravy napsat ještě několik takovýchto článků, co lidi běžně neví. Stejně tak na téma motorky.

Ač to vypadá, že tenhle článek je o kolech, je o nepoctivých prodejcích a obchodních tricích.

A taky o celkém úpadku servismanů, kde všechno je zacíleno jen na prodej a na to, jak něco na první pohled vypadá (marketing), s úmyslem zatajit zákazníkovi skutečnou cenu služby a peníze z něj vyloudit pokoutně. Navrch huj a vespod fuj.

Autor: Jiří Kačír | neděle 21.4.2024 10:42 | karma článku: 13,87 | přečteno: 412x