Milujeme vlaky. Všichni a povinně!

Že se před volbami slibuje a že je to třeba brát s nadhledem, to je každému jasné. Co se teď ale v kampani na Liberecku děje kolem podpory železnice, to už je na zamyšlenou. Opravdu chceme, aby kampaň bylo jen takto tupé divadlo?

Možná to odstartoval Andrej Babiš se svým videem. Pozdravil „ahoj, lidi“ a sdělil jim svůj geniální plán. Bude řešit nezaměstnanost (momentálně v ČR na historicky nejmenší hodnotě 3 %...) tím, že lidi budou dojíždět do práce vlaky. Takže vystaví po celé republice rychlodráhy. Nikterak se nebál vystřelit dobu jízdy mezi Prahou a Brnem 40 min. Byť seriózní studie hovoří i při standardní rychlosti vlaku mezi 300 – 350 km/h o cestovní době 60 min. Další snižování doby by bylo spojeno s výraznými náklady na další napřimování tratě. (Viz článek na serveru vysokorychlostni-zeleznice.)

Ostatní politické strany už nějakou dobu závidí PR mašinu, která stojí za úspěchy hnutí ANO. A tak se jeho konkurenti nijak nezdráhali obšlehnout tyto sliby. ČSSD a Starostové tak pár týdnů před volbami vytáhli v liberecké kampani slib rychlodráhy Liberec – Praha (viz článek na iDnes.cz). Kde se ale toto jejich nadšení pro železnici tak náhle vzalo?

Politický čin vs. politický slib

Hnutí Starostové Libereckého kraje je ve vedení tohoto kraje už druhé volební období. Současný lídr jejich volební kandidátky na Liberecku, Marek Pieter, je celou tu dobu v radě kraje, nyní dokonce přímo radním pro dopravu. V této gesci byl celou dobu velice aktivní v tom, že se pachtí se zakázkou na autobusovou dopravní obslužnost a prodlužuje tak dobu, kdy je krajský rozpočet vysáván společností Busline. Tím se ve své funkci bezpochyby proslavil. Ale že by bylo jakkoliv slyšet o tom, jak aktivně jedná se SŽDC či Ministerstvem dopravy a urychluje proces plánování železnice Liberec – Praha?

Ještě bizarnější je pohled na lídryni ČSSD, Michaelu Marksovou-Tominovou. Ta se nechává fotit na libereckém nádraží, ze kterého pravděpodobně nikdy nikam nejela, neboť z regionu nepochází. Vyhlašuje slib rychlodráhy Praha-Liberec, přestože je jasné, že danému tématu naprosto nerozumí. Její kompetence na Ministerstvu práce a sociálních věcí jsou nezpochybnitelné, nicméně to, co předvádí v Liberecké kampani, je křeč. Vrcholem byl její nedávný status na Facebooku, kde vyhlašovala sběr podpisů pro tuto rychlodráhu. To je přesně způsob, jak chceme, aby vládní politik řešil naše záležitosti – sbíral podpisy!

Věcné doplnění k danému tématu…

Pro představu, jak je to s železničním spojením Liberec – Praha. Především jde o oblíbenou disciplínu projektových kanceláří. Momentálně byla ze strany Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zadána již 13. studie tohoto spojení. Kuriózní je osud té dvanácté. Spolufinancoval jí mimo jiné Liberecký kraj za vlády M. Pietera. Byla zpracovaná pochybně, navrhovala maximalistické řešení podél dálnice D10, které bylo tou samou studií vzápětí odsouzeno jako neekonomické. („Spojení vykazuje přepravní potenciál, avšak s ohledem na existenci dálnice D 10 a čtyřpruhové I/35 nedosahují benefity dostatečné míry, která by odůvodnila výstavbu rychlé, v celé trase dvoukolejné tratě.“)

Skvělá práce! Přitom už od roku 2002 je tu dávno vymyšlena realistická varianta tzv. Všejanské spojky, tedy trasy z Prahy přes Lysou nad Labem a Milovice na trať Nymburk – Mladá Boleslav. Tento první krok by výrazně pomohl přetíženému úseku dálnice D10 mezi Prahou a Mladou Boleslaví, neboť by bylo dosaženo cestovní doby vlakem mezi těmito městy cca 40 min. Pak by se uvidělo, zda má smysl investovat do úpravy dalších úseků trati od Mladé Boleslavi směrem k Liberci, nebo je dosažitelnost Prahy z Liberce po neucpané dálnici vlastně dostatečná a priority má tenhle stát jinde.

Všejanská spojka - rychlé, levné a hlavně realistické řešení.

Slibem ale nezarmoutíš a tak teď budou všichni hovořit o nadzvukové rychlodráze Praha – Liberec. Na konci příštího volebního období z toho bude nová čára v plánovacích dokumentacích SŽDC a ucpaná dálnice u Prahy. Děkujeme.

Autor: Jindřich Felcman | čtvrtek 7.9.2017 11:45 | karma článku: 16,82 | přečteno: 908x

Další články autora

Jindřich Felcman

Kolik by stála léčba české krajiny?

Vedro a sucho posledních týdnů nám připomínají, že naše krajina není v úplně nejlepší formě. Možná by ale leckoho překvapilo, jak málo peněz by její radikální léčba mohla stát.

10.8.2018 v 19:48 | Karma: 24,69 | Přečteno: 1014x | Diskuse | Politika

Jindřich Felcman

Nová silnice Liberec – Jablonec je fajn, ale co dál…?

1. června se otevře nově přeložená silnice spojující Liberec a Jablonec nad Nisou. Tranzit na trase Liberec – Tanvald se tak přenese na ní a je třeba se ptát, jaké to bude mít důsledky pro dopravu v samotném Jablonci.

31.5.2018 v 16:26 | Karma: 13,17 | Přečteno: 1022x | Diskuse | Liberec

Jindřich Felcman

Liberecká rada architektů v roli užitečných idiotů

Investor obřího bytového domu na Papírovém náměstí se snaží svůj projekt protlačit přes primátora. A ten k tomu pohotově využívá radu architektů.

18.4.2018 v 17:25 | Karma: 13,58 | Přečteno: 612x | Diskuse | Liberec

Jindřich Felcman

Teroristé v Česku: policejní agenti a bláznivý dědek

Před pár dny byli osvobozeni anarchisté, kteří dle obžaloby měli plánovat teroristický útok na vlak s vojenskou technikou. K přípravě útoku je přitom vyprovokovali policejní agenti. Kolik nás všechny tahle legrace vlastně stála?

1.4.2018 v 13:43 | Karma: 18,16 | Přečteno: 768x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Jindřich Felcman

Kolaps úřadů, aneb nejzelenější novela stavebního zákona

Minulý rok jsem psal o tom, že novela stavebního zákona nejenže povolovací procesy nezrychlí, ale naopak dále zkomplikuje. Po necelých 3 měsících je jasno – povolovací procesy po novele kolabují.

19.3.2018 v 12:22 | Karma: 26,57 | Přečteno: 1376x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra

16. července 2025

Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

10. července 2025  14:06

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....

Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy

13. července 2025  11:34,  aktualizováno  18:47

V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...

Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr

12. července 2025  6:02

Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...

ČEPS zkontroloval stovky kilometrů sítí, zjistil další poškození vedení

16. července 2025

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zjistil při mimořádných kontrolách klíčových elektrických...

Požár Bílého Kamene u Máchova jezera vyděsil fanoušky. Pláče i buňka SPD, vozili tam Okamuru

16. července 2025  15:55

V areálu Bílý Kámen u Máchova jezera v noci na dnešek hořelo, legendární stejnojmenná diskotéka...

Ignorují zákaz, jezdí za tramvají. Řidiči si z uzavírky Plzeňské těžkou hlavu nedělají

16. července 2025  15:52

Před řidiči směřující v Praze 5 z Andělu do Plzeňské ulice se otvírá rozkopaná vozovka, přesto si...

V kauze anabolik jsou dvě dohody o vině a trestu, další člověk je obžalovaný

16. července 2025  14:06,  aktualizováno  15:37

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci uzavřelo dvě dohody o vině a trestu v kauze distribuce...

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2044x
Jsem člen Strany zelených, vedoucí její odborné sekce pro územní rozvoj. Nabyl jsem postupně dojmu, že v poslední době jsou veřejné diskuze stále více diletantské - každý plácá o všem, písničkář chce dělat prezidenta, učitel botaniky se pouští do religionistiky, Klaus odjakživa rozuměl úplně všemu. Tudíž to zkusím jinak - v každém mém článku bude aspoň jedno číslo, jeden tvrdý fakt. Když už nebude čtenář souhlasit, alespoň něco málo se dozví. To je fér, ne?

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.